הצלחה בתהליך המחקר והפיתוח של חברת AgroCulture "אגרוקלצ'ר" ממכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, בפיתוח תהליך ייצור מסחרי מהיר של שתילי אבוקדו. זמן הכנת השתילים התקצר משנה וחצי לשמונה חודשים בלבד, והתהליך מבטיח צמחים נקיים ממחלות, שניתן לייצא לחו"ל. הוא אף מפחית את היקף התמותה לאחר שתילה באופן משמעותי. בחברה אמרו כי זהו הפיתוח המסחרי הראשון בעולם של כנות אבוקדו, שעברו ריבוי וגטטיבי בתרביות רקמה, שיטת שיבוט של אחד מחלקי הצמח לצמחים שלמים.
לשיטה זו יתרונות משמעותיים על פני השיטות העיקריות הנפוצות היום: שיטת ההרכבה הכפולה שאורכת זמן רב ושיטת הריבוי מזרעים שמייצרת חוסר אחידות במטע.
2 צפייה בגלריה
ד"ר רובינוביץ בחלקת הניסוי
ד"ר רובינוביץ בחלקת הניסוי
ד"ר רובינוביץ בחלקת הניסוי
(צילום: מו"פ צפון)
ד"ר ליאור רובינוביץ', חוקר בכיר במו"פ צפון במכון המחקר מיגל, שהוביל את צוות המחקר מסביר: "שתילי האבוקדו המסחריים מורכבים למעשה משני זני אבוקדו שונים. החלק התחתון שעיקרו מערכת השורשים מכונה 'כּנה' והוא מקנה לעץ עמידות למחלות קרקע, עמידות לרמות גבוהות של מלח וגיר ועוד, אך פריו אינו נחשב איכותי למאכל. בתהליך הכנת השתילים מרכיבים מעל הכנה את הזן המסחרי, המכונה 'הרוכב', של אחד מזני האבוקדו בעלי הפרי האטרקטיבי המוכרים לצרכנים, שחלקם אף פותחו בישראל".
"כיום, קיימות שתי שיטות עיקריות לריבוי כנות האבוקדו. האחת מבוססת על ריבוי מיני באמצעות זרעים והשנייה מבוססת על ריבוי א-מיני (וגטטיבי) באמצעות שיטת ההרכבה כפולה. לשתי השיטות חסרונות גדולים", מסביר ד"ר רובינוביץ'. "בכדי להתגבר על קשיים אלה, פיתחנו למעשה שיטה שלישית, מתקדמת, לריבוי הכנות, באמצעות תרביות רקמה. הפיתוח החדש מקצר את משך הכנת שתיל האבוקדו בחודשים רבים. כמו כן, לשיטה זו יתרונות רבים, בהם אחידות גנטית, מקדם ריבוי גבוה, זמינות חומר ריבוי לאורך כל השנה וחומר ריבוי נקי מפתוגנים. מכיוון שהכנות שנוצרו בתרבית הרקמה הן סטריליות, קל לייצא אותן מבחינת הרגולציה של הגנת הצומח. ישנן אפילו מדינות שאינן מוכנות לקבל חומר ריבוי צמחי, אלא אם כן מקורו בתרביות רקמה, דבר שנותן לחברת אגרוקלצ'ר יתרון יחסי עצום".
אורי בן-הרצל, סמנכ"ל פיתוח עסקי במכון המחקר מיגל, אמר: "האבוקדו הוא צמח 'קשה השרשה' ועד כה לא הייתה קיימת מערכת מסחרית לריבוי כנות אבוקדו בתרבית. הפיתוח של חברת הסטארט-אפ שהוקמה על ידי מיגל AgroCulture, הינו הצלחה גדולה, שיעשה מהפך בשרשרת הערך בענף האבוקדו בארץ ובעולם ובעיקר יעלה את איכות השתילים ואחידותם במטע ויאפשר גמישות בתעשייה".
2 צפייה בגלריה
שתיל תרבית של אבוקדו
שתיל תרבית של אבוקדו
שתיל תרבית של אבוקדו
(צילום: ד"ר ליאור רובינוביץ, מו"פ צפון)


בן הרצל הוסיף כי "צוואר הבקבוק של הענף כיום הוא הכנת שתילי האבוקדו וצליחת השנים הראשונות, תוך הפסדים גדולים לחקלאי הנגרמים מחוסר אחידות ונגיעות של מחלות. אתגרי הייצור הגבילו עד כה את הרחבת שטחי גידולו של הפרי, בעוד שהביקוש העולמי גדל בכל שנה. השיטה החדשה תאפשר הרחבה של ענף האבוקדו וייצוא של שתילים מישראל, דבר שאינו מתאפשר בשיטות הקיימות".
החברה כבר פיתחה תהליך לריבוי בתרבית של כנת האבוקדו מזן המכונה שילר, שתשווק בעיקר למגדלים בארץ. כיום נמצאת החברה בתהליך מתקדם לייצור כנות מסחריות נוספות, המתאימות גם לאזורים נוספים בארץ ובעולם. בהמשך המחקר מתוכנן פיתוח שתילי אבוקדו שלמים בתרבית, המכילים הן את ה'כנה' והן את ה'רוכב'.
בן הרצל סיכם: "המכון מקדם טכנולוגיות לכיוון השוק גם בתצורה של חממה, המצמיחה חברות על בסיס הטכנולוגיות שהחוקרים שלנו מפתחים. AgroCulture פועלת בתוך מיגל כשנתיים. אנו נמצאים בתהליך איתור שותפים אסטרטגיים, ליישום התהליך המסחרי ומעבר לשווקים המובילים בעולם. לשיטת ריבוי החדישה קיים פוטנציאל גבוה, מפני שהאבוקדו בעולם הינו ענף בצמיחה ועם תמורות גבוהות למגדל. מגמת הצמיחה צפויה להימשך גם בעתיד ומביאה חקלאים רבים בארץ ובעולם לעבור לגידול האבוקדו".