הוא השתתף בארבע משימות של מעבורות חלל, נטל חלק בניסוי "התאומים" יחד עם אחיו האסטרונאוט סקוט קלי והוא נשוי לחברת הקונגרס לשעבר, גבריאל גיפורדס, שנפצעה אנושות בניסיון התנקשות לפני כעשור. הלילה (יום ד') נבחר המועמד הדמוקרטי מארק קלי לסנאטור מטעם מדינת אריזונה, לאחר שגבר בקרב צמוד על הסנאטורית היוצאת, מרתה מקסאלי מהמפלגה הרפובליקנית.
8 צפייה בגלריה
קלי עם אשתו ושתי בנותיו
קלי עם אשתו ושתי בנותיו
קלי עם אשתו ושתי בנותיו
(צילום: רויטרס)
מספירת כ-83% מהקולות עולה כי קלי זכה בכ-52.5% מקולות הבוחרים, בזמן שמקסאלי – שהחליפה בסנאט את ג'ון מקיין המנוח, זכתה ל-47.4% מהקולות. פוקס ניוז, סוכנות הידיעות AP ועוד כלי תקשורת בארצות הברית הכריזו על קלי כמנצח, בניגוד ל-CNN שם אומרים כי הקרב בין שני הטייסים לשעבר טרם הוכרע.
קלי (56) היה טייס קרב בצבא האמריקני – בדיוק כמו מקסאלי. הוא השתתף בעשרות טיסות מבצעיות במלחמת המפרץ. ב-1996 הוא ואחיו התאום סקוט הצטרפו לסוכנות החלל האמריקנית. שניהם עברו בהצלחה את קורס האסטרונאוטים. דווקא סקוט היה הראשון שיצא למשימה בחלל ב-1999. בדצמבר 2001 השתתף גם מארק במשימה בחלל במעבורת החלל אנדוור.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט בעלה של גבריאל גיפורדס אריזונה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט בעלה של גבריאל גיפורדס אריזונה
אסטרונאוט במילואים
(צילום: AFP)
ב-2006 חזר מארק קלי לחלל והפעם במעבורת דיסקברי. במאי 2008 הוא היה מפקד המשימה במעבורת החלל דיסקברי, תפקיד אותו ביצע גם בטיסה הלפני אחרונה של מעבורת החלל במאי 2011 - במשימה 134-STS של מעבורת החלל אנדוור. קלי שוגר לחלל, למרות שארבעה חודשים קודם לכן נורתה אשתו. הוא הוחלף, אך אחרי שמצבה השתפר - הוא הוחזר לשיבוץ המקורי.
בסך הכול היה מארק קלי 54 ימים ושעתיים בחלל, הרבה פחות מאחיו התאום – ששהה מחוץ לכדור הארץ 520 ימים.

הירי באשתו חברת הקונגרס

מארק קלי התחתן ב-1989 והתגרש ב-2004. מנישואיו הראשונים יש לו שתי בנות. ב-2007 הוא התחתן עם חברת הקונגרס היהודייה גבריאל גיפורדס, שהייתה נציגת המחוז השמיני באריזונה באותה תקופה.
בינואר 2011 נורתה גיפורדס בראשה במהלך כינוס פוליטי מחוץ לחנות מכולת בעיר טוסון. כלי תקשורת דיווחו אז כי גיפורדס נפטרה, אך כעבור זמן קצר התברר כי היא עדיין בחיים ומצבה מוגדר אנוש. בתקרית נרצחו שישה בני אדם, בהם שופט וילדה, ו-17 בני אדם נפצעו.
8 צפייה בגלריה
מארק קלי וגיפורדס
מארק קלי וגיפורדס
מארק קלי וגיפורדס
(צילום: רויטרס)
חמישה ימים לאחר תקרית הירי הקטלנית הגיע נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה, לטוסון לטקס אזכרה לנרצחים. 14 אלף איש הגיעו לאוניברסיטה בעיר, שם ישב מארק קלי בשורה הראשונה ליד מישל אובמה.
אובמה אמר בין היתר כי ביקר את גיפורדס בבית החולים: "כמה דקות אחרי שעזבנו את חדרה, גבי פתחה את עיניה בפעם הראשונה. כך, אני יכול לומר לכם שהיא יודעת שאנחנו כאן. היא יודעת שאנחנו אוהבים אותה והיא יודעת שאנחנו מעודדים אותה במה שנראה כמסע קשה".
קלי כבר ויתר על השתתפותו בטיסה הרביעית לחלל, אך שבועיים לאחר ניסיון ההתנקשות באשתו השתפר מצבה והיא שוחררה מבית החולים לשיקום ארוך. משם הועברה גיפורדס ליוסטון, מקום בו מתגוררים אסטרונאוטים רבים, שם עברה שיקום ארוך. קלי שובץ מחדש למשימה, שתהיה הפעם האחרונה שבה יטוס לחלל.
8 צפייה בגלריה
בני הזוג קלי-גיפורדס עם הילרי קלינטון
בני הזוג קלי-גיפורדס עם הילרי קלינטון
בני הזוג קלי-גיפורדס עם הילרי קלינטון
(צילום: EPA)
היורה ג'ראד לאפנר נעצר ונידון לשבעה מאסרי עולם ועוד 140 שנות מאסר.

ניסוי התאומים

במרץ 2015 שוגר סקוט קלי לחלל לשהות בת 340 ימים, בזמן שאחיו התאום מארק נשאר בכדור הארץ. בנאס"א רצו לבחון כיצד שהייה ממושכת בחלל משפיעה על גוף האדם – ואין דרך קלה יותר לבדוק את זה באמצעות התאומים האסטרונאוטים.
דגימות שנלקחו לפני המשימה של קלי, במהלכה ואחריה, הצביעו על הבדלים בין התאומים בביטוי גנים, בשינויים כימיים ב-DNA ובסימנים ביולוגיים אחרים - מדדים שאמורים להיות זהים בתנאים נורמליים בגלל זהות גנטית מלאה בין התאומים.


8 צפייה בגלריה
ניסוי התאומים. סקוט קלי מימין ואחיו מארק משמאל
ניסוי התאומים. סקוט קלי מימין ואחיו מארק משמאל
ניסוי התאומים. סקוט קלי מימין ואחיו מארק משמאל
(צילום: נאס"א)
מפני שלתאומים בדיוק אותו מטען גנטי וחוויות חיים דומות, החוקרים מעריכים כי הבדלים בדגימות הדם ודגימות ביולוגיות אחרות שנלקחו מהם בתקופת הניסוי נובעים רק מהשהות בחלל.
בכתבה של ד"ר עידו מגן, חוקר במכון ויצמן למדע וכתב במכון דודיסון לחינוך מדעי, שפורסמה כאן ב-ynet, נכתב בין היתר כי תוצאות המחקר פותחות פתח לאפשרות של רפואה מותאמת אישית, שתשמור על בריאות האסטרונאוטים במהלך משימה ארוכה, כמו למשל טיסה למאדים. לדוגמה, ייתכן שבעתיד ייערכו סריקות גנטיות למועמדים לתפקיד טייסי חלל, כדי לגלות למשל אם הם בעלי נטייה גנטית מוגברת לסרטן, ועלולים לחלות במהלך המשימה, בין השאר בשל התנאים בחלל. האתגר כעת הוא לגלות כמה מההבדלים שנראו בין התאומים בניסוי אכן ספציפיים לדרישות הפיזיות של טיסת חלל, וכמה מהם קשורים לשונות טבעית. אתגר נוסף יהיה לבחון עד כמה התוצאות שהתקבלו ממדגם של שני אנשים, רלוונטיות לכלל האוכלוסייה.

הקמפיין הפוליטי

בסרטוני הבחירות שלו דיבר קלי על המראות שראה בחלל וגם הציג תמונות כיצד נראית הזריחה כשכדור הארץ ברקע. קלי סיפר גם במהלך המשימה שלו ב-2007 שחגיפורדס סברה כי הוא יציע לה נישואים מהחלל – אך בסופו של דבר הוא הציע לה נישואים כששב לכדור הארץ.
8 צפייה בגלריה
"העבודה שלה יותר מסוכנת". קלי וגיפורדס
"העבודה שלה יותר מסוכנת". קלי וגיפורדס
"העבודה שלה יותר מסוכנת". קלי וגיפורדס
(צילום: רויטרס)

הוא סיפר שהוריו לימדו אותו ואת אחיו לעבוד קשה. "ידעתי שאני צריך לשרת את המולדת", הוא אמר באחד הסרטונים. קלי גם הזכיר את ניסיון ההתנקשות באשתו השנייה ואמר לה: "את חשבת שהעבודה שלי מסוכנת יותר". הוא הציג גם את תהליך השיקום הארוך שעברה גיפורדס, שעדיין סובלת מכמה מגבלות בעקבות הירי בראשה. "כמעט איבדת את חייך כששירת את המדינה", הוא אמר לה.
"אכפת לי מאנשים, אכפת לי מהאנשים של אריזונה ולכן אני מתמודד לסנאט של ארצות הברית", הכריז מארק קלי. "למדתי הרבה מלהיות טייס קרב, למדתי הרבה מהיותי אסטרונאוט".

8 צפייה בגלריה
קלי במהלך הקמפיין
קלי במהלך הקמפיין
קלי במהלך הקמפיין
(צילום: EPA)

אחוות האחים

סקוט קלי – שגם הוא פרש בינתיים מנאס"א וגם ביקר לאחרונה בישראל, תמך באופן בולט באחיו התאום. הוא קרא להצביע עבורו וגם הצהיר כי זו הפעם הראשונה שהוא מזדהה פוליטית.
הלילה, לאחר שהתברר כמעט באופן סופי, כי קלי נבחר לסנאט, הוא התייצב במטה הבחירות שלו בטוסון. "אני מאמין שהצלחנו במשימה הזו", הוא אמר. "זו לא הייתה שנה שגרתית, זה לא הזמן לחגוג, זה הזמן להתחיל בעבודה".
הוא הודה לאשתו, ואמר שהיא זו שעודדה אותו להתמודד למשרה ציבורית. "היא אמרה לי שאסור לוותר. תודה על העצות שלך. לא יכולתי לעשות את זה בלעדייך". בסיום דבריו עטה קלי את המסכה על פניו והזמין לבמה את גיפורדס ואת שתי בנותיו מהנישואים הראשונים.


אסטרונאוטים ופוליטיקה

ג'ון גלן, האמריקאי הראשון שהקיף את כדור הארץ בחללית ב-1962, כיהן במשך 25 שנה כסנאטור מטעם מדינת אוהיו. הוא אפילו התמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לבחירת המועמד לנשיאות ב-1984, אך לא נבחר לתפקיד המועמד. בשנת 1999 הוא פרש מהחיים הפוליטיים. אגב, גלן הוא גם האדם המבוגר ביותר שהמריא לחלל. כשהיה בן 77 הוא היה אחד האסטרונאוטים במעבורת החלל דיסקברי. ב-2012 הוא קיבל מהנשיא אובמה את מדליית החירות. גלן הלך לעולמו בדצמבר 2016 והוא בן 95.
8 צפייה בגלריה
ג'ון גלן. עשה היסטוריה בחלל וגם בסנאט
ג'ון גלן. עשה היסטוריה בחלל וגם בסנאט
ג'ון גלן. עשה היסטוריה בחלל וגם בסנאט
(צילום: AP)
גם האריסון שמיט, שהלך על אדמת הירח במשימת אפולו 17, נבחר לסנאט וכיהן כמה שנים בוושינגטון כנציג מדינת ניו מקסיקו. למעשה, הוא האדם ה-12 והאחרון שהלך על אדמת הירח.
כמו כן, ג'ף סוויגרט, אסטרונאוט שהיה במשימת אפולו 13 – שבשל תקלה שבה לכדור הארץ ולא נחתה על הירח – נבחר לבית הנבחרים כנציג מחוז 6 בקולורדו ב-1982, אך הוא מת כשבוע לפני שהושבע לתפקיד. בן 51 היה במותו.