לפני כשנה, התגלה במקרה ולראשונה, קינון של דרורית צהובת-גרון, ציפור נדירה ביותר בישראל. הקינון התגלה בעקבות תצפית אקראית של הצפר נדב ישראל, שהובילה לגילוי של אוכלוסייה שלמה, שמנתה כעשרה זוגות לפחות, באותו האזור בצפון רמת הגולן.
2 צפייה בגלריה
דרורית צהובת גרון
דרורית צהובת גרון
דרורית צהובת גרון
(צילום: עמית גולדשטייין )
לפני כמה ימים, נצפו שוב דרוריות צהובות-גרון באותו האזור, כשהן כבר עסוקות בפעילות קינון נמרצת. בנוסף, נקבה אחת שסומנה ב-2022 על ידי ד"ר יוסף כיאט, מנהל מרכז הטיבוע הישראלי בחברה להגנת הטבע, תועדה שוב השנה לאחר ששבה מהנדידה.
מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן, אמר כי בסוף חודש יולי 2022 סיימו הדרוריות לקנן, ויצאו בנדידה - ככל הנראה לתת היבשת ההודית, אזור החריפה הרגיל של מין זה. "הגילוי המפתיע ב-2022 היה מרגש, אך לא היה ברור אז אם היה זה אירוע חד-פעמי, או שזהו באמת מין דוגר חדש וקבוע בטבע הישראלי. התגלית החוזרת הזאת מעידה כי הקינון של הדרורית צהובת-גרון בישראל איננו אירוע חולף, אלא מדובר בהתבססות של אוכלוסייה חדשה בישראל. זוהי תגלית מרגשת במיוחד, משום שמרחב זה כבר נסקר בשנים האחרונות והיא לא זוהתה עד כה".
בחברה להגנת הטבע ציינו שהדרורית צהובת-הגרון קטנה מעט מדרור הבית ועדינה ממנו. היא מחבבת מקומות יבשושיים המציעים סבך שיחים ועצים פזורים ומצויה גם בנוף כפרי חקלאי. היא קטנה ודקת גזרה, הראש עדין והמצח שטוח. מידותיה הן סנטימטרים בודדים, לרוב בין 13-14.5 בלבד. הזיהוי הראשון שלה בישראל היה בשנת 1982.
2 צפייה בגלריה
דרורית צהובת גרון
דרורית צהובת גרון
דרורית צהובת גרון
(צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע )
"מינים שונים של ציפורים משנים את תחומי תפוצתם ושינויי אקלים עשויים לתרום לשינויים אלה, כמו שינויים בבית הגידול שמאפשרים התבססות בתנאי חדשים שנוצרים. באזור זה של רמת הגולן, מתקיים חורש טבעי עשיר ומפותח. יתכן שהשיפור בתנאי בית הגידול מאפשר התבססות שלה", סיכם ד"ר פרלמן.