תמנונים מפורסמים בשימוש שלהם בהסוואה בעזרת צבעים כדי להתחמק מטורפים, וגם קרוביהם הדיונונים יכולים להציג את היכולת הזאת. במחקר חדש תיעדו חוקרים לראשונה כיצד דיונון - הנקרא ביפן Shiro-ika - מחליף צבעים בשבי. זו הפעם הראשונה שחוקרים מתעדים שינוי צבע בדיונונים ממין זה.
פיזיקאים וביולוגים הראו שדיונונים יכולים להסוות את עצמם בעזרת החלפת צבעים, כדי להתאים את צבע גופם לאזור שבו הם נמצאים, גם בשבי. הם הציבו מצלמות בתוך אקווריומים, עם משטחים בצבעים שונים והראו את היכולת המדהימה של הדיונון הזה - יכולת שלא דווחה קודם לכן אצל המין שאותו בדקו החוקרים מהמכון למדע וטכנולוגיה באוקינאווה.
כמו כן, במחקר ביקשו החוקרים לראות מה קורה כשהם הדיונונים מתקרבים קצת יותר לשונית אלמוגים, או אם טורף רודף אחריהם עד לקרקעית הים. אם הקרקע חשובה לדיונונים כדי לשמור על חייהם, אז הדבר מצביע על החשיבות הגדולה עוד יותר של בריאות שוניות האלמוגים.
3 צפייה בגלריה
הדיונון שהחליף צבעים מול החוקרים
הדיונון שהחליף צבעים מול החוקרים
הדיונון שהחליף צבעים מול החוקרים
(צילום: OIST)
"אני מופתע שאף אחד לא שם לב לזה לפנינו", אמר מחבר המחקר בצחוק, והוסיף "זה מראה כמה מעט אנחנו יודעים על החיות המופלאות האלה".
ועכשיו לחלל. אסטרונומים זיהו לאחרונה את הגלקסיה הרחוקה ביותר מאיתנו, והיא נמצאת במרחק של כ-13.5 מיליארד שונות אור מכדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
הגלקסיה הרחוקה ביותר שזוהתה עד כה
הגלקסיה הרחוקה ביותר שזוהתה עד כה
הגלקסיה הרחוקה ביותר שזוהתה עד כה
(צילום: Royal Astronomical Society)
מדובר בעצם החלל הרחוק אי פעם, ושמו HD1 כשלחוקרים שני רעיונות לגבי הגלקסיה הזאת: האחד, שהאייץ' די יכולה ליצור כוכבים בקצב מדהים, ואפילו להיות ביתם של הכוכבים הראשונים של היקום, כאלה שלא נראו עד כה. הרעיון השני הוא שהגלקסיה הזאת יכולה להחזיק חור שחור מאסיבי מאוד, בערך פי 100 מיליון מהמסה של השמש שלו.
ולסיום, מה קורה כשהכלב שלכם פתאום עושה את הפרצוף הזה שהופך אותו להכי חמוד בעולם? פרצוף עם עיניים שאי אפשר להגיד להן לא? מחקר חדש חושף איך הכלב שלכם עושה את זה, איך הוא הופך אתכם לשלולית פעם אחר פעם.
3 צפייה בגלריה
כלב נועץ מבט
כלב נועץ מבט
כלב נועץ מבט
(צילום: shutterstock)
במחקר התברר כי ישנם שרירים מסוימים שעוזרים לכלבים להיראות חמודים ממה שהם בדרך כלל. השרירים הללו מפעילים תכונות שהתפתחו אבולוציונית עם תהליכי הביות של הכלב. עד שהם למדו להשתמש בתכונות האלה לטובתם. לצורך המחקר, החוקרים השוו שרירי פנים זעירים המשמשים ליצירת הבעות אצל כלבים וזאבים. שרירים שנשלטים על ידי סיבי עיוות מהירים – מה שתורם ליכולת של הכלב לתקשר ביעילות עם אנשים. על אותו פרצוף מתוק אחראי שריר זעיר שחסר אצל זאבים, אבל קיים אצל כלבים, מספרים המדענים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי