צמוד לעפרה שבחבל בנימין מסתתר פלא טבע ייחודי ויוצא דופן, מערה קארסטית ועשירה בנטיפים בעומק של 60 מטרים. החוקרים הראשונים שירדו לעומק המערה וחקרו את הבור המסתורי, הרגישו כי הבור הנדיר עמוק מאוד והירידה לעומק האדמה היא אינסופית, ובהומור טענו כי הוא ממשיך לקצה השני של כדור הארץ וכך נולד שמו - הבור הסיני. אך למרות הייחודיות של המקום, ל-ynet נודע כי עמותת "הקופה הציבורית לבניין ארץ ישראל" שקנתה את השטח שבו נמצא הבור הסיני, סגרה את פתח המערה הנדירה בשער ברזל, בטענה כי המקום מסוכן לציבור והיא מתכננת להרוס את הפלא הייחודי ולבנות במקום שכונת וילות.
7 צפייה בגלריה
הבור הסיני הנעול
הבור הסיני הנעול
הבור הסיני הנעול
(צילום: יאיר אליאב, בית ספר שדה עפרה)
פרופ' עמוס פרומקין, גיאולוג וחוקר מערות בעל שם בינלאומי במכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים, מקים עמותת מלח"מ לחקר המערות, תושב עפרה ומי שחוקר את הבור הסיני במשך 47 שנים, מזועזע מהתוכנית להרוס את המערה המופלאה. "הבור הסיני הוא מערה קארסטית שמגיעה לעומק של 60 מטרים מתחת לפני האדמה. זהו למעשה צינור שמוביל מי גשם אל מאגר מי התהום המקומי", הסביר החוקר הוותיק. "יש בה ערכי נוף מיוחדים, ולכן במסגרת מאמצים רבים, הוקם בתוכה סולם ברזל ייחודי שמוביל לעומק של 50 מטרים מתחת לפני האדמה. הסולם הזה מאפשר למבקרים לרדת למעמקים ולעקוב אחר התהליכים המיוחדים שקורים שם".
במסגרת צילום כתבה על נפלאות הבור הסיני לפני כמה שנים, בהובלת פרופסור פרומקין, זכיתי לרדת לקרקעית המערה המופלאה. מדובר בפנינת טבע אמיתית ואתר תיירות עם פוטינציאל בינלאומי, זאת בזכות מערכת הסולמות המתוחכמת, במימון בית ספר שדה עפרה, המנגישה את הירידה המורכבת לעומק האדמה גם למשפחות עם ילדים.

פרופסור פרומקין מדגיש כי "הבור הסיני הוא המקום היחיד בעולם שמאפשר כניסה לבורות קרסטריים מהסוג הזה, בדרך כלל אפשר לרדת למערות מסוג זה רק באמצעות חבלים וציוד סנפלינג, ואילו הבור הסיני נגיש לציבור כ-40 שנה ובעזרת הסולמות המיוחדים ביקרו בו אלפי אנשים שזכו לצפות בהתפתחות הנוף התת קרקעי. בעזרת הסולמות ניתן לרדת בארובות אנכיות ועמוקות מאוד ולצפות מקרוב בתופעות של המסה עיצוב ופיסול טבעי של הסלע על ידי המים שממיסים אותו וגם בתופעות יפיפיות של השקעה הכוללות נטיפים וזקיפים. בקרקעית הבור יש מקום לעשרות אנשים ואני יורד לשם באופן קבוע עם קבוצות של סטודנטים מהאוניברסיטה וגם עם בני נוער וילדים קטנים וכולם מאוד נהנים מהמקום, הבור הסיני הוא חוויה מדהימה".
פרופ' פרומקין מתח ביקורת על ההתנהלות של עמותת "הקופה הלאומית לבניין ארץ ישראל". ל-ynet הוא אמר: "פתאום באה עמותה פרטית וסוגרת באופן חד צדדי את הבור הסיני, במטרה למנוע מהמוני עם ישראל לבקר באחד האתרים הכי מיוחדים בארץ ישראל. הציבור מחפש בנרות מקומות מעניינים לטייל בהם ולהתחבר להכרת הארץ - ואהבת הארץ, ודווקא ביהודה ושומרון, מקום שקשה לטיול מבחינה ביטחונית, הבור הסיני הוא האתר מאוד נגיש ונוח ונמצא בתוך השטח הביטחוני של עפרה, 200 מטר מחוץ לשטח הבנוי בתוך השטח של הגדר. עתה עמותה שחרתה על דגלה את קידום ההתיישבות בישראל חוסמת את הבור ומונעת ממטיילים וחוקרים לבקר בו?"
7 צפייה בגלריה
   ההודעה לתושבי עפרה
   ההודעה לתושבי עפרה
ההודעה לתושבי עפרה
מבדיקה במקורות גלויים, עמותת הקופה הלאומית לבנין ארץ ישראל בע"מ (חל"צ) פועלת בנושאים של חינוך, השכלה והכשרה מקצועית. פרופ' פרומקין המזועזע מהכוונה להרוס את אחד מפלאי הטבע שלנו וקורא למאבק ציבורי להגנה על הבור הסיני המופלא. "ביישוב שלנו עפרה יש כ-700 משפחות שאני לא בטוח שהן מודעות למה שעומד לקרות", הוא אמר. "עמותת 'הקופה הלאומית לבניין ארץ ישראל' עושה דבר באופן חד צדדי. רכישת הקרקע וסגירת הבור נעשתה במחשכים ומונעת את הקשר בין עם ישראל לבין מעמקי הארץ שלו, דבר שלא ייאמן".
פרופ' פרומקין הוסיף: "אי אפשר לתאר את עוצמת התדהמה כשגיליתי שסגרו את הבור הסיני. מאוד כעסתי. הבור הסיני הוא אתר יוצא דופן, שמהווה מוקד לביקורים וטיולים ומחקר במשך 40 שנה ויותר. אני חוקר את האתר 47 שנה מאז הקמת עופרה. באתר הבור הסיני יש כ-50 מערות שונות וייחודיות חלקן מכילות עצמות של קרנפים ויחמורים פרהיסטוריים, אמור לקום שם פארק גיאולוגי יוצא דופן ואתר תיירותי ומחקר בינלאומי, ופתאום בא משהו מבחוץ לכאורה, שחושב שהוא בעד ארץ ישראל ופועל ללא התייעצות ובלי לתת חשבון לאף אחד. דבר כזה לא יכול לעבור לסדר היום. אם לא יורידו את המכסה שסוגר את הבור - אנחנו נצא למאבק ציבורי בנושא".
7 צפייה בגלריה
 הירידה לבור
 הירידה לבור
הירידה לבור
(צילום: אסף קמר)
7 צפייה בגלריה
נטיפים בבור הסיני
נטיפים בבור הסיני
נטיפים בבור הסיני
(צילום: אסף קמר)
7 צפייה בגלריה
הבור הסיני 5
הבור הסיני 5
פרופ' פרומקין בכניסה לבור
(צילום: אסף קמר)
מהחברה להגנת הטבע נמסר כי: "הובא לידיעתנו כי החברה לתועלת הציבור (חל"צ) 'הקופה הלאומית לבנין ארץ ישראל' יצאה בפרסום בדבר שיווק קרקעות לפיתוח הנמצאות על שדה הקרסט של עפרה, ואף הודיעה כי החלה בביצוע 'עבודת שטח משמעותית'. זאת, למרות הרגישות הסביבתית הרבה של השטח, ועל אף שהתוכנית החלה עליו אינה מאפשרת כיום בנייה של בתי מגורים. שדה הקרסט של עפרה הוא אזור ייחודי ביותר מבחינה סביבתית, והוא בעל חשיבות ורגישות לחלחול מי התהום. פיתוח באזור בעל אופי קרסטי כמו אגן עפרה הוא פוגעני במיוחד לעניין דליפת מזהמים, שכן אלו יעשו את דרכם אל מי התהום במהירות וללא סינון משמעותי".
עוד נמסר כי "שטח המערות הוא אחד היעדים האטרקטיביים ביותר לחובבי התחום בפרט ולחקר מערות בכלל. המחקר השיטתי במערות במרחב בעפרה ייצר ידע רב בתחום המערות בישראל, ובבור הסיני אף ישנה מערכת סולמות למטיילים חובבים. כל בנייה בשטח עלולה לערער את יציבותם של הקמינים באזור ולקריסת דופנות המערות. יתרה מכך בנייה בשטח תחייב פתרונות הנדסיים מורכבים ביותר בגלל החללים התת קרקעיים הרבים בשטח. השטח המדובר מיועד בתוכנית מתאר אזורית RJ-5 כאזור חקלאי ולא כאזור פיתוח. בהתאם להוראות תוכנית המתאר, ניתן להקים באזור חקלאי רק מבנים המיועדים לשימוש חקלאי, מחסה ועוד.. מבני מגורים ובנייני ציבור בהסכמה מיוחדת של הוועדה המחוזית, מבני תעשייה בהסכמה מיוחדת של הוועדה המחוזית. לא אושרה כל תוכנית מפורטת בשטח המשנה את ייעודו או המאפשרת הקמת מבני מגורים באזור החקלאי. כמו כן לא ניתנה שום הסכמה (ובוודאי שלא הסכמה מיוחדת) מטעם מועצת התכנון העליונה להקמת מבני מגורים בשטח. לאור האמור לעיל, החברה להגנת הטבע מתנגדת נחרצות לכוונה לבצע עבודות בינוי למגורים תוך הרס של נכס סביבתי, ייחודי ונדיר של שדה הקרסט בעפרה".
7 צפייה בגלריה
הבור הסיני 6
הבור הסיני 6
הסולם המיוחד
(צילום: אסף קמר)
7 צפייה בגלריה
הבור הסיני 4
הבור הסיני 4
מקום ייחודי סמוך לעפרה
(צילום: אסף קמר)
מבית ספר שדה עפרה - המרכז את המאבק הציבורי להצלת הבור הסיני, נמסר כי "מתחם מערות הקארסט בעפרה, הם אתר טבע ייחודי ונדיר, ברמה עולמית. הבור הסיני שבלב השטח, פתוח למטיילים בחינם, כבר מעל שלושה עשורים והוא הבור היחיד שנגיש לציבור הרחב, ללא ציוד מיוחד ומהווה אתר לימודי ראשון במעלה. סגירת הבור, בהיחבא, ללא אישורים, היא מעשה שלא ייעשה. החברה להגנת הטבע, קוראת למועצה האזורית בנימין, להחזיר את המצב לקדמותו, לשמור על המתחם נגיש ועל הבור הסיני פתוח לציבור, כפי שהיה עד עכשיו".
סמי קרסנטי, מזכיר היישוב עופרה, אמר: "היישוב עפרה ומוסדותיו רואים בחומרה רבה את המעשה החד צדדי של עמותת הקופה הלאומית לסגור את הבור הסיני, ללא תיאום עם היישוב עפרה. הבור הסיני הינו תופעה קארסטית עולמית גיאולוגית, אשר מאפשרת הצצה לעולמות שמתחת לפני האדמה. לא ניתן לשום גורם לפגוע באוצרות טבע אלו שנמצאים בתחומי היישוב עפרה. היישוב יפעל בכל הדרכים מול כלל הרשויות וגיוס הציבור על מנת לסכל מזימה זו!"
מהמועצה האזורית בנימין נמסר: "המועצה מברכת על רכישות קרקע על ידי יהודים ברחבי בנימין. סגירת הבור בשטח לא נעשתה בתיאום עם המועצה. המועצה רואה ערך בפיתוח האזור ובשימור ערכי הטבע ותפעל ככל יכולתה כדי שהנוגעים בדבר יגיעו להבנות מניחות את הדעת למען שימור המקום".
מעמותת"הקופה הציבורית לבניין ארץ ישראל" נמסר בתגובה כי "הבור נסגר באופן זמני עקב בעיות בטיחות. אנו פועלים לפתוח אותו בהקדם בצורה בטוחה ואחראית לרווחת הציבור".
מהמנהל האזרחי ומהמשרד להגנת הסביבה לא נמסרה תגובה.