תושבים במועצה המקומית הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד מועצת מבשרת ציון, קק"ל וגופים נוספים, בעקבות עבודות פיתוח ביער סובב מבשרת. מדובר בעבודות ביוזמה משותפת של קק"ל והמועצה המקומית, במסגרתו יסללו שביל אספלט להליכה ולרכיבה על אופניים באורך של כ-23 ק"מ. עבודות הפיתוח כוללות גם בנית קירות טראסה, עבודות ניקוז ונטיעת עצי חורש טבעי. אלא שהתושבים מבקשים להשאיר את השטח טבעי - כמו שהוא כיום.
לטענת התושבים, ממילא אין כל היתר בנייה לביצוע העבודות במקום, והן נגועות בחוסר חוקיות גמור מתחילתן ועד סופן. "ביצוע עבודות אלה, מעבר לפגיעה הקשה שתגרם בעטיין לאדם ולסביבה, מהווה זלזול חמור והפרה בוטה של הוראות הדין", טוענים התושבים.
1 צפייה בגלריה
האזור שבו אמור להיסלל הכביש
האזור שבו אמור להיסלל הכביש
האזור שבו אמור להיסלל הכביש
(צילום: רם ינובסקי, מתוך העתירה שהוגשה)
התושבים טוענים שהם נהנים ללכת בשביל הקרוב לביתם, מטיילים בו, מתעמלים בו ומשתמשים בו באופן קבע להתקרב לטבע ולשהות בו. "חלקם אף בחרו להתגורר במשרת ציון ולבנות בו את ביתם, בהתחשב בקרבה לשביל, ההנאה ממנו ומהיער בו השביל עובר, והחיבור הבלתי אמצעי לטבע", אמרו התושבים.
התושבים שלחו למועצה עצומה נגד העבודות במקום, ובין החותמים היה גם השופט בדימוס יהונתן עדיאל, מי שמונה בעבר לשופט בפועל בבית המשפט העליון. ראש המועצה טען כי התוכניות לשביל נערכו על ידי כלל גורמי המקצוע של קק"ל ורשות הטבע והגנים. לדברי ראש המועצה, יורם שמעון, הוא הציג את התוכנית לתושבים באירוע בבית התרבות המקומי, וכי נדרש גם להסדיר נגישות לנכים: "לא תמיד הרצונות שלנו עולים בקנה אחד עם הוראות תכנון או הנגשה. מעט סבלנות ובסופו של דבר יוקם שביל מדהים והרבה יותר יפה מהקיים היום", כתב לתושבים.
ז'ניה מוגילבסקי, ממגישות העתירה, אמרה כי אסור לפגוע ביער הטבעי: "זה יער שנמצא צעדים בודדים מהבית שלנו. זה לא אומר שחייבים להרוס אותו. יש מספיק כבישים באזור ושבילי אופניים. כל אזור מוצא-עמק ארזים הפך להיות סבך אחד גדול של כבישים. יש לנו כאן אוצר טבע בפתח הבית. העולם התקדם כבר להבין עד כמה חשוב לשמר כל סנטימטר של טבע ליד מגורים ולחיות עם הטבע בהרמוניה. רק אנחנו בפיגור. אלה עבודות מיותרות והוצאה מיותרת של כסף. לא הכול חייב להיות מתועש. לפעמים צריך להשאיר את מצב הדברים הטבעי הקיים". בנוסף, הגישו עתירה למתן צו על תנאי למנוע את תחילת העבודות.
מקק"ל נמסר בתגובה: "פרויקט שביל סובב מבשרת הינו פרויקט של המועצה ומטרתו הראשונית היא לשמש כקו חיץ וכך לבלום ולמנוע שריפות בבתים הסמוכים לקו היער. הפרויקט תוכנן באופן שיהיה רב תכליתי וינוצל כטיילת לרווחת התושבים. יש לציין שמדובר בתוכנית רחבה של המועצה וקק"ל לוקחת חלק בשלב הנוכחי. בהתייחס לאספלט יש לפנות למועצה שביקשה שהמקום יהיה נגיש לרווחת התושבים".
מהמועצה המקומית מבשרת ציון לא נמסרה תגובה.