מיזם "שמש לכולם" הוא פרויקט ראשון מסוגו, ללא כוונת רווח, שמטרתו לסייע לאזרחים בישראל לעבור לאנרגיה מתחדשת, ולהביא להקמת גגות סולאריים בבניינים משותפים. מדובר בשותפות של הקרן הקיימת לישראל, עמותת הפורום הישראלי לאנרגיה, וקרן פילנתרופית שבחרה להישאר בעילום שם.
4 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים על גג
פאנלים סולאריים על גג
פאנלים סולאריים על גג
(צילום: Shutterstock)
לפני כחודש נחתם במסגרת המיזם חוזה להקמת מערכת סולארית ראשונה בבניין משותף בבאר שבע, ולפני כשבועיים נחתם חוזה להקמת מערכת סולארית נוספת בבניין משותף בכרמיאל. המיזם מלווה ועדי בתים ותושבים לכל אורך התהליך הכולל בדיקת היתכנות הקמת מערכת סולארית על הגג, קבלת הסכמה של 66% מהדיירים, קבלת הצעות מחברות סולאריות והתקשרות חוזית עם חברה שתיבחר על ידי הוועד.
החברות הסולאריות לוקחות על עצמן את היזמות, המימון, והבירוקרטיה הקשורה בהקמת המערכת. המיזם נועד להתגבר על כשל השוק הקיים בבתים משותפים, מכיוון שיש להגיע להסכמה בין הדיירים - עניין שהוא מורכב - וכן קבלת מימון לפרויקט עלולה להיות חסם בפני הקמת מערכות סולאריות.
4 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים על גג
פאנלים סולאריים על גג
(צילום: Shutterstock)
בנוסף לליווי, הבניינים הראשונים שיקימו מערכות סולאריות במסגרת המיזם יקבלו מענק בגובה של כ- 15,000 שקלים, בסיוע עמותת "יוזמת האנרגיה הטובה", המעניקה מענקי קיזוז לפליטות גזי החממה שמערכות אלו חסכו. המיזם יצא לדרך בחודש יוני השנה, ועד כה הביא כאמור לתוצאה של שני פרויקטים ראשונים שיצאו לדרך. כעת, במיזם מקווים כי חברת החשמל תזדרז להוציא את האישורים המתאימים ולחבר את המערכות לכשיוקמו.
בבניין המשותף בבאר שבע יוקמו שלוש מערכות (אחת בכל כניסה) של 15 קילו-ואט כל אחת. חברת "הבית הירוק" היא החברה שנבחרה להיות היזמית בפרויקט על ידי ועד הבית.
4 צפייה בגלריה
החוזה החתום בבאר שבע
החוזה החתום בבאר שבע
החוזה החתום בבאר שבע
(צילום: יעל כהן פארן )
בבניין בכרמיאל תוקם מערכת בהיקף של 22.5 קילו-ואט. חברת אי-צור נבחרה על ידי נציגות הדיירים להיות היזמית בפרויקט. בשני הפרויקטים, החברות יבצעו את התקנת המערכות על חשבונן, יתפעלו אותן לאורך חיי הפרויקט (25 שנים), ויחלקו את ההכנסות עם ועד הבית.
ד"ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק"ל, ציין כי "משבר האקלים שהאנושות ניצבת בפניו מחייבת אותנו גם בישראל לעבור לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים ולא מזהמים. בישראל הקטנה והצפופה, חובה עלינו לעשות שימוש כפול בקרקע ובין השאר להגיע למקסימום אנרגיה מתחדשת בשטח הבנוי, על מנת לשמור על השטחים הפתוחים ולמנוע צורך בהקמת רשתות חשמל עצומות".
4 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים על גג
פאנלים סולאריים על גג
פאנלים סולאריים על גג
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, "גגות של בניינים משותפים מהווים 80% משטח הגגות הכולל בישראל (לפי עבודה שערך המשרד להגנת הסביבה ב 2020), ולכן על מנת להגדיל את היקפי ייצור חשמל מאנרגיה סולארית, יש לנצל כל שטח גג אפשרי ובפרט את שטח גגות בנייני המגורים. במקרים רבים– אין את הכסף הראשוני הנדרש כדי להשקיע את ההשקעה הראשונית למערכת סולארית, שיכולה להיות משתלמת כלכלית בסופו של דבר. ולכן, בקק"ל, במסגרת מרכז האקלים, חיפשנו פתרונות ודרכים שבהן נוכל לסייע להתקדם בתחום. במסגרת הזאת יצאנו לשיתוף פעולה עם הפורום הישראלי לאנרגיה, שהתחיל את היוזמה של בתים משותפים בפריפריה. מה שנדרש פה זה להביא להסכמה של תושבי הבית ולזה צריך סיוע, וצריך גם לעזור במימון ההשקעה הראשונית, ואנחנו עושים זאת ובכך גם עוזרים וממלאים גם מטרה נוספת של קק"ל – סיוע לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית". המדען הוסיף שהיוזמה צפויה להגיע בקרוב גם לערים נוספות בישראל, ועד סוף 2022 צפויים להיחתם בין 10 ל-15 חוזים נוספים עם בתים משותפים.
יעל כהן פארן, ממובילות המיזם בעמותת הפורום הישראלי לאנרגיה, הוסיפה: "המעבר לאנרגיה סולארית הוא צורך קריטי למדינת ישראל, וגגות בתים משותפים הוא המקור העתידי הגדול ביותר לאנרגיה סולארית בה. יש פה מצב של win-win-win לתושבים המדינה, לחברות הסולאריות ולסביבה. דיירים בבניינים משותפים יכולים להקים מערכת סולארית ולהרוויח ממנה, בלי לשלם שקל אחד מכיסם. מיזם שמש לכולם של קק"ל והפורום הישראלי לאנרגיה הביא היום לפריצת דרך בתחום חשוב זה".