בשיתוף מרכז מדעני העתיד
"אודיסיאה זה ה־מקום לאנשים סקרנים שרוצים לאתגר את עצמם" – כך אומרת דורון תפארת (16), תלמידת כיתה י"ב, שמשתתפת באחת משלוש התוכניות לתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים שמובילים במשותף משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס. היא גרה בכפר יובל שבאצבע הגליל, יישוב שתושביו פונו. משפחתה גרה במשך חודש בטבריה, אך בחרה לחזור הביתה. היא וחבריה לתוכנית "אודיסאה", שמתקיימת בימים רגילים במכללה האקדמית תל־חי, עברו מאז תחילת המלחמה ללמוד בצורה מקוונת, אך לא מאטים לרגע את הקצב.
"אודיסיאה", תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים, כוללת לימודים אקדמיים בתחומי המדעים לצד התנסויות במעבדות מחקר, והיא מתקיימת במוסדות אקדמיים בכל רחבי הארץ. "מכיתה ג' השתתפתי בתוכניות למחוננים", מספרת דורון, "תמיד חיפשתי את המקומות שבהם אני יכולה לאתגר את עצמי ושיתנו לי עניין. בכיתה ח' נחשפתי ל'אודיסאה' והבנתי שזה בול בשבילי: מקום לפגוש אנשים כמוני ".
3 צפייה בגלריה
דורון תפארת מדעני העתיד
דורון תפארת מדעני העתיד
דורון תפארת
כחלק מהתוכנית היא השלימה חמש יחידות בכימיה והקדימה את הבגרות במתמטיקה. "אני עושה עכשיו כחלק מהתוכנית גם קורס בפיזיקה כהכנה למשלחת למאיץ החלקיקים בשוויץ", היא משתפת, ומוסיפה: "התוכנית נתנה לי כלים מעבר לפן הלימודי, כמו איך לנהל את הזמן נכון, איך להצליח לשלב בין דברים רבים ומהי הדרך היעילה ללמידה. אני מרגישה שזה ביגר אותי, ממש גדלתי בתוכנית".
רני לוי (15), תלמידת כיתה י' מאופקים, משתתפת ב"אלפא" – תוכנית מחקר בתחומים מדעיים. היא וחבריה לתוכנית באוניברסיטת בן־גוריון עוסקים בתחום הכימו־אינפורמטיקה. "כשהתחילה המלחמה אבא שלי התגייס למילואים ואנחנו נסענו לקרובי משפחה בפתח־תקווה", היא מספרת, "גרנו שם יותר מחודש ואז חזרנו הביתה. בבן־גוריון אנחנו קבוצה של תלמידים שמגיעים מכל רחבי הארץ. אחרי 7 באוקטובר קיימנו את שיעורי התוכנית בזום, ועכשיו חזרנו למתכונת רגילה".
כששמעה לראשונה על "אלפא", היא מיד נדלקה. "תמיד משכו אותי התחומים האלו וחיפשתי אתגר שהוא מעבר ללימודים באולפנה, שהיא קטנה יחסית ואין בה הרבה אנשים עם תחומי עניין דומים לשלי. כשהיינו במחנה הקיץ של המיונים לתוכנית רבים היו דומים לי והיו לנו נושאי שיחה משותפים. כיום אני עושה עבודת גמר בהיקף של חמש יחידות בנושא ההשפעות החישוביות שיש למדעי המחשב על כימייה".
בימים אלה ההרשמה לתוכניות, שפועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ – מהצפון עד הדרום – בעיצומה.
התחומים שבהם עוסקים התלמידות והתלמידים מגוונים - מעולמות המדע והמחקר, הרוח והחברה. "אלפא" היא תוכנית למחקר בתחומים מדעיים. "אידיאה" היא תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים (שתיפתח בשנת הלימודים הקרובה גם באוניברסיטת חיפה, בנוסף לאוניברסיטת תל־אביב והאוניברסיטה העברית בירושלים). "אודיסיאה" היא תוכנית של לימודים אקדמיים במדעים. התוכניות נועדו להעניק לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים אפשרויות משמעותיות למיצוי הפוטנציאל שלהם. השאיפה היא ליצור קהילת בוגרים פורצי דרך, שיהוו את נבחרת העילית של החברה בישראל ויסייעו בהתמודדות עם האתגרים הגדולים של המדינה והעולם.
באר טויטו (25), בוגר תוכנית "אודיסאה", הוא דוגמה לכך. טויטו עשה במסגרת התוכנית תואר בפיזיקה וכיום, כשהוא לא עושה מילואים ביחידת 8200, הוא מנהל מוצר ואנליסט בחברת ההזנק VIVID, שמפתחת אפליקציה בתחום בריאות הנפש. טויטו, אשקלוני במקור, למד בתוכנית "אודיסאה" מסלול שנחשב אינטנסיבי מאוד. "הגעתי לאוניברסיטה פעמיים בשבוע אחר הצהריים ולמדנו חומר אקדמי ברמה מעמיקה – כשאנחנו בסך הכל בכיתה ט", הוא מספר, "התוכנית היא חלק משמעותי מהעיצוב של מי שאני היום: לפתח סקרנות, לפתור אתגרים, לנצל את תחומי המדע כדי לעשות טוב בעולם".
3 צפייה בגלריה
באר טויטו מדעני העתיד
באר טויטו מדעני העתיד
באר טויטו
(צילום: נוי עינב)
המסלול שעבר עזר לו להגיע ליחידת 8200. כשהשתחרר, חיפש עבודה בהייטק. מה שעזר לו לזכות בתפקיד משמעותי היה פרויקט שהוביל במסגרת שיתוף פעולה בין אסכולה – רשת הבוגרים של מרכז מדעני העתיד, לבין חברת נייקי. "מטרת הפרויקט הייתה לפתח אפליקציה שתסייע לאנשים לעשות יותר כושר, להתמיד בפעילות, וגם להתחבר לאנשים אחרים שעושים כושר. זה אחד הדברים המרכזיים שנתנו לי את הביטחון והניסיון בתחום פיתוח האפליקציות, וזה עזר לי מאוד להשתלב בעבודה שאני נמצא בה היום", הוא מספר.
"הסטרטאפ שבו אני עובד היה בפוקוס בינלאומי", משתף טויטו, "ואז התחילה המלחמה ותפסנו שיש לנו כלי שיכול להיות מאוד רלוונטי למצב בישראל. יש צורך אדיר בכלים כאלה בעולם בריאות הנפש בארץ. לכן, האפליקציה עברה תרגום מקצה לקצה והתחלנו לשתף פעולה עם הגופים הרלוונטיים: נט"ל, ער"ן, הקואליציה הישראלית לטראומה ועוד. הם שלחו לנו את החומרים שלהם ובנינו יחד איתם את התוכניות באפליקציה במטרה לעזור לכמה שיותר אנשים".
מה החלום?
"החלום הוא לפתח טכנולוגיות שישנו לטובה את הדרך שבה אנחנו חיים. מאוד ייתכן שזה יגיע מעולמות הפיזיקה וההנדסה, תחומים שמאוד מעניינים אותי, אבל אני עוד מגשש לכיוונים שונים. אני כנראה אהיה בעולמות של טכנולוגיה שמשלבת תרומה חברתית".
באר מבקש להדגיש כי "באודיסאה המעטפת מאוד חזקה. כשהיה לי קשה בלימודים, לקחו מישהו שהיה כמה מחזורים מעליי והוא עזר לי. כשהיו לי קשיים להגיע מאשקלון, הם חיפשו לי פתרונות. כל הזמן הרגשתי שאם יש צורך כלשהו – יש על מי לסמוך. אני בטוח שגם עכשיו, בסיטואציה המורכבת, התוכנית תדע לתת תמיכה וקשב כמו שהיא תמיד עושה".
מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, מספר כי "משרד החינוך רואה חשיבות גדולה בהשקעה בדור העתיד של המדע, המחקר והפיתוח הישראלי. התלמידים והתלמידות שמשתתפים בתוכניות יוקרתיות אלה יזניקו את הכלכלה הישראלית וישפרו את איכות החיים שלנו באמצעות המצאות חדשניות ותגליות מדעיות פורצות דרך, שישנו את פני העולם".
אלי פריד, מנכ"ל מרכז מדעני העתיד, שיתף "התוכניות שאנו מובילים עם משרד החינוך מעניקות כלים ייחודיים ואיכותיים לתלמידות ולתלמידים מוכשרים, לצד הזדמנות יוצאת דופן להיחשף לנפלאות המדע והמחקר, לחשוב מחוץ לקופסא, להתמודד עם אתגרים ולהגיע להישגים משמעותיים ופורצי דרך.
תלמידי כיתות ט' המעוניינים להירשם לתוכניות המצטיינים "אידיאה" ו"אלפא" ותלמידי כיתות ח' המעוניינים להירשם לתוכנית "אודיסיאה" יכולים לעשות זאת עד 21.1.2024‬
בשיתוף מרכז מדעני העתיד