נגיף הקורונה המתפשט בעולם גורם לאנשים רבים לחשוב על פתרונות יצירתיים לזיהוי המחלה, וביניהם הכשרת כלבים למטרה. האם אכן מדובר בפתרון?
4 צפייה בגלריה
כלב שמשתתף בניסוי
כלב שמשתתף בניסוי
כלב שמשתתף בניסוי לזיהוי קורונה
(צילום: U.K. Department of Health and Social Care)
פרופסור יוסף טרקל מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, הסביר: "לכלבים יש חוש ריח מאוד מפותח מכיוון שמוצאו של הכלב הוא מן הזאב, והזאב צריך לטרוף כדי לשרוד. את הטרף, בחלק גדול מהמקרים, הוא מזהה על ידי חוש הריח. כך שמבחינה אבולוציונית, חוש הריח של הכלבים הוא משמעותי מאוד בהשוואה לחושים אחרים", אמר. טרקל ציין כי ניתן ללמד את הכלב לזהות גם ריחות שאינם רלוונטיים להישרדותו.
כך, לדוגמה, עושים כיום שימוש בכלבים כדי לזהות בין השאר חומרים כגון פצצות, סמים, ומזון. לפי פרופ' טרקל, "באותה המידה, אפשר גם ללמד את הכלב לזהות מחלות מסוימות, אך שחפת היא ככל הנראה המקרה היחיד שבו זיהוי זה עובד כיום באופן אמין".
4 צפייה בגלריה
כלבים של יחידת עוקץ
כלבים של יחידת עוקץ
כלבים של יחידת עוקץ
(צילום: גדי קבלו)
"במקרה של זיהוי השחפת, השתמשו בתרבית רקמה של אדם חולה. לרקמה זו יש ריח שונה מרקמה של אדם בריא, וכך יכלו ללמד את הכלבים שזה הוא הריח שצריך להגיב אליו. הזיהוי הזה חשוב במיוחד כזיהוי ראשוני שהמחלה עדיין לא מראה סממנים חיצוניים אצל האדם החולה. שכן אם היא כבר מופיעה כלפי חוץ – אין כבר צורך בכלב כדי לזהות".
בנוגע לזיהוי נגיף הקורונה, אישר פרופ' טרקל כי בזמן האחרון מנסים להיעזר בכלבים לזיהוי קורונה, ואכן התפרסמו תיעודים המציגים כלב שמריח שורה של אנשים ומתיישב ליד אדם מסוים, כאשר הטענה היא שהוא זיהה את המחלה.
4 צפייה בגלריה
שוטר בהכשרת כלב לזיהוי כתמי דם
שוטר בהכשרת כלב לזיהוי כתמי דם
כלב בשירות המשטרה
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדברי החוקר, "כשכלב מזהה קורונה, אנחנו לא יודעים מה הוא בדיוק זיהה, שכן יש כאן מורכבות רבה. הכלבים מסוגלים להרבה, אבל צריכים להיות מאוד זהירים ולדעת מה אנחנו רוצים ללמד אותם כדי שלא ייתנו לנו אינדיקציה על משהו אחר".
"לדוגמה: לאדם החולה בקורונה יש תסמינים הדומים במידה רבה לאדם שחולה בשפעת. ולכן קשה לדעת האם במקרה כזה הכלב מזהה קורונה, או שמא הוא מזהה שפעת? כמו כן, גם אם הוא אכן מזהה את וירוס הקורונה - האם הוא מזהה את זה בשלב ראשוני, או בשלב שבו האדם כבר חולה?", אמר החוקר.
4 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
(צילום: Shutterstock)
לפי פרופ' טרקל, ניתן ללמד כלבים להריח אדם כדי לברר האם הוא חולה, אך יש לדעת מה אנחנו בדיוק רוצים שהוא יזהה. "אין ספק שלכלבים יש את היכולות לזהות", הוא אמר.
אולם, עד שיהיה ניתן להשתמש בכלבים בבדיקות קורונה הדרך ארוכה מאוד. "יש לבצע ניסויים מאוד מדויקים על מנת שנוכל לקבוע בוודאות שהכלבים אכן מזהים מחלה מסוימת. כאשר אנחנו בודקים באופן מדעי מאמרים שהתפרסמו בנושא זיהוי קורונה על ידי כלבים, מתברר שאין שם מספיק חיות שנבחנו, ושאין קבוצת ביקורת מספקת. בשלב זה, מחקרים אלה אינם אמינים דיים", אמר פרופ' טרקל.