ביצה התגלתה בקן נקבת הנשר A25 ובן זוגה, שהורעלו למוות בשבועות האחרונים, בדרום הארץ. אנשי רשות הטבע והגנים אספו את הביצה, שנותרה בקן באזור עבדת והעבירו אותה להדגרה בגרעין הרבייה של פרויקט "פורשים כנף" בחי-בר כרמל.
לפחות 20 נשרים הורעלו למוות בדרום הארץ בשני אירועי הרעלה קשים בשבועות האחרונים. באירוע האחרון הורעלה נקבת הנשר A25, שדגרה לבדה במשך כמעט חודש על הביצה בקן, לאחר שבן זוגה מת בהרעלה בתחילת החודש. אחרי 23 ימים של המתנה ודאגה לביצה, היא יצאה לחפש מזון - אך הורעלה גם היא באזור עבדת. בזכות המשדר שהיה עליה עובדי רשות הטבע והגנים זיהו את מקום הקינון שלה ופעלו לחלץ את הביצה.
3 צפייה בגלריה
הביצה שנותרה בקן
הביצה שנותרה בקן
הביצה שנותרה בקן
(צילום: אור פלד, מתנדבת רשות הטבע והגנים)
אתמול (יום ד') גלשו אנשי יחידת החילוץ ערבה לקינים של הנשרים שהורעלו, כדי לנסות להציל את הגוזלים והביצים. המתנדבת אור פלד סיפרה: "כשהגענו לנקודה לא היינו בטוחים בכלל שנמצא משהו בקן. האופציות נעו בין ביצה לגוזלים, ולא ברור אם הם בחיים או לא. הקן היה סביבות 30 מטר משפת המצוק. כשראיתי את הביצה היו לי דמעות בעיניים, אספתי אותה בעדינות ועטפתי אותה עם המון אהבה והתרגשות".
פלד הוסיפה: "עלינו למעלה וראינו שהביצה מוגנת ושלמה אחרי החילוץ, כששמעתי מהמדגרה שיש דופק והעובר חי - ממש הרגשתי שהצלתי חיים. יצא לי בצבא להתעסק בחילוצים למיניהם, אבל דבר כזה לא יצא לי לחוות. אני מקווה בכל ליבי שהגוזל בביצה תבקע ודור חדש של נשרים ישראלים יגיע בעקבותה".
"ההרעלה ההמונית הזו פגעה בכולם", סיפר מפקד יחידת חילוץ ערבה וקב"ט מועצה אזורית הערבה התיכונה, אורי לב. "אנחנו יודעים כמה קשה לנשרים פה. פעמים רבות יש לנו חילוצים ליד קיני נשרים ואנחנו נמנעים ככל האפשר להביא מסוקים כדי לא להפחיד אותם. היינו בציפיה גדולה לגלות גוזלים או נשרים חיים. מצאנו רק ביצה. אבל אנחנו מקווים מאוד שיבקע ממנו גוזל והוא ימשיך את מסורת הדורות של הנשרים בערבה. היה מרגש מאוד להציל נשרים ולא רק אנשים".
בדיקה שנערכה לביצת הנשרים:


3 צפייה בגלריה
A25. הייתה בת 4 במותה
A25. הייתה בת 4 במותה
A25. הייתה בת 4 במותה
(צילום: ברוך גינזבורג, מתנדב רשות הטבע והגנים)
הפקח אריה רוזנברג הוסיף: "אני פקח באזור הערבה הצפונית כבר שבע שנים, לצערי זה כבר אירוע ההרעלה הרביעי שחוויתי בגזרה. מאז שהופעל נוהל ההרעלה ביום ראשון, בוצעו סריקות אינטנסיביות על מצוקי הקינון בניסיון להבין את השלכות האירוע. לאחר שזוהו נשרים מתים ואחרי שהבנו שיש ביצה שניתן להציל מאחד הקינים, פנינו לסיוע ליחידת החילוץ שנענתה מיד".
החילוץ של הביצה ארך שעות, ולאחר מכן כולם היו במתח. "כל הצוות רצה לדעת שהביצה פורייה. אלה היו כמה שעות מורטות עצבים. לאחר שהתקבלה הידיעה כולם התלהבו והתרגשו. הנחמה היא שלפחות הצלחנו להציל ביצה, שבתקווה תגדל להיות נשר בוגר שיקנן במצוקי הערבה בעתיד".
אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, הסביר כי "נדרשה העברה מהירה של הביצה מהמכתש למדגרה, למרות שלא ברור היה האם הביצה פורייה והאם העובר שרד, ובנוסף היה צורך לצמצם ככל הניתן את זמן הנסיעה בתנאים שאינם תנאי הדגרה אופטימליים".
3 צפייה בגלריה
שמונת הנשרים שמתו מההרעלה הנוכחית
שמונת הנשרים שמתו מההרעלה הנוכחית
שמונת הנשרים שמתו מההרעלה השבוע
(צילום: רשות הטבע והגנים)

בשמורת חי-בר כרמל הביצה נבדקה. הצופה: "לפי מדדי הביצה נקבע גילו של העובר. נמצא כי הדגירה של A25 במשך 23 ימים לא הייתה לשווא, והיא הצליחה לדגור לבדה ולהבטיח התפתחות עובר תקינה, בעודה מרעיבה את עצמה ולא משה מן הקן. אנחנו נמשיך לדאוג לביצה ונקווה שהעובר יתפתח כהלכה, ובבוא העת יבקע בהצלחה בעוד כ-32 ימים. נעשה הכול על מנת שהגנים של A25 ימשיכו להתקיים, כדי לתרום לשרידת המין בישראל ובמזרח התיכון."
ברשות הטבע והגנים אמרו כי נדרשים 57 ימי הדגרה רציפה לעובר של נשר על מנת להתפתח ולבקוע בהצלחה, כך שהעובר שנמצא כבר עבר כמעט את מחצית הדרך, אבל לפניו עוד כחודש ימים בתוך הביצה. ברשות מקווים מאוד שהעובר יוכל לשרוד את תקופת הבקיעה ויגיח לאוויר העולם בעוד כחודש. אוכלוסיית הנשרים בארץ הייתה בסכנת הכחדה חמורה עוד טרם מקרי ההרעלה הקשים. ההערכה היא שבישראל נותרו קרוב ל-170 נשרים.
ברשות הטבע והגנים קוראים להחמיר את ההגבלות על מכירה, אחזקה ושימוש בחומרי הדברה מסוכנים ולהגביר את האכיפה כנגד המשתמשים בחוסר אחריות ברעלים המסוכנים ביותר לחיות הבר. לצד זאת, בתחילת השבוע לאחר היוודא ממדי האסון, התחייב במשרד להגנת הסביבה להעביר 15 מיליון שקלים כתקציב חירום על מנת להתחיל וליישם את התוכנית למאבק בתופעת ההרעלות שגיבשו. זאת לאחר שהשרה להגנת הסביבה עידית סילמן עיכבה העברה של 28 מיליון שקלים מתקציב קרן הניקיון עבור שמירה על הנשרים.