זעם בארגונים לרווחת בעלי החיים בעקבות החלטת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת (האחראית על חוק צער בעל חיים) להאריך ב-20 חודשים את יישום תקנות התרנגולות המטילות. משרד החקלאות ביקש להאריך את תוקפן של התקנות בשל המלחמה ובשל מחסור צפוי בביצים. המשמעות היא שתרנגולות מטילות ימשיכו להיות בכלובים קטנים, בגודל של עד 350 סמ"ר לתרנגולת.
הדיון, שהתקיים אתמול בוועדת החינוך, היה סוער. נציגי האופוזיציה בדיון וארגוני בעלי החיים התנגדו להארכה המוצעת. החקלאים ואיתם ח"כ ששון גואטה (הליכוד) ביקשו להאריך אף לתקופה ארוכה יותר של חמש שנים. סגן שר החקלאות משה אבוטבול כינה את ההארכה "רק ברקס קטן".
1 צפייה בגלריה
תרנגולות בלולי סוללה
תרנגולות בלולי סוללה
תרנגולות בלולי סוללה
(צילום: עידו ארז )
בראשית הדיון הביעו חשש במשרד החקלאות כי אם לא יאושרו התקנות, ייווצר מחסור בביצים לתקופה של מספר חודשים ובתוכם חג הפסח. המשנה למנכ"ל המשרד יובל ליפקין התחייב כי לא יבקשו הארכה נוספת מלבד המועד שאושר היום.
שר החקלאות, אבי דיכטר, אמר: "אנחנו נמצאים במלחמה ואלו תקנות למלחמה, 70% מהביצים מיוצרות בצפון ואנחנו מקבלים החלטה על בסיס מדיניות ברורה - לא יהיו מדפים ריקים. מדובר בהחלטה שאנחנו מקבלים לאחר שהתייעצנו עם גורמי המשרד והלולנים מהצפון. אלו תקנות מדודות והן מוגבלות לשנתיים".
בארגוני בעלי החיים סברו שניתן לענות על המחסור ביבוא זמני ובינתיים אמרו "תרנגולות נמצאות בצפיפות קיצונית ואכזרית המנוגדת לחוק צער בעלי-חיים, שנאסרה באיחוד האירופי לפני יותר מ-20 שנה".
יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (שס) אמר: "לא אתן שחקלאי שצריך לעבור ללול משוכלל יותר ייפגע, כי הוא לא מקבל את 50% התמיכה. החקלאי לא אשם. מבחינתי החקלאי לפני העוף. הלוואי והשנתיים האלה יספיקו. צריך היה לתת עוד שנה או שנתיים לאיכלוס המטילות. אם המלחמה תמשיך ונראה פגיעה נוספת, המשרד יוזמן להגיע לוועדת החינוך ולדון בהארכת תקנות בפעם נוספת".
התקנות אושרו בסופו של דבר ברוב של חמישה חברי כנסת: אליהו ברוכי (יהדות התורה), אוהד טל (הציונות הדתית), צגה מלקו (הליכוד), יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) והיו"ר יוסף טייב. ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) התנגדה.
רעות הורן מנכ"לית אנימלס אמרה: "למרות שכבר התקבלו תקנות היסטוריות שעתידות לסתום את הגולל על עידן הכלובים, לצערנו, ההחלטה תגרום למיליוני תרנגולות להצטופף במרחב מחייה זעיר לשנתיים נוספות של סבל ממושך ומיותר, ואנו שוקלים פנייה לבג"ץ, הן בשל הפגיעה החריפה בתרנגולות והן בשל הפגמים הרבים שנפלו באופן קבלת ההחלטה. מדובר בצורת החזקה שהמשרד בעצמו כבר קבע שמהווה התעללות שמנוגדת לחוק צער בעלי חיים".
הורן הוסיפה על הסבל של התרנגולות: "תיעדנו תרנגולות בכלובים כאלה כשהן דורכות אחת על השנייה, לא יכולות אפילו לנוח בו זמנית, לעמוד זקוף, שלא לדבר על ללכת או למתוח כנף. גם אגף רווחת בעלי חיים במשרד החקלאות התנגד לשינוי התקנות בגלל הפגיעה בבעלי החיים, אבל לצערנו המשרד בחר להתעלם מעמדת אנשי המקצוע, וקידם את התיקון משיקולים שאינם ענייניים".
מעמותת תנו לחיות לחיות נמסר: "מדובר במהלך ציני של משרד החקלאות, שמתבסס על תחזיות כלכליות בלתי מבוססות, שכבר הופרכו, תוך פגיעה קשה בתרנגולות. החזקה בצפיפות כזו היא התעללות שלא יכולה להיות לה הצדקה, והניסיון להאריך אותה הוא רק צעד אחד מתוך צעדים של פגיעה חסרת תקדים בבעלי חיים בחסות המלחמה – יחד עם המתה המונית של כלבים משוטטים שעוגנה בחקיקה, אישור של מסעות משלוחים חיים ארוכים במיוחד מאוסטרליה מסביב לאפריקה, ומדיניות דיג מקלה במיוחד במהלך עונת הרבייה של דגים בים התיכון".