בשיתוף מי עדן
משבר הקורונה המתמשך הותיר הורים רבים בישראל אובדי עצות כיצד ביכולתם להעסיק את ילדיהם המשועממים בתקופה הארוכה וחסרת הוודאות. אם הדברים היו נכונים בסגר הראשון של חודשי מרץ ואפריל הרי שבשלהי סגר הנוכחי הם נכונים על אחת כמה וכמה נוכח העובדה כי עצביהם של הקטנים והמבוגרים כאחד התרופפו כמעט לחלוטין.
מה היו דרכי ההתמודדות עד כה? בעוד שמהבחינה החינוכית חלק מההורים שמו את יהבם על מפגשי הזום עם המורים והגננות והחלק האחר רכש חוברות לימוד לעבודה ביתית עם הילדים, הרי שמבחינת שאר שעות היום מרבית ההורים נקטו בגישה דומה: הצטיידות בערימות עצומות של ערכות יצירה, משחקי שולחן וצעצועים חדשים על מנת להעביר את הזמן עם הקטנים.
המשחקים והצעצועים מקלים כמובן על ההורים להעסיק את הילדים אך גם גרמו וגורמים לתוצאה שלילית – פגיעה בכדור הארץ נוכח העובדה הפשוטה כי חלקים לא מעטים בהם עשויים פלסטיק, חומר שאינו מתמחזר בטבע.

"האחריות היא עלינו"

במסגרת פרויקט "האחריות היא עלינו" המשותף ל-ynet ומי עדן, מקדמים שני הגופים המובילים את רעיון האחריות האישית והסביבתי המוטל על כל אחד ואחת מאיתנו. כעת כאשר משבר הקורונה בשיאו אנו נמצאים בשעת מבחן אמיתית לאחריות האישית החיונית הזו, הנוגעת לכל תחומי חיינו.
אז מה עושים? איך גם מעסיקים את הילדים בזמן הסגר וגם שומרים על כדור הארץ? מסתבר כי בבית של כל אחד מאיתנו נמצאים חומרים טבעיים לצד חומרים סינתטיים בהם ניתן לעשות שימוש חוזר. כך ניתן לא רק להעביר את הזמן עם הילדים בהנאה מרובה, אלא גם ליצור יצירות אומנות של ממש, ובקלות. רוצים דוגמאות? בבקשה:

פמוטים מקפסולות קפה ממוחזרות

אופן ההכנה:
מדביקים את הנר במרכז הדיסק ומחכים שיתייבש. מחברים את גזרי העץ בחבק או חוט עבה בכדי שניתן יהיה להדביק עליו את הדיסק ומקפידים שהמשטח יעמוד ישר. מרוקנים את קפסולות הקפה בעזרת סכין חדה- נכנסים עם הסכין לתוך הקפסולה ובתנועה סיבובית מוציאים את הקפה מתוך הקפסולה.
לאחר שמרוקנים את כל הקפה, שוטפים במים ומייבשים. את הקפה ניתן להוסיף לעציצים ללא חלקי אלומיניום. שמים את הקפסולות על קרש עץ כאשר החלק החלול כלפי מטה ובעזרת הפטיש נותנים כ-3-4 מכות לקפסולה ומשטחים אותה. ניתן גם לשטח את הקפסולה ע"י לחיצה חזקה בעזרת כף היד.
6 צפייה בגלריה
פמוטים מקפסולות קפה משומשות
פמוטים מקפסולות קפה משומשות
פמוטים מקפסולות קפה משומשות
(צילום: מיכל ברוטפלד סדנאות יצירה)
חותכים את הקפסולות ל 2 חלקים שווים ויוצרים בעזרת לחיצת אצבע קימור בחצאי הקפסולות. מכינים את כל הקפסולות עם קימור כהכנה להדבקה. מפזרים דבק מסביב לנר הדבוק לדיסק ומתחילים להדביק בצורה סיבובית את הקפסולות החצויות והמקומרות.
מחכים שיתייבש וחוזרים על הפעולה של הדבקת הקפסולות מסביב לשורה הקודמת עד שמגיעים לסופו של הדיסק. מדביקים את הדיסק עם הקפסולות על גזרי העץ המחוברים ומקבלים פמוטים.

לוח מודעות עם ג'ינסים ישנים

אופן ההכנה:
גוזרים מהג’ינס את החלק של הרגל. גוזרים גם לאורך התפר כדי לפתוח את השרוול. מניחים מעל הלוח שבחרתם. אם בחרתם לוח קאפה, זה יהיה לוח סיכות ואם לוח פלדה, זה יהיה לוח מגנטי. ניתן להכין לוח חצי חצי (קאפה גדולה שעל חציה מדביקים לוח פלדה דק).
6 צפייה בגלריה
לוח מודעות משאריות ג'ינס
לוח מודעות משאריות ג'ינס
לוח מודעות משאריות ג'ינס
(צילום: ענבל ישראל "כשיצירה פוגשת במדע")
מדביקים את הבד בגב הלוח בעזרת דבק חם. גוזרים את הכיסים האחוריים מהג’ינס ומדביקים בחלק התחתון של הלוח. מקשטים לפי הטעם.
6 צפייה בגלריה
לוח מודעות משאריות ג'ינס
לוח מודעות משאריות ג'ינס
לוח מודעות משאריות ג'ינס
(צילום: ענבל ישראל "כשיצירה פוגשת במדע")
היצירה באדיבות ענבל ישראל "כשיצירה פוגשת במדע"

מובייל מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים

אופן ההכנה:
חותכים שלושה צמידים מתוך הבקבוק השקוף וצובעים כל אחד מהם בצבע שונה. מכינים משלושתם צורה של כדור: מחברים אותם זה לזה בצורה אנכית ובציר המרכזי מחוררים שתי חורים קטנים באמצעות מחט או סיכה. לוקחים חוט עבה בצבע אדום וקושרים בקצהו האחד קשר לתוכו משחילים שלושה חרוזים קטנים.
משחילים את החוט דרך החורים שעשינו בכדור ובצד השני משחילים חרוזים נוספים. מבצעים את הפעולה הזו עוד שלוש פעמים ומגיעים ל-4 חלקים שונים, כל אחד מהם באורך שונה, על מנת שלא יסתבכו אחד עם השני כאשר המובייל יתנדנד ברוח. צובעים את תחתית בקבוק הפלסטיק ומציירים עליו קישוטים צבעוניים ודוגמאות שונות.
6 צפייה בגלריה
מובייל מבקבוקים ממוחזרים
מובייל מבקבוקים ממוחזרים
מובייל מבקבוקים ממוחזרים
(צילום: אתר "ליבושופ - ערכות יצירה לילדים")
מחוררים בו 9 חורים באופן הבא: אחד באמצע התחתית, ארבעה קרובים לשפת הבקבוק הפתוחה כאשר הם בזוויות של 90 מעלות אחד מהשני, ועוד ארבעה בדיוק מעליהם בקצה השני. לוקחים כל חוט עם כדור שהכנו בשלב הראשוני ומשחילים כל אחד מהם דרך שני חורים מלמטה וקושרים את כולם ביחד מלמעלה.
לבסוף לוקחים חוט אחד ארוך, מעבירים אותו דרך החור המרכזי וקושרים את כולם עליו. ניתן להדביק או לקשור חרוזים באזור החורים בשביל שהמובייל לא יזוז יותר מדי בחופשיות.

הכבשה שושנה

אופן ההכנה:
את הפונפונים מכינים מחוט ארוך שמלפפים סביב שתי טבעות הקרטון. על מנת להתחיל, צריך לחתוך את השקית ולהפוך אותה לחוט ניילון ארוך.
הכנת החוט: פירסו את השקית וגזרו ממנה את הידיות ואת התחתית - קיבלתם שרוול ניילון. אחזו בקצהו הסגור של השרוול וקפלו את השקית כמעט עד הקצה ואז קפלו שוב.
גזרו רצועות עם מספרים, היזהרו לא לגזור עד הקצה, השאירו כשני ס”מ. גזרו את הקצה המחובר באלכסון, כדי שתתקבל רצועה אחת ארוכה. קפלו את כל החוט ל-4.
6 צפייה בגלריה
הכבשה שושנה
הכבשה שושנה
הכבשה שושנה
(צילום: ענבל ישראל "כשיצירה פוגשת במדע")
הכנת הפונפון: מסמנים על גבי הקרטון שני עיגולים בעזרת כוס. בתוך כל עיגול, בדיוק במרכז, משרטטים עיגול קטן נוסף. גוזרים את העיגול החיצוני ואת העיגול הפנימי, כך שבסוף נוצרות שתי טבעות קרטון. מניחים את טבעות הקרטון אחת על גבי השנייה. את חוט הניילון מלפפים סביב שתי טבעות הקרטון. (אם רוצים לחסוך בזמן, ניתן לקפל את חוט הניילון ל8 ולא רק ל4).
אחרי שמסיימים ללפף את כל החוט, פותחים מרווח ומגלים את הקרטון. מכניסים מספריים בין שני עיגולי הקרטון וגוזרים מסביב. לוקחים את הרצועה שגזרנו מבסיס השקית, משחילים בין שני עיגולי הקרטון, מלפפים סביב וקושרים היטב.
קורעים את שני עיגולי הקרטון ומיישרים את הפונפון. כעת נשאר רק להכין פנים, להדביק עיניים ורגליים והכבשה שלנו מוכנה.
היצירה באדיבות ענבל ישראל "כשיצירה פוגשת במדע"

פרחים מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים

אופן ההכנה:
גוזרים בקבוק פלסטיק שקוף באמצעות מספריים במרחק של כ 6 ס"מ מחלקו העליון של הפקק, פחות או יותר בקצה צורת הקונוס. מציירים על האזור החיצוני את עלי הכותרת של הפרח בצורה של גלים לאורך כל שטח הפלסטיק ובהמשך גוזרים החוצה את השאריות. מקפלים את עלי הכותרת ולוחצים אותם חזק כלפי חוץ כך שנוצר משטח שטוח.
צובעים את בקבוקי הפלסטיק באמצעות מכחול וצבע אקרילי אשר נתפס טוב על פלסטיק ומחזיק ליותר זמן אחרי שהוא מתייבש. אפשר למשל לצבוע את צוואר הבקבוק בצהוב ואת העלים בלבן. מורחים דבק פלסטי בתוך הפקק ומסובבים אותו על ההברגה כך שהוא לא ישתחרר יותר.
6 צפייה בגלריה
אגרטל מבקבוק ממוחזר
אגרטל מבקבוק ממוחזר
אגרטל מבקבוק ממוחזר
(צילום: אתר "ליבושופ - ערכות יצירה לילדים")
גוזרים עוד 2 חתיכות פלסטיק מהשאריות של הבקבוק ומכינים מהם את העלים שיהיו בצידי הגבעול וכמובן שצובעים אותם בירוק. לוקחים חוט ברזל לשזירת פרחים ומלפפים את קצהו סביב הפקק. משחילים עליו קשית שתייה ומדביקים על צידי הקשית את העלים שהוכנו מקודם.
כאשר היצירה לילדים מוכנה אפשר לקשט איתה אדניות של עציצים.
באדיבות ליבושופ ערכות יצירה לילדים
בשיתוף מי עדן
פורסם לראשונה: 01:39, 14.10.20