נפתח את מבזק החדשות הטובות עם תמונה של ערפילית אפלה ומהממת, שתועדה לאחרונה על ידי מצפה הכוכבים האירופי הדרומי (ESO) ומזכירה לנו שהיקום שלנו יכול להיות הרבה יותר זר ומופלא מכל מה שהמוח האנושי יכול לחלום עליו.
כמו מגדלור קוסמי הצופה בכוכבים ושומר על החלל, הערפילית הזאת - שאורכה כשבע שנות אור - היא חלק מערפילית החרוט, שנמצאת במרחק של 2,500 שנות אור מאיתנו. הערפילית נקראת NGC 2264 והיא נמצאת בקבוצת הכוכבים Monoceros (חד קרן). התמונה פורסמה כיוון שמצפה הכוכבים שצילם אותה חוגג 60 שנה.
הערפילית הזאת, בניגוד לערפיליות אחרות, לא זוהרת וצבעונית, זאת משום שחלק מהערפיליות משתקפות דרך אור הכוכבים הסמוכים להן, או הכוכבים שבתוכן, אלא שערפילית החרוט היא כהה יותר, ורק אור באורכי גל בלתי נראים לעין האנושית, כמו אינפרא-אדום וגלי רדיו, יכולים לחדור אליה.
3 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה מהחלל
התמונה המדהימה מהחלל
התמונה המדהימה מהחלל
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
חוקרים קוראים לתופעה "עננים מולקולריים", כשערפילית החרוט היא ענן של כוכבים צעירים, תינוקות, שם הם מתפתחים בשלב הראשון של חייהם. תהליכים דומים ראינו בתמונה המפורסמת של ג'יימס ווב עם עמודי הבריאה הזקיפים.
ועכשיו, אנחנו לרוב יודעים מה אהבה עושה ללב שלנו, אבל מה היא עושה למוח שלנו? זה נכון וידוע שאהבה מעוררת שחרור של הורמונים מסוימים במוח, הנקראים לרוב "הורמוני אהבה", אבל התאהבות, מתכתבת הרבה פעמים עם שחרור של הורמונים מרכזיים באזורים מוח שונים, וזה מעניין לראות איך הם משפיעים על סוגי התאהבות, כך טוענים במחקר חדש חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, מרילנד.
אחד מאזורי המוח האלה הוא ההִיפּוֹתָלָמוּס, אותו אזור שמשחרר את ההורמון אוקסיטוצין. הוא משתחרר במהלך לידה, הנקה, פורקן מיני וכו', ונקרא גם "הורמון האהבה". אלא שנשאלת השאלה - מה זאת אהבה? לא כל אהבה נראית בצורה זהה במוח שלנו ויש סוגים שונים, כמו אהבה רומנטית, או אהבה להורים, למשל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אז למרות שהתחושות הללו מערבות במידה מסוימת את אותו ההורמון, לא כולן באות לידי ביטוי על ידי אותם נוירונים במוח. החוקרים מג'ונס הופקינס גילו שאהבה רומנטית מגיעה מנוירונים גדולים יותר בהיפותלמוס, בעוד שצורות אחרות של אהבה, מגיעות מנוירונים קטנים יותר. התאהבות משחררת כ-70 אלף מולקולות של הורמון האהבה בנוירונים גדולים, בעוד שבקטנים משתחררות רק כ-8,000 מולקולות. שימו לב לעוצמות. אז בפעם הבאה שאומרים לכם שהאהבה שלכם יותר חזקה מהכל, יש מצב שהם צודקים.
ולסיום, קבלו את פאן שינג, פנדה ענקית שנולדה לפני שנתיים בגן החיות בהולנד. בעל החיים החמוד עורר סערה ולא מעט התרגשות לאחרונה בגן החיות. למה? התברר שמדובר בנקבה, ולא כזכר כפי שחשבו עד עכשיו.
3 צפייה בגלריה
לא זכר, נקבה.  פאן שינג
לא זכר, נקבה.  פאן שינג
לא זכר, נקבה. פאן שינג
(צילום: גן החיות Ouwehands)
הגילוי נעשה במהלך בדיקה רפואית שגרתית. שינג היא הפנדה הענקית הראשונה שנולדה בהולנד, ונבדקה זמן קצר אחרי שהגיחה לאוויר העולם, אלא שקביעת מין בגיל של כמה חודשים קשה אצל גור שאינו בהרדמה. "היינו משוכנעים שהוא זכר, והיא הצליחה להפתיע אותנו", סיפר מנהל גן החיות בריאיון לטלוויזיה ההולנדית.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי