מדענים גילו לאחרונה במערות לבה בהוואי מבחר מדהים של מיקרובים (חיידקים) או מיקרואורגניזמים - שלא היו מוכרים עד כה למדע - המשגשגים במערות גיאותרמיות, צינורות לבה ופתחי אוורור וולקניים. מדובר בייצורים חיים שניתן לראותם רק באמצעות מיקרוסקופ עם זאת – הם נמצאים כמעט בכל מקום. גם בטמפרטורות קיצוניות כמו כפור או מערות לבה.
המבנים התת-קרקעיים האלה, שבהם התגלו המיקרובים - נוצרו לפני מאות שנים, והם מקבלים מעט מאוד אור שמש, אבל הם מכילים מינרלים וגם גזים רעילים.
3 צפייה בגלריה
אחת ממערות הלבה בהוואי
אחת ממערות הלבה בהוואי
אחת ממערות הלבה בהוואי
(צילום: מתוך המחקר)
המחקר האחרון חשף צורות חיים ייחודיות מאוד, כאלה שכנראה עוד לא מוכרות למדע. המיקרובים הללו כל כך קטנים, שדגימות שכאלה הן נדירות - ולכן מסתבר שמדענים מתעלמים מרובם.
ההערכות האחרונות מצביעות על כך ש-99.999 אחוז מכל מיני החיידקים נותרו לא ידועים, מה שמוביל מדענים להסתכל עליהם כאל "חומר אפל".
ועכשיו, לסריקות מוח חדשות שמציעות כי כלבים יכולים למעשה "לראות" דרך ריחות. לא רק את הצרכים של עצמם, אלא גם סרטן, סוכרת ואפילו קורונה. אנחנו כבר יודעים שלכלבים יש חוש ריח מפותח מאוד, אך חוקרים מאוניברסיטת קורנל הופתעו לראות את ההיקף עצום שלו בתוך מוחות של כלבים.
3 צפייה בגלריה
MRI למוח
MRI למוח
MRI למוח
(צילום: Pip Johnson/Trackvis Software / מתוך המחקר)
החוקרים מיפו את מסלולי הריח של כלבים באמצעות סריקות MRI ובנו מפת תלת מימד של דרכי העצבים שלהם, באמצעות זאת הם חיקו אחר אזורי החושים וחשפו מידע וקשר בין מידע שלא היה ידוע קודם לכן - בין מערכות הריח והראייה של הכלבים. "מעולם לא ראינו את הקשר הזה", הם טוענים בפליאה.
הדבר מאפשר לחברינו על ארבע לתפקד בצורה מצוינת, גם ללא ראייה. כמו למשל כלבים עיוורים, שיכולים להתאמן בלהחזיר כדור. "היו הרבה שהאמינו שהקשר בין הראייה להרחה קיים, אבל אף אחד לא הצליח עוד להוכיח את זה". קולטני ריח של כלבים מגיעים ליותר מ-220 מיליון תאים, לעומת 50 מיליון שלנו. עם הכוח הזה, הם יכולים ליצור מודעות מרחבית ולחוש את מצבי הרוח שלנו, כמו גם לעקוב אחר דברים – כולל מקורות חום.
כך לומדים הכלבים את הסביבה ומתמצאים בה. אז "לראות ריחות" יחכה כנראה למחקר הבא, החוקרים מצננים את ההתלהבות – אבל לפי הממצאים הקיימים – זה לגמרי שם.
3 צפייה בגלריה
גם הכריש "תפס גל"
גם הכריש "תפס גל"
גם הכריש "תפס גל"
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
ולסיום מבזק החדשות הטובות - אנחנו חוזרים להוואי. מדובר בסרטון שדווקא רץ ברשתות החברתיות ולא בנשיונל ג'יאוגרפיק - כריש מזנק מעל המים באוויר, מול גולש, במחזה מרהיב של הטבע.
המפגש אירע בתחילת השבוע, בזמן שגולשים ניצלו את הגאות ההיסטורית באזור, ונראה שלא רק הם שיחקו עם הגלים. כמובן שאיש לא נפגע ולנו רק נותר להתפעל מהסרטון.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי