בדוח השנתי האחרון של מקורות, בלטה גם אזהרת חברת המים הלאומית מפני סיכוני האקלים לענף. בדוח, התמקדו בסיכונים פיזיים וב"סיכוני מעבר" שמקורם בהשפעות שינויי אקלים: "סיכונים פיזיים הם סיכונים לפגיעה ישירה משינויי האקלים, דוגמת שריפות, שיטפונות, בצורות וסופות. סיכוני מעבר הינם סיכונים הנובעים מתקופת המעבר שבה נדרשים שינויים והתאמות להתמודדות עם סיכוני אקלים והניסיון להפחיתם". אחת הדרכים שבהם מנסים במקורות - היא הפיכת הידע שנצבר על משק המים לפומבי.
במסגרת שיתוף הפעולה החדשני, מקורות תבנה יחד עם חברת מיקרוסופט מאגר מידע וירטואלי במטרה להנגיש את הידע הרב שנצבר בתחום המים. זאת, במטרה שיהפוך לכלי עבודה עיקרי בהתמודדות עם שינויי אקלים. במיקרוסופט ובמקורות הסבירו כי התוכנית היא לאסוף את המידע וליצור פלטפורמה שדרכה יוכלו סטארטאפים להשתמש במידע לצורכי מחקר, תרגול מודלים עסקיים ובדיקת יכולות על נתונים בעלי ערך בתעשיית המים. כמו כן, תוכל הפלטפורמה לשמש גופי מחקר ואוניברסיטאות.
1 צפייה בגלריה
מתקן סינון אשכול
מתקן סינון אשכול
מתקן סינון אשכול
(צילום: חברת מקורות)
יש לציין כי מקורות היא חברה בורסאית, ועל כן הדוחות שלה מפורסמים בצורה מסודרת, אך בחברה אומרים כי הם יפעלו להנגיש בצורה טובה יותר את מאגרי הנתונים שלהם עבור מחקר. בכך, תתאפשר גישה למידע שהיה זמין עד היום רק באמצעות ביקורים פיזיים במתקני המים השונים. הפרויקט, שהוכרז בכנס חברות המים שמתקיים בברלין (Global Water Summit), ייצא לדרך החודש ויהפוך לנגיש כבר בסוף קיץ 2023.
באמצעות שיתופי פעולה מקווים במקורות שהם יוכלו להשתמש בידע כדי למזער את הסיכונים העומדים בפני החברה, ואפילו לייעל את הפעילות שלה. בעשורים האחרונים שינויי אקלים, הליכי עיור, שימוש יתר במשאבי מים טבעיים וזיהום מקורות מים הובילו למחסור מהותי ומתמשך במים זמינים ואיכותיים באזורים שונים בעולם. כך למשל, באירופה נמדדו בקיץ האחרון טמפרטורות שנחשבות לגבוהות במובהק ב-500 השנים האחרונות, ומקומות רבים בעולם נותרו עם מאגרים יבשים וברמה של פגיעה של ממש ברמת החיים ובכלכלה.
גם ענקיות הטכנולוגיה מוטרדות ממצב המים, בעיקר בשל העובדה שהן עצמן צרכניות מים גדולות. חברות כמו אמזון, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט כמובן, זקוקות למים לקירור עבור המתחמים שלהם. "יש לנו אינטרס משותף. הרעיון הוא להנגיש את המידע בצורה חכמה יותר ושקופה", מנהל יחידת החדשנות של מקורות דודי בלסר.
לדברי ניר אלפנדרי, סמנכ"ל טכנולוגיות לאומיות במיקרוסופט ישראל, המידע הרב ובעל הערך שמקורות צברה בכל עשרות השנים שהיא פעילה, יהיה זמין באמצעות הענן של מיקרוסופט בכל מקום לכל סטארטאפ, גוף מחקר, עיריות וכו' - בין אם מישראל ובין אם ממדינה אחרת. "הפלטפורמה העננית מאפשרת סביבת מחקר מבודדת, דרכה הסטארטאפ יכול לקבל מידע וגישה לכלי אנליטיקה שונים, לנתח אותו ולעבד אותו". בנוסף, במיקרוסופט הצהירו כי עד 2030 הם יהיו "water positive", כלומר הם לכאורה יחזירו יותר מים מאשר יצרכו. לדברי החברה, הדבר ייעשה באמצעות השקעה בפרויקטים באדמות ביצה והסרה של אספלט באתרי הפעילות שלהם, בניסיון להקל על חלחול מים.