תעשיינים בתעשיות הפטרוכימיות במפרץ חיפה פתחו הבוקר (יום ג') בקמפיין נגד המאמץ לסגירת המפעלים, בשל פעילות ועדת המנכ"לים הבינמשרדית, האמורה לקבל בתקופה הקרובה החלטות בנוגע לעתיד מפרץ חיפה. הם טוענים כי סגירת המפעלים תביא דווקא לעלייה בזיהום האוויר ולפגיעה אנושה במשק ובעצמאות האנרגטית של ישראל.
יו"ר איגוד הכימיה היוצא בהתאחדות התעשיינים, ד"ר אלי אברמוב, אמר כי אם תאומץ תכנית "מפרץ החדשנות", הדבר יביא להקמת 100 אלף יחידות דיור ולהכנסתם של למעלה מ-300 אלף כלי רכב למשוואת הזיהום במפרץ חיפה. לדבריו, על פי ניתוח נתוני פליטות המזהמים באזור מפרץ חיפה של המשרד להגנת הסביבה, התחבורה יוצרת פי 2 זיהום מאשר התעשיות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקמפיין)
כמו כן, לדברי התעשיינים, ללא מוצרי התעשיות תאלץ המדינה לייבא חומרי גלם באופן משמעותי, מה שיגביר את תנועת האוניות בנמל חיפה, תנועה המהווה גורם המרכזי לזיהום האוויר בעיר חיפה. "מי שחושב שסגירת התעשייה תביא למצב טוב יותר טועה. אילו המדינה תצטרך לייבא חומרי גלם, עשרות אוניות יפרקו חומרים אלו בנמל מה שהיפוך את הנמל למטרה לכאורה כפי שהמפעלים הם מטרה", אומר ד"ר אברמוב.
התעשיינים קראו לוועדה ולראש הממשלה, "לקיים דיון מעמיק ומושכל יותר על העתיד האנרגטי של ישראל ולא לקבל החלטות פזיזות העלולות לחרוץ את גורלם ועתידם של אלפי מועסקים בעיר חיפה, באזור המפרץ ובצפון כולו... ניתן לקיים תעשייה איכותית וחדשנית לצד מגורים ומסחר כמו בערים המתקדמות בעולם ביניהן דובאי, שטוטגרט ופרנקפורט".
ד"ר אברמוב: "הגיע הזמן להכיר בעובדות ובאמת, התעשייה במפרץ חיפה עומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר בעולם ונחשבת מהנקיות שיש, וכך מוכיחים דוחות המשרד להגנת הסביבה שנה אחרי שנה. הקריאות הפופוליסטיות של מקבלי ההחלטות רגע לפני בחירות מעידות עד כמה הדבר היחיד שאכפת להם זה מהכיסא שלהם ותו לא.
"הגיע הזמן לשים סוף לשקרים – עיקר בעיית הזיהום במפרץ מגיעה מהתחבורה שפולטת את מזהמיה ללא סינון, בגובה האף והישר לריאות של תושבי המפרץ ומפעילות הנמל. אין שום סיבה אמיתית לסגור את התעשייה במפרץ. בחו״ל בתי זיקוק, מפעלי אמוניה ומפעלים פטרוכימיים נמצאים בלב האוכלוסייה. הפופוליסטים אוהבים להפחיד את ההמונים בטיעוני ביטחון. הגיע הזמן שנשתחרר מהטיעון הזה, אנחנו לא ביירות, מעולם לא היינו וגם לא נהיה. מי שמשווה את הסטנדרטים שלנו לביירות לא מבין כלום. ומי שמפחד מנסראללה לא מעריך מספיק את היכולות הצבאיות שלנו. התעשייה היא נכס אסטרטגי והמדינה יודעת לשמור עליו ברמה הגבוהה ביותר".
2 צפייה בגלריה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
מפרץ חיפה
(צילום: שרון צור)
יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ, עו"ד שרית גולן, הגיבה על הדברים ובין היתר על השימוש במלה פופוליסטים. "אלו שאתה קורא להם פופוליסטים ישמחו לקבל למטרופולין חיפה תעשיות ישנות וחדשות בשלל תחומים ובתנאי שהם לא גורמים לזיהום, מזקקים נפט גולמי או מסכנים את בריאות התושבים על חשבון בעלי המפעלים.
"זה נחמד לקרוא לנו, תושבי מטרופולין חיפה והקריות שמשלמים מחיר על הקירבה למפעלים מזהמים פופוליסטיים באמצעות קמפיין שממומן על ידי בעלי הון שלא גרים כאן ובאמצעות משרד יח״צ מתל אביב".

לדבריה, הטענות על זיהום עודף בתחבורה או בנמל אינן רלוונטיות. "אנחנו לא מבצעים תחרות מי מזהם יותר", אמרה. "אם עובדות היו מעניינות אותך, היית דואג לטפל בקבוצת מפעלי בז״ן אשר שגרת התקלות אצלה הפכה להיות למחזה מחריד לתושבים שנושמים את הרעל שלהם".
היא דחתה גם את טענותיו על פיטורי אלפים והזכירה כי בבתי הזיקוק מועסקים באופן ישיר לא יותר מ-1,400 עובדים שיש לדאוג להם לתעסוקה חלופית. כן דחתה את הטענות על היעדר סיכון ביטחוני, והזכירה כי כבר היום מייבאת ישראל דלק לתעשייה.