לא רק התושבים פונו: עשרות בעלי חיים, בהם יעלים, עיזים, חמורים, ארנבונים, תוכים ועוד פונו בימים האחרונים מפינת החי בקיבוץ כפר גלעדי שבגליל העליון, במבצע צבאי מיוחד. בעלי החיים נלקחו למקלט הקופים ביער בן שמן ולמתקנים נוספים במרכז הארץ, שהסכימו לטפל בהתנדבות בבעלי החיים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בשל המתיחות והתקריות עם מחבלי חיזבאללה בגבול לבנון, החליטו בקיבוץ הנמצא צפונית לקריית שמונה להיערך מבעוד מועד לכל אפשרות ולהרחיק כבר את בעלי החיים על מנת להבטיח את שלומם. תחת מעטפת אבטחה גדולה ובאמצעי מיגון מלאים, בהובלת אנשי רשות הטבע והגנים ובאבטחת לוחמים ושוטרים, נכנסו נציגי משרדי החקלאות, המשרד להגנת הסביבה ומתנדבי עמותת למען חיות הבר לקיבוץ.
במשך כמה שעות אספו משתתפי מבצע ההצלה את בעלי החיים, בהם ציפורים קטנות, והעבירו אותם בעדינות אל כלובים. "אנחנו מסייעים במקומות, שבהם בעלי החיים לא יוכלו להמשיך לקבל טיפול רצוף והולם", הסביר אורי לניאל, ראש תחום סחר בחיות בר בשבייה ברשות הטבע והגנים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
לניאל אמר כי מאז פרוץ המלחמה בדרום פועלים גורמי הגנת הסביבה למען הצלת בעלי החיים המוחזקים בפינות החי בעוטף עזה וביישובים הסמוכים לגבול לבנון, והבאתם למקלטים מוגנים הרחק מקו האש. לדבריו, אנשי רשות הטבע והגנים פועלים אף לאיתור ואיסוף חיות בר, שנפצעו כתוצאה מהלחימה בגזרות השונות ומעבירים אותם לקבלת טיפול רפואי, עד שיוכלו לשוב לאזור מגוריהם.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן אמרה כי "לאור הלחימה התעורר צורך לפנות עשרות בעלי חיים שנותרו ללא השגחה וטיפול בשל האירועים הקשים, ולהעביר להם מזון וציוד רפואי. במיוחד בשעה קשה זו, חשוב לנו להמשיך ולעזור גם לחברינו הטובים והנאמנים, בעלי החיים, בעזרת שיתופי פעולה עם גורמים רבים".
גלי דוידסון, מנהלת אגף הגנה על בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה:, הוסיפה: "בעלי החיים בפינות החי זקוקים לטיפול רציף וכשאין את היכולת לספק להם זאת יש צורך בפינויים. בעלי החיים יוחזקו במתקנים בהם יקבלו טיפול מסור עד שניתן יהיה להחזיר אותם. נמשיך לסייע ככל הניתן גם בהמשך".
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
7 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
באוגדה 91, שאמונה על בטחון הגזרה, נערכו מבעוד מועד למבצע שנוהל כמבצע צבאי לכל דבר. "חלק מהמשימה של האוגדה היא לעזור לאזרחים שפונו וליישובים", אמר סא"ל ע', מבכירי הפיקוד באוגדה. "דאגנו לתדרוך ולמיגון מלא והכנו את כל הכוחות בגזרה לקראת כניסת האזרחים לקיבוץ. לוחמי האוגדה פרוסים בכוחות רבים בכל היישובים באזור ותוקפים בעוצמה מהאוויר והיבשה להגנת תושבי הצפון. הכוחות בשטחי הכינוס אף מסייעים ככל יכולתם לחקלאים בקטיף הפירות, זאת כדי לצמצם את הנזקים הכספיים שעלולים להגרם להם כתוצאה מהמצב הביטחוני".
ברשות הטבע והגנים אמרו כי פניות רבות מגיעות למוקדים של הרשות ומשרד החקלאות על בעלי חיים במצוקה. "אנו קוראים לאזרחים שמזהים חיות בר במצוקה או שצריכות סיוע ופינוי לעדכן את מוקד רשות הטבע אני והגנים וייעשה מאמץ לתת מענה מתאים". ניתן לפנות למוקד רשות הטבע והגנים 3639*