חוקרים מצאו מהו הגיל המדויק של העתק מזרח אנטוליה, המשתרע ממזרח לדרום-מרכז טורקיה והיה מעורב ביצירת הלוח הטקטוני האנטולי. בנוסף הם מצאו כיצד הוא נוצר לפני כ-5 מיליון שנה.
3 צפייה בגלריה
מפה שמציגה את הלוח האנטולי עליו ממוקמת טורקיה
מפה שמציגה את הלוח האנטולי עליו ממוקמת טורקיה
מפה שמציגה את הלוח האנטולי עליו ממוקמת טורקיה
(איור: Shutterstock)
אזור ההעתק עובר במוקדי שתי רעידות אדמה הרסניות שהתרחשו בטורקיה ובסוריה בפברואר השנה. אמנם ממצאי החוקרים לא יעזרו לחזות את התזמון או הגודל של רעידות האדמה, אך הוא מאפשר לגיאולוגים ללמוד עוד על משך הזמן שהאזור היה פעיל מבחינה סיסמית וכיצד רעידות אדמה גדולות עיצבו את הנוף לאורך זמן, מה שיכול לסייע בקבלת החלטות לגבי תשתית ומיקום בתים. ממצאי המחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה פורסמו בכתב העת Geology.
העתק (קרוי גם שבר) אותו רואים על פני כדור הארץ, הוא מונח בגאולוגיה מבנית, המתאר סדק שנוצר בסלעים של קרום כדור הארץ עקב לחצים הגורמים בין השאר לתזוזה בגושי הסלע שמשני צדי הסדק, זה לעומת זה. אורך הסדק - המכונה מישור השבירה - יכול לנוע בין מספר סנטימטרים לכמה מאות קילומטרים, ובאופן מקביל גם התזוזה בין גושי הסלע משני צדי הסדק יכולה להיות בין מספר סנטימטרים לכמה מאות קילומטרים.
3 צפייה בגלריה
נזקי רעידת האדמה הכתבה בטורקיה
נזקי רעידת האדמה הכתבה בטורקיה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה בפברואר
(צילום: AP)
תנועות אלו גורמות להצטברות ושחרור לחץ שגורם בסופו של דבר לרעידות האדמה בדרגות עוצמה משתנות, אותן חווים על פני השטח. "יש המון לוחות טקטוניים בעולם", הסבירה פרופ' דונה וויטני מהמחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת מינסוטה.
לדבריה, הלוחות שינו צורה, גודל ומיקום עם הזמן, כשלעתים רחוקות מאוד מתאפשר לראות צורה אחת. "הלוח האנטולי, עליו מצויה טורקיה, נוצר די לאחרונה מבחינה גיאולוגית, כך שקל יותר ללמוד על התהליכים הגיאולוגיים שהתרחשו בהקשר שלו. היו הרבה ויכוחים על גיל הלוח האנטולי וההעתק המזרח אנטולי, אבל הצלחנו להראות עם הנתונים של המחקר שלנו שהוא כנראה נוצר לפני 5 מיליון שנה", אמרה פרופ' וויטני.
מקורם של הממצאים שעלו מהמחקר נעוץ בפרויקט שפרופ' וויטני יזמה, העונה לשם Continental Dynamics-Central Anatolian Tectonics (CD-CAT), פרויקט שהפגיש חוקרים ממגוון דיסציפלינות ומדינות במדעי כדור הארץ כדי לחקור את הלוח האנטולי ואזורי ההעתק הקשורים אליו.
3 צפייה בגלריה
האזור עליו משתרע ההעתק המזרח אנטולי
האזור עליו משתרע ההעתק המזרח אנטולי
האזור עליו משתרע ההעתק המזרח אנטולי
(צילום: Google Earth, Donna Whitney)
פרופ' וויטני והצוות שלה החלו לחקור את הלוח האנטולי עוד בשנת 2011 מכיוון שהם מצאו ראיות לכך שבמשך עשרות מיליוני שנים, אמצע הלוח התעוות - תהליך שבדרך כלל קורה רק בקצוות של לוחות טקטוניים, עד שלפני 5 מיליון שנה, חל שינוי דרמטי.
מאז, כמעט כל התנועה הטקטונית התמקדה לאורך שני העתקים עיקריים שהובילו להתרחשות רעידת אדמה: השבר הצפון אנטולי והשבר המזרח אנטולי. על ידי תיארוך התקררות הסלעים בשבר המזרח אנטולי והתבוננות בנתונים סיסמיים שנאספו במהלך הפרויקט, חוקרי CD-CAT קבעו את מבנה היבשות והמעטפת הבסיסית באזור ואישרו שנקודה זו של חמישה מיליון שנים סימנה את יצירת הלוח האנטולי.
"הכרת ההיסטוריה הסיסמית של האזור הזה הינה רבת חשיבות בכל הנוגע לאסונות רעידות אדמה הפוקדים אזורים מיושבים. אמנם אין ביכולתנו לחזות שתהיה רעידת אדמה בעוצמה מסוימת על ההעתק הזה בזמן מסוים, אבל מה שאנחנו כן יכולים זה לקבל פרספקטיבה על פעילות ההעתק בעבר, כמה גדולים היו האירועים שהתרחשו וכמה תנועת הלוחות הטקטוניים השפיעה על הנוף. עלינו להבין זאת בהקדם מכיוון שישנם אוכלוסיות שלמות שעלולות להיות מושפעות מרעידות האדמה ההרסניות", סיכמה פרופ' וויטני.