הקיסר וו, ששמו יוואן יונג, היה שליט של שושלת ג'ואו (Zhou) הצפונית בסין העתיקה. תחת שלטונו משנת 560 עד 578 לספירה, הקיסר וו השכין שלום עם מדינות רחוקות, בנה צבא חזק ואיחד את החלק הצפוני של סין העתיקה לאחר שהביס את שושלת צ'י הצפונית. מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Current Biology, כלל את שחזור פניו של הקיסר הסיני שמת בגיל 36 בלבד, ככל הנראה משבץ מוחי.
בנוסף, ממצאי המחקר שפכו אור גם על מוצאה ודפוסי ההגירה של קבוצת נוודים עתיקה בשם שיאנבאיי (Xianbei), ששלטה בעבר על חלקים מצפון-מזרח אסיה, היכן ששוכנת כיום מונגוליה, כמו גם צפון וצפון-מזרח סין. "לנוודי שיאנבאיי היה מראה 'אקזוטי', כמו זקן עבה, גשר אף גבוה ושיער צהוב", אמר ד"ר שאוצ'ינג וון מאוניברסיטת פודן בשנגחאי, שנמנה על מחברי המחקר. "הניתוח שלנו הראה שלקיסר וו היו מאפייני פנים טיפוסיים למתיישבי מזרח או צפון-מזרח אסיה", הוסיף ד"ר וון.
2 צפייה בגלריה
שחזור פניו של הקיסר וו
שחזור פניו של הקיסר וו
שחזור פניו של הקיסר וו
(איור: Pianpian Wei)
בשנת 1996, התגלה קברו של הקיסר וו בחפירות ארכאולוגיות שבוצעו בצפון-מערב סין, שם נמצאו עצמותיו, כולל גולגולת שהשתמרה כמעט בשלמותה. עם התפתחות חקר הדנ"א העתיק בשנים האחרונות, הצליחו ד"ר וון ועמיתיו לשחזר למעלה ממיליון פולימורפיזמים חד-נוקלאוטידים (SNP) - או רב צורניות של נוקלאוטיד בודד, המכונה גם סניפ - מהדנ"א שלו, שהכילו מידע על צבע עורו ושיערו.
בשילוב עם הגולגולת של הקיסר וו, הצוות הצליח לשחזר את פניו במודל תלת-ממדי. התוצאה הראתה שלקיסר וו היו עיניים חומות, שיער שחור ועור שחום יחסית, כשתווי פניו היו דומים לאלו של תושבי צפון ומזרח אסיה של ימינו. "המחקר שלנו הפיח חיים בדמויות היסטוריות", אמרה ד"ר פיאנפיאן וואי מאוניברסיטת פודן, שנמנתה על צוות המחקר. "בעבר, אנשים נאלצו להסתמך על תיעוד היסטורי או ציורי קיר כדי לתאר את המראה החיצוני של אנשים קדומים. כעת, עלה בידינו לחשוף את המראה של אנשי שיאנביי באופן ישיר", הוסיפה ד"ר וואי.
הקיסר וו מת כאמור בגיל 36, וגם בנו נפטר בגיל צעיר ללא סיבה ברורה. נוכח המוות בגיל כה צעיר, התעורר דיון בדבר סיבת המוות, כאשר כמה ארכאולוגים טענו שהקיסר וו מת ממחלה, בעוד שמצדו השני של המתרס נטען שהוא הורעל על ידי יריביו.
2 צפייה בגלריה
דיוקנו של הקיסר וו
דיוקנו של הקיסר וו
דיוקנו של הקיסר וו
(איור: Yan Liben)
על ידי ניתוח חדש, גילו החוקרים שהקיסר וו היה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, מה שקרוב לוודאי הוביל למותו. הממצא מתיישב עם תיעוד היסטורי שתיאר את הקיסר וו כבעל אפזיה (קושי בדיבור ובהבנה של שפה), צניחת עפעפיים והליכה לא תקינה - תסמינים פוטנציאליים לשבץ מוחי. כמו כן, מהניתוח הגנטי שערכו החוקרים ניתן ללמוד שאנשי שיאנביי נישאו נישואי תערובת עם בני האן - הקבוצה האתנית הגדולה בעולם - כשהיגרו דרומה לצפון סין. "זוהי פיסת מידע חשובה להבנת האופן שבו אנשים התפשטו בתקופות קדומות באירואסיה, כמו גם האופן שבו השתלבו בין קהילות מקומיות באזורים אליהם הגיעו בנדודיהם", הסביר ד"ר וון.
בשלב הבא, מתכננים החוקרים לחקור לעומק את שרידי האנשים שחיו בעיר העתיקה צ'אנגאן (Chang'an) שבצפון-מערב סין, על ידי בחינת הדנ"א העתיק שלהם. צ'אנגאן הייתה עיר הבירה של אימפריות סיניות רבות במשך אלפי שנים והקצה המזרחי של דרך המשי, רשת סחר אירו-אסייתית חשובה מהמאה ה-2 לפנה"ס ועד המאה ה-15, שעברה בין המזרח הרחוק, הודו, המזרח התיכון, צפון אפריקה ואירופה. החוקרים מקווים שניתוח הדנ"א יחשוף מידע נוסף על האופן שבו אנשים היגרו והחליפו תרבויות בסין העתיקה.