נפתח עם פינתנו - מה זה? ובכן, זהו חפץ שהתגלה באיראן על ידי ארכיאולוגים והוא בן כ-4,000 שנה. מדובר במכל אבן קטן, צינורי, מצופה פיגמנט אדום בוהק – וכן, מדובר בשפתון.

ניתוח של עקבות הפיגמנטים שנותרו בתוך האבן מראה שמדובר במרכיבים שדומים להפליא גם לאלו המשמשים לשפתונים כיום. מדענים טוענים שזו כנראה הדוגמה המוקדמת ביותר לשימוש באודם. הגילוי הזה יכול לא רק להעיד על רמת חיים מסוימת או כיצד נשים או גברים היו מתאפרים בעבר, אלא גם על הידע הנדרש לפיתוח חידושים שכאלה.
"השפתון האדום" כך קראו לו ארכיאולוגים, הוא כנראה מבין איפורי השפתיים המוקדמים אם לא העתיק ביותר שנמצאו – ומעשיר את מגוון השיטות הקוסמטיות בעידן הברונזה. אגב, מומחי העולם העתיק באיפור הם המצרים - שייצרו מוצרי קוסמטיקה כמו צלליות ואיפורי עיניים למיניהם, שבהם השתמשו לפני אלפי שנים. פיגמנט שפתיים לעומת זאת, הוא מוצר שלא נחקר רבות, ולכן מדענים לא יודעים לומר בדיוק מתי, איפה או איך התחילו להשתמש בו, ולכן לשפתון האדום באיראן יש חשיבות מדעית גדולה.
3 צפייה בגלריה
השפתון הקדום
השפתון הקדום
השפתון הקדום
(צילום: Eskandari et al., Sci. Rep., 2024)
אז ממה הוכן השפתון? בתוך האבן נמצאה כמות קטנה של אבקה בצבע סגול כהה, והמרכיב הדומיננטי בה היה המטיט. המטיט הוא מינרל של ברזל, ומקור שמו נגזר מהמילה היוונית "הַימַה", שפירושה דם. מכיוון שהמטיט יכול להיות גם אדום. צבעו של ההמטיט משמש כפיגמנט, וזו גם הסיבה שכנראה זה נמצא בתוך השפתון. מרכיבים נוספים שנמצאו: המינרלים קוורץ וגלנה, שהיה מרכיב נפוץ בכוהל עתיק. תוסיפו לזה שעווה ושמנים צמחיים בדומה לשפתון המודרני, ויש לכם אודם אדום מלפני 4,000 שנה.
ומכאן, לחיה בעלת העיניים שלא דומות לעיניו של אף יצור אחר על פני כדור הארץ. הכירו את הרב-לוחיתאים, הידועים גם בתור כיטונים, מחלקה של בעלי חיים ממערכת הרכיכות. פלג הגוף העליון שלהם עשוי מלוחיות צפופות, כמו קונכייה - ועל כל השריון שלהם יש אלפי "עדשות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עיניים עשויות ארגוניט (מינרל הבנוי מסידן) זעירות המשמשות כאיברי חישה המסוגלות לראייה אמיתית ולהבחנה בין צורות ובין אור לחושך. לא רק שזה מדהים, מחקר חדש שבדק כיצד נוצרו העיניים האלה גילה התקדמות אבולוציונית זריזה ומפתיעה עבור היצורים האלה: אבות אבותיהם פיתחו את העיניים בהזדמנויות שונות ותחת חיפזון. כלומר - האבולוציה העלתה מספר פתרונות לבעיות בסיסיות, כמו איך לא להפוך לארוחת צהריים של חבר אחר מתחת למים. החוקרים השוו מאובנים וניתחו דגימות של DNA כדי לחבר את העץ האבולוציוני לפי ציר זמן.
ולסיום, הכירו את ג'קס, גור פאג מתוק שנמצא נטוש בגיל שישה שבועות בלבד בסוף פברואר, והועבר לקרן להצלת בעלי חיים בלוס אנג'לס. שם הוא עבר בדיקה וטרינרית שגילתה שהוא סובל מפציעה חמורה בעין, שהותירה אותו עיוור וכאוב (כנראה לאחר שננשך על ידי כלב אחר).
3 צפייה בגלריה
הכלבלב החמוד
הכלבלב החמוד
הכלבלב החמוד
(צילום: מתוך עמוד הטיקטוק HIT Living Foundation)
לאחר טיפול מציל חיים והסרת העין הפגועה, הוא מתרגל לבית האומנה החדש שלו ומתחיל להראות סימני שמחה דרך כשכוש בזנבו. מתוק אמיתי.