חום יולי-אוגוסט תם - ועכשיו הגיע הזמן לסיכומים: הן יולי והן אוגוסט היו חמים מהממוצע במידה ניכרת ומהשוואה לעבר עולה כי התקופה יולי-אוגוסט 2023 מדורגת במקום הראשון, ביחד עם שנת 2017, בסדרת המדידות המרחביות מאז 1950. כך עולה מסקירה שפרסם הערב (יום ה') השירות המטאורולוגי.
2 צפייה בגלריה
(איור: השירות המטאורולוגי)
מסקירה של ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, אוגוסט היה חם מהממוצע במידה ניכרת ובהשוואה לעבר הוא מדורג במקום החמישי מבחינת הטמפרטורה היומית בסדרת המדידות המרחביות מ-1950.
במישור החוף ובעמקי הצפון אוגוסט מדורג גבוה יותר והדבר בולט בטמפרטורת המינימום, שם הוא מדורג במקום השני. הדבר נגרם במידה רבה בשל פרק חם ממושך, ששרר במהלך החודש ושכלל רצף חסר תקדים של טמפרטורות מינימום גבוהות במישור החוף ובעמקי הצפון. בסוף החודש היה אירוע לא שגרתי של גשם בתפרוסת נרחבת עם כמויות גדולות יחסית של גשם לחודשי הקיץ.
עוד כתב ד"ר פורת בסקירה כי אוגוסט החם מגיע בהמשך ליולי שהיה גם הוא חם מהממוצע במידה ניכרת, כך שפרק זה של שני חודשי הקיץ המרכזיים היה החם ביותר, ביחד עם יולי-אוגוסט 2017, בסדרת המדידות המרחביות מ-1950.
2 צפייה בגלריה
מטיילים בסחנה
מטיילים בסחנה
מטיילים בסחנה
(צילום:EPA, אביר סולטן )
ד"ר פורת כתב כי ניתן לחלק את אוגוסט לשלושה חלקים מבחינת מזג האוויר ששרר בו. החלק הראשון, עד ה-11 בחודש, בו הטמפרטורות היו קרובות לממוצע, אך עם מספר ימים חמים מהרגיל; החלק השני (12 עד 24 בחודש) בו שרר הפרק החם המשמעותי של החודש והחלק השלישי מ-25 בחודש עד סופו, בו הטמפרטורות היו קרובות לממוצע ובחלק מהזמן נמוכות ממנו, כולל גשם.
על הגשם בסוף אוגוסט, כתב מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, כי ב-28 וב-29 ירדו גשמים בעיקר בצפון הארץ, אך גם במישור החוף הדרומי, בכמויות ובתפרוסת לא שגרתיים לקיץ.

בעמק יזרעאל אף נמדדו מעל 10 מ"מ (תמרת 20 מ"מ, רם און ומשמר העמק 11 מ"מ), בתחנות סביב חיפה נמדדו עד 9 מ"מ, באצבע הגליל נמדדו 8 מ"מ (במטולה וכפר גלעדי) ובתחנות אחרות בצפון הארץ ירדו מספר מילימטרים. עיקר הגשם ירד בצפון הארץ, אך גשמים ירדו אפילו במישור החוף הדרומי (כפר ורבורג 3 מ"מ ויד מרדכי 2.4 מ"מ).
ד"ר פורת כתב עוד כי למרות שמדי פעם מקבלים גשמי קיץ קלים ומצומצמים בהיקפם, אירוע גשם זה הינו יוצא דופן בחודשים יולי ואוגוסט הן בהיקף והן בכמות. הוא הדגיש כי עם זאת מעניין לציין שבשני העשורים האחרונים שכיחות המקרים של גשם משמעותי בחודשי הקיץ המרכזיים גדולה יותר יחסית לעבר.