חוק האקלים צפוי לעלות מחר (יום ראשון) לדיון בוועדת שרים לחקיקה, למרות התנגדות משרדי האוצר והאנרגיה. ביום חמישי האחרון קיימו אנשי המשרד להגנת הסביבה פגישה במשרד ראש הממשלה, בנוכחות מנכ"לי משרד האנרגיה, הגנת הסביבה, סגן ראש אגף תקציבים באוצר ונציג משרד התחבורה.
בחודש מאי 2022 אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת חוק האקלים של השרה הקודמת, תמר זנדברג, שהורה על הפחתת הפליטות ב-27% עד שנת 2030. הצעת החוק גם עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. מחר אמורים השרים לדון בהצעת החוק של השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שמציבה יעד שאפתני יותר של 50% הפחתה. אך למרות החשיבות והדרישות הבינלאומיות לצמצום פליטת גזי החממה - אין הסכמה בין המשרדים.
3 צפייה בגלריה
השרים עידית סילמן וישראל כץ
השרים עידית סילמן וישראל כץ
השרים עידית סילמן וישראל כץ
(צילום: דרור סיתהכל, קובי קואנקס)
התנגדות משרד האנרגיה היא חד משמעית. לטענתם, אין בנוסח החוק את התשתית המקצועית הנדרשת ועל כן יש בו "כדי לסכן את אמינות אספקת החשמל למשק או לחילופין לפגוע ביכולתה של הממשלה לעמוד במחויבותה ויעדיה". חשוב להזכיר כי בנוסח הקודם של זנדברג, תמכו במשרד האנרגיה לאחר שנים ארוכות של דיונים בנושא. זאת, כאשר בלאו הכי הממשלה הייתה רשאית לעדכן את היעדים, כך שיהיו נמוכים יותר. כעת במשרד האנרגיה חזרו לנקודת ההתחלה.
במשרד האנרגיה רוצים להיות אלה שיגישו את התוכנית הלאומית להפחתת פליטות. "המשרד הוא השחקן העיקרי בכל הליך של הפחתת פליטות, וזו משפיעה ישירות ובצורה משמעותית על משק האנרגיה". בנוסף, הוצבה דרישה נוספת - למנות את מנכ"ל משרד האנרגיה לראש מועצת האקלים בנושאי מיטיגציה.
לפי משרד האנרגיה הפחתה של 50% מפליטות גזי חממה בישראל, רק באמצעות משק החשמל, תדרוש הגעה ליעד של 88% אנרגיות מתחדשות בתוך שבע שנים. להשגת יעד שכזה, הם אומרים, נדרשת הקמה של כ-58,000 מגה-וואט סולאריים (בהשוואה לכ- 5,000 מגה-וואט מותקנים כיום) וטכנולוגיית אגירה שעדיין לא נוסתה בעולם בצורה רחבה ומשמעותית. הם מבקשים לקיים עבודת מטה דחופה ולדחות את החקיקה.
3 צפייה בגלריה
חווה לייצור אנרגיה סולארית ביוון, ליד העיר קוזאני
חווה לייצור אנרגיה סולארית ביוון, ליד העיר קוזאני
מתקן לייצור אנרגיה סולארית
(צילום: EPA)
למרות טענות משרד האנרגיה, במשרד להגנת הסביבה דווקא ביצעו כבר לפני כמה שנים עבודה מקצועית נרחבת, ובה הציגו אסטרטגיה לאומית למעבר לכלכלה דלת פחמן בישראל עוד ב-2020, בתקופתת כהונתה של השרה גילה גמליאל. אז ביקשו לקחת את הנזק שנגרם מפליטות המזהמים ולהפנים אותם במנגנון מיסוי, וכך תהיה עלייה בעלויות מחירי הדלקים המזהמים. לאורך השנים פורסמו מספר עבודות בנושא, גם כאלה שהזמין משרד האנרגיה בעצמו בשיתוף משרד התחבורה והגנת הסביבה וגורמים נוספים, שמטרתן מעבר למשק דל פחמן.
במסמך שהעביר משרד האנרגיה נטען כי לא ניתן יהיה לעמוד ביעדים ללא פגיעה משמעותית במשק החשמל, ברציפות התפקודית או "ללא מבוכה ממשלתית לאור אי עמידה ביעדים הקבועים". יש לציין כי כבר כיום ישראל משתרכת הרחק מאחורי המדינות המפותחות בעולם, מה שמציב אותה כבר עתה ב"מבוכה ממשלתית". בנוסף, האפשרות שישראל תגיע לוועידת האקלים בדובאי, שתתקיים בחודש נובמבר, ללא חוק אקלים תעמיד אותה במבוכה לא פחות גדולה. ומעבר לכך, הדבר יציב אותה בעמדת נחיתות כלכלית, שעה שכל המדינות עמן ישראל מנהלת יחסי מסחר פוריים העבירו חוק אקלים, דוגמת ארצות הברית, בריטניה, גרמניה ועוד.
3 צפייה בגלריה
רציף הצמוד לתחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
רציף הצמוד לתחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
תחנת הכוח"אורות רבין" בחדרה
( צילום: AP)
"אני מסכים שיש מבוכה ממשלתית", אמר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט. "אבל המבוכה האמיתית היא שאנחנו לא עומדים ביעדים לאנרגיה מתחדשת, בחיבור מפעלים לגז. המדינה חייבת לקבוע יעדים אמיצים. מדינת ישראל לא יכולה להיות ניצבת בשוליים ולקבוע את היעדים הכי זניחים שיש. 27% הוא יעד מאוד נמוך. כל מדינות העולם היום מתמודדות עם זה ומציבות יעדים אגרסיביים. אם משרד האנרגיה היה אומר שהבעיה היא רק היעדים אפשר היה לדון בזה ואפילו להתפשר. אבל הרצון שלהם הוא להיות אלה שגם קובעים יעדים נמוכים, גם מובילים את הדרך לשם וגם בוחנים את העמידה ביעדים. ברור שזה לא יעבוד, ולא יוביל את ישראל לשום התקדמות. לא שינינו את הצעת החוק, לכן לא ברור מה הצורך שלהם כעת ב'עבודה בין-משרדית דחופה' או דחיית החקיקה. במשרד האנרגיה רוצים שלד של חוק אקלים שמתחתיו לא יהיה כלום. אנחנו מתנגדים לזה. אנחנו לא רוצים לשמש כעלה תאנה".
השרה סילמן אמרה כי היא נחושה להשלים את חקיקת חוק האקלים עד לוועידה בדובאי. " קיים צורך דחוף בקידום חוק האקלים שאנו מובילים ונדרשת מכל שותפינו רצינות ופעולה נחושה להעברת החקיקה", היא הצהירה בימים האחרונים.
ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר כי הם מברכים על קידום מהות החוק, ורואים חשיבות גדולה לאישורו לפני ועידת האקלים בדובאי. עם זאת, מציינים במשרד כי "לאור האחריות הרבה המוטלת עליו והצורך בשמירה על האיזונים הנדרשים בין הבטחת על הביטחון האנרגטי ואמינות האספקה במשק ובין ההכרח להיאבק במשבר האקלים והצורך בהפחתת פליטות במשק הישראלי, יש להניח תשתית מקצועית מספקת טרם העמקת יעדי הפליטות ולבססה על עבודה מקצועית בין-משרדית ובעיקר על צעדי מדיניות דרמטיים, וזאת על מנת שהממשלה תעמוד במחויבתיה".