אי שם ב-2013 עשה את דרכו לכיוון כדור הארץ אסטרואיד בגודל של כ-20 מטרים. כשהוא נכנס לאטמוספירה, למרבה המזל – הוא התפוצץ לחלקיקי מטאור מעל דרום רוסיה, והמטיר את האזור במטאוריטים זעירים. זהו פיצוץ המטאורים הגדול מסוגו שהתרחש כאן מאז 1908. כחלק ממחקר חדש, חוקרים ניתחו חלקים מהשברים הזעירים של סלע החלל העצום שהתפרק – חלקים הידועים כ"אבק מטאורים" – וגילו סוגים שונים של קריסטל שטרם נראו קודם לכם. הקריסטל נמצא חבוי בגרגירים הזעירים של האבק, שהשתמר בצורה מושלמת עם השנים בזכות השלג.
במקרים אחרים, הגרגירים הזעירים הללו הולכים לאיבוד כי הם קטנים, עפים ברוח או מתמוססים במים. אלא שבמקרה זה - המטאור התפוצץ מעל רוסיה, פלומת האבק העצומה הייתה תלויה באטמוספירה במשך יותר מארבעה ימים, עד שבסופו של דבר ירד שלג – והוא לכד את דגימות האבק, עד שמדענים יכלו לשחזר אותן. מה שהוביל לגילוי יוצא הדופן של סוגים חדשים של הקריסטלים.
3 צפייה בגלריה
אבק המטאורים שנשמר בשלג
אבק המטאורים שנשמר בשלג
אבק המטאורים שנשמר בשלג
(קרדיט: Taskaev et al )
נשארים בגזרת הבלתי ייאמן: חוקרים גילו כמעט אלף מינים חדשים של חיידקים – ששרדו נגד כל הסיכויים בקרחונים הטיבטיים. מדובר על תנאי סביבה קיצוניים במיוחד – טמפרטורות קפואות, רמות גבוהות של קרינת שמש ואין הרבה אוכל. לכן זה הפתיע את המדענים לגלות 968 מיני חיידקים ומגוון עצום של אצות, פטריות ועוד.
הם הוכיחו את היכולת שלהם להסתגל לתנאים בלתי אפשריים ולתרום לתהליכים אקולוגיים חיוניים. כדי למצוא אותם, החוקרים התמקדו בקבוצה ספציפית של קרוחנים – הרמה הטיבטית, מקום עצום בן 2.5 מיליון קמ"ר שמהווה למקור מים חשוב לאזור. לכן, מסיבה זו ואחרות – חשוב לנו לדעת אילו חיידקים נמצאים שם למעלה.
3 צפייה בגלריה
הרים מושלגים בטיבט
הרים מושלגים בטיבט
הרים מושלגים בטיבט
(צילום: shutterstock)
ולסיום המבזק, קבלו חדשות טובות מהשטח. כי איך אפשר להתעלם מחתלתול מתוק וקטן שנלכד בתוך מכונת שתייה בוולמארט? זה מה שקרה בשבוע שעבר בטנסי – משימת חילוץ חשובה – לאחר שהחתול כנראה רק רצה לשתות קולה. עובדת בשם לינדזי ראסל וחבריה למשמרת החלו לשמוע יללות המגיעות מתוך המכונה, ולאחר שניסו לחלץ את הגור אבל לא הצליחו – הם התקשרו למכבי האש המקומיים, שהגיבו מהר לקריאה. ניתקו את המכונה מהחשמל והחלו לפרק אותה. החתול חולץ בשלום ולינדזי החליטה לאמץ אותו. היא קראה לו פפסי. טוב, לא נפלנו מהרגליים.
3 צפייה בגלריה
חתול שנלכד במכונת שתייה עם המחלצת שלו
חתול שנלכד במכונת שתייה עם המחלצת שלו
חתול שנלכד במכונת שתייה עם המחלצת שלו
(צילום: CITY OF MORRISTOWN/FACEBOOK)
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי