נשיא טג'יקיסטן קרא לתושבי ארצו להצטייד במזון עקב שינויי האקלים. המדינה הענייה, השוכנת במרכז אסיה, פגיעה במיוחד מפני שינויי האקלים וחלק מתושביה כבר סובלים מתת-תזונה.
"לכל משפחה צריך להיות מאגר מזון שיספיק לתקופה של עד שנתיים לפחות. בשל שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, המצב הכלכלי-חברתי בעולם הולך ומתדרדר, האוכלוסייה גדלה, כמו גם הביקוש למזון. על כן, יש לעשות הכל כדי להגן על ביטחון המזון של המדינה", אמר אמומאלי רחמון, נשיאה של טג'יקיסטן.
3 צפייה בגלריה
אמומאלי רחמון, נשיא טג'יקיסטן
אמומאלי רחמון, נשיא טג'יקיסטן
אמומאלי רחמון, נשיא טג'יקיסטן
(צילום: AP)
הנשיא אמר את הדברים במהלך נאום מטעם הממשל הנשיאותי לכבוד חג הסאדה (Sada) - אחד העתיקים והחשובים ביותר של העם הטג'יקי, המסמל את ניצחון החום והאור על הקור והחושך, כאשר הסמל המרכזי שלו הוא אש המדורה. חג זה משמש כמבשר לחגיגות הנורוז (Nowruz) - ראש השנה וחג האביב הפרסי - אותו מציינים בתאריכים 21-20 במרץ בחלק ממדינות מרכז ומערב אסיה, כשטג'יקיסטן היא אחת מהן.
רחמון, שנחשב לדמות סמכותנית שנויה במחלוקת וכדיקטטור, הדגיש ששינויי האקלים והידרדרות המצב החברתי-כלכלי בעולם הופכים את הנושא הזה לרלוונטי במיוחד. שיעור תת-התזונה של תושבי טג'יקיסטן הוא הגבוה ביותר מבין מדינות מרכז אסיה, על פי נתוני תוכנית המזון העולמית של האו"ם (WFP), כאשר 30% מתוך כמעט 9 מיליון תושבי טג'יקיסטן סובלים מתת-תזונה.
הדומיננטיות של רחמון כה משמעותית, שכן הוא נמצא בשלטון ברציפות מאז ה-30 בנובמבר 1992, קצת אחרי שטג'יקיסטן הפכה למדינה עצמאית, אחרי התפרקותה של ברית המועצות.
3 צפייה בגלריה
שוק בטג'יקיסטן בו נמכרת תוצרת חקלאית
שוק בטג'יקיסטן בו נמכרת תוצרת חקלאית
שוק בטג'יקיסטן בו נמכרת תוצרת חקלאית
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
אזרחי טג'יקיסטן
אזרחי טג'יקיסטן
טג'יקיסטן
(צילום: Shutterstock)
יו"ר המפלגה הדמוקרטית העממית של טג'יקיסטן, שכבר נשא בעבר נאומים דומים בנושא הביטחון התזונתי במדינתו, דחק בתושבים לעבור לאנרגיה ירוקה ולהשתמש במים ובקרקע ביעילות הנדרשת. ההחלטה שלו מבוססת לדבריו על ניתוח מעמיק של המצב הבלתי צפוי בעולם המודרני, כולל קריסת שרשראות אספקה ועלייה מתמדת במחירי המזון.
"אזרחי טג'יקיסטן כולם, ללא יוצא מן הכלל, חייבים לעבוד קשה יותר, להשתמש בקרקע ובמים ביעילות ובתבונה, לייצר כמה שיותר ולתרום למימוש היעד האסטרטגי הלאומי של טג'יקיסטן - הבטחת הביטחון התזונתי של המדינה", אמר רחמון.
במדינה ההררית הזו, עם כלכלה שברירית, החקלאות הינה חיונית ביותר. יחד עם זאת, כמו בשאר מדינות מרכז אסיה, הקרקעות נפגעות כתוצאה משינויי האקלים ומשאבי המים הולכים ומצטמצמים. בנוסף, הרפובליקה הענייה ביותר מבין 15 הרפובליקות הסובייטיות לשעבר תלויה ביבוא, לפי נתוני הבנק העולמי, כך שהיא נותרת חשופה להשפעות חיצוניות, כמו למשל המלחמה באוקראינה, בעוד שרוסיה נותרה השותפה הכלכלית והצבאית העיקרית של טג'יקיסטן.
למרות המצב החמור בקרב בני עמו, הנשיא רחמון, שכמעט ואינו סובל מהתנגדות בזירה הפוליטית, מתקבל בקביעות בשפע של פירות במהלך מסעותיו ברחבי המדינה, מה שיוצר דיסוננס בין עושר התוצרת החקלאית הטג'יקית לה הוא זוכה בכל מקום בו מקבלים את פניו, לבין מצבם העגום של אזרחי המדינה.