מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)

במאה ה-11 לפני הספירה טבעה ספינה בים התיכון, באזור שנמצא כיום בשליטת קרואטיה. 3,000 שנים אחרי, הוחלט למשות מהמעמקים את הספינה.
מדובר באירוע יוצא דופן בארכיאולוגיה תת-ימית, כיוון שזו הספינה העתיקה ביותר מסוגה שנמצאה אי פעם בים האדריאטי, זרוע של הים התיכון, והיא השתמרה בצורה כמעט מושלמת. כלי השיט, באורך של 12 מטרים נקרא Zambratija boat, על שם המפרץ הקרואטי שבו נמצא. החוקרים מתכננים להוציא את חלקיה של הספינה העתיקה מהקבר הימי שלה, ולבנות אותה מחדש.
רוב החלקים של הספינה נמצאים במצב בתולי, וטיפול מיוחד יבטיח שהיא תשרוד את המסע למוזיאון ארכיאולוגי. הצוללים משחזרים את הספינה הטרופה בתלת ממד, כדי ללמוד את טכניקות הטיפול בשרידים. כל שלב כזה דורש זהירות רבה, כדי שבעוד כמה שנים - היא תוכל גם "לעמוד" ביבשה.
3 צפייה בגלריה
הספינה שתוצא מהמים
הספינה שתוצא מהמים
הספינה שתוצא מהמים
( צילום: Philippe Groscaux/Mission Adriboats/CNRS/CCJ)
כבר בשבוע הבא יחלו להעביר חלקים מהספינה לתוך מבנה בהתאמה אישית, כך כשכל החלקים יהיו על היבשה, הצוות יבנה את כלי השיט מחדש, ולאחר מכן הוא יישלח לניקיון והסרת מלח. עד 2024, אם כל יילך לפי התכנון, הספינה תהיה בדרכה לצרפת, ואז תחל מלאכת השיקום האמיתי.
ומהים התיכון לחלל. כגודלו האינסופי של החלל, כך כמות התגליות בו. חוקרים חשפו לאחרונה כי עקבו בשביל החלב אחר צביר כוכבים בשם M92 (מצבור גדול של כוכבים שיכול להכיל מיליוני כוכבים) ונראה שהוא עתיק כמו היקום.
מדידת הגילים של אשכולות הכוכבים הללו יכולה לסייע בחלק מפתרון חידת האבולוציה הקוסמית. כלומר, מדובר, כך על פי מחקר חדש - באחד מהעצמים העתיקים ביותר המוכרים לנו. M92 נמצא במרחק של כ-27 אלף שנות אור מכדור הארץ והוא בן כ-13.8 מיליארד שנים, כאמור - כמעט בגילו של היקום (הזמן שחלף מאז המפץ הגדול).
3 צפייה בגלריה
M92
M92
M92
( צילום: ESA/HUBBLE, NASA, GILLES CHAPDELAINE )
זו לא הפעם הראשונה שאסטרונומים מודדים את גילו של M92, אלא שהטכניקה החדשה שפיתחו הפחיתה את אי הוודאות בכ-50%.
ולסיום, משרת החלומות שכנראה כבר נתפסה. לשמור על כלבי הבית - בתמורה לכ-40 אלף שקל בחודש. משפחת מיליארדרים ששומרת על פרטיותה מחפשת לשני הכלבים שלה מטפלת, במשרה מלאה.
סוכנות גיוס בריטית, שבסיסה בלונדון, העלתה לרשת את פרטי המשרה, אבל מאוד מהר נאלצה להסיר את הפרסום - לאחר שאלפי אנשים הגישו מועמדות. העבודה כוללת דיור עם המשפחה בלונדון, והמטפל או המטפלת צריכים "להבטיח את הרווחה, האושר והבטיחות של הכלבים, ולהתייחס אליהם כמו אל בני משפחה".
3 צפייה בגלריה
מודעות הדרושים
מודעות הדרושים
מודעות הדרושים
בנוסף, בר המזל שייבחר, יהיה אחראי על האכלת הכלבים, אימונם ותיאום התורים הווטרינרים, החיסונים ושאר הבדיקות. זה לא הכל. המשרה מחייבת גם ליווי הכלבים במהלך נסיעות מקומיות או בינלאומיות, כדי להבטיח את הנוחות שלהם לאורך כל המסע. ולמי שלא הבין, הם הוסיפו: "הכוונה היא עבודה בשעות לא שגרתיות, כולל ערבים, סופי שבוע וחגים - כדי להתאים ללו"ז המשפחתי שלנו". אבל, יש שישה שבועות של חופשה שנתית. המגייסים מקווים להעסיק מישהו עד סוף החודש, ולא - יפתחו את המשרה מחדש לקהל הרחב.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי