המוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון קבע כי מקלונאי הוא גם זכר וגם נקבה. זו הפעם הראשונה שבה אותר מקלונאי שהוא גם זכר וגם נקבה.
המקלונאים נקראים כך מכיוון שהם מזכירים בצורתם מקלות. בדרך כלל הם חומים או ירוקים. במקרה הנוכחי מסבירים החוקרים כי מה שהופך את הייצור הזה לזכר ונקבה גם יחד היא העובדה שהוא בעל שני צבעים, כאשר חצי הגוף הנשי שלה צבוע בירוק והכנפיים החומות שלו - הם החלק של הזכר.
3 צפייה בגלריה
צ'רלי. חצי זכר, חצי נקבה
צ'רלי. חצי זכר, חצי נקבה
צ'רלי. חצי זכר, חצי נקבה
(צילום: PAUL BROCK/Natural History Museum)
לפי החוקרים, רוב מיני המקלונאים מתרבים ברביית בתולים. רביית בתולים היא סוג של רבייה אל-זיווגית, המתרחשת כאשר יצור יוצר העתק של עצמו הדומה לו מבחינה גנטית, ללא התערבות גורם נוסף בתהליך.
לורן גארפילד, שהעבירה את הייצור החום-ירוק למוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון, אמרה ל-BBC: "אני בדרך כלל לא מתחברת לחרקים האלה, אבל צ'רלי (שמו של המקלונאי שאותו העבירה למוזיאון) שונה". גארפילד אמרה שבנה היה כל כך נרגש מהתגלית, שהיא לקחה את המקלונאי לבית הספר כדי להראות אותו לתלמידים.
ומבריטניה לחלל: תמונה חדשה ומדהימה שצילם טלסקופ החלל האבל של נאס"א מספקת לנו מבט ייחודי על שלוש גלקסיות, שמתקרבות האחת לשנייה עד כדי התנגשות.
3 צפייה בגלריה
מפגש אלים בחלל
מפגש אלים בחלל
מפגש אלים בחלל
(צילום: טלסקופ החלל האבל / נאס"א)
מדובר על התרסקות קוסמית הידועה כמיזוג משולש של גלקסיות, שמפרקות זו את זו עם כוחות הכבידה שלהן. מיזוגים כמו התמונה הזאת נפוצים ביקום כולו, וכל הגלקסיות הגדולות - כולל שלנו, שביל החלב – נוצרו ממיזוגים אלימים שכאלה.
זה אמנם נראה כאוטי ואלים, אבל מדובר במהלך טבעי. כאשר הגזים מתנגדים ומתעבים, חומר רב מתפשט וממנו "נולדים" כוכבים חדשים. המרחק של שלוש הגלקסיות מכדור הארץ הוא כ-681 מיליון שנות אור מכדור הארץ.
ומה לגבינו? מיזוגים גלקטיים יכולים לסייע לנו להבין טוב יותר את העבר והעתיד של שביל החלב. למשל, העובדה שכבר התמגזנו בעבר, והמיזוג הבא צפוי להיות עם גלקסיית אנדרומדה הסמוכה לנו, בעוד כ-4.5 מיליארד שנים מהיום.
ולסיום, הכירו את אווי, גורת כלבי ים בת ארבעה חודשים, שנמצאה לבדה על חוף ביוון, לאחר שהתייתמה מאמה כשהייתה בת שבעה ימים. לאחר חודשים של טיפול מסור, היא שוחררה בחזרה אל הטבע.
3 צפייה בגלריה
כלבת הים הנדירה
כלבת הים הנדירה
כלבת הים הנדירה
(צילום: רויטרס)
אווי היא גורה השייכת למין הנקרא כלב ים נזירי מצוי, ומדובר באחד היונקים הנדירים ביותר בעולם. הוא נמצא בסכנת הכחדה, כאשר האוכלוסייה שלו מונה מאות בודדות. כ-350 מהם נמצאים ביוון. לכן, מציאתה של אווי ושיקומה היו מלאכה מורכבת ומאתגרת. לפני השחרור, הותקן לאווי משדר מיוחד למעקב אחריה - כך שגם אחרי שתצא למסע העצמאי שלה – עדיין יוכלו לפקוח עין על החיה המיוחדת הזאת.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי