בר-לוע סיני, שנחשב לצמח נכחד, התגלה מחדש על ידי ד"ר אורי פרגמן-ספיר, המנהל המדעי של הגן הבוטני, שמנוהל בשותפות עם קרן קימת לישראל. שני צמחים חיים נמצאו באתר שממנו נעלם הצמח מאז 2013. הצמחים מלאי ניצני הפריחה נמצאו לא רחוק ממעבר טאבה.
"שני צמחים חיים נמצאו באתר ממנו נעלם הצמח", סיפר ד"ר פרגמן-ספיר. "אני ראיתי את הצמח האחרון ב-2011 ואזרח אחר ראה אותו ב-2013. בצר לנו, נאלצנו להכריז על הצמח כנכחד".
2 צפייה בגלריה
בר לוע סיני באזור אילת
בר לוע סיני באזור אילת
בר לוע סיני באזור אילת
(צילום: ד״ר אורי פרגמן-ספיר)
על התגלית, הוא סיפר: "לפני שלושה ימים עליתי לערוץ בשולי הר צפחות, וראיתי לבלוב ונביטה של כמה צמחים. ופתאום מצאתי שני צמחים של בר-לוע סיני. הצמחים מלאי ניצני הפריחה נמצאו בערוץ לפני גבול טאבה, דרומית לאילת. באתר זה היו מוכרים חמישה צמחים, שהאחרון שבהם התייבש ומת. שני הצמחים החדשים נבטו מבנק הזרעים שהיה בקרקע. על הצמחים היום פירות יבשים מהשנה שעברה, כלומר הם בני שנתיים לפחות".
עונת הפריחה העיקרית של הצמח תהיה במרץ-תחילת אפריל. "בהמשך העונה נאסוף זרעים של הצמח באישור רשות הטבע והגנים וננסה להנביטם על מנת לייצר אוכלוסיית גיבוי של הצמח הנדיר", אמר ד"ר פרגמן-ספיר.
2 צפייה בגלריה
הצמח הנדיר באזור אילת
הצמח הנדיר באזור אילת
הצמח הנדיר באזור אילת
(צילום: ד״ר אורי פרגמן-ספיר)
מיזם ריבוי צמחים בסכנת הכחדה המתחדש בגן, מתקיים בשיתוף קק"ל ובו מנוצל כל המידע שיש במשתלות הארגון.
בר-לוע סיני גדל בערוצים בתשתית של גרניט או אבן-חול ליד אילת. תפוצתו העולמית משתרעת במדבריות של מזרח אפריקה ודרום-מזרח אסיה, בעיקר סביב ים סוף.