לפני כ-100 מיליון שנה, בתקופה שבה חיו הדינוזאורים בכדור הארץ, התהלך לו סרטן זעיר וצעיר במקום שבו נמצאת היום מיאנמר. הסרטן נלכד בתוך ענבר וכתוצאה מכך גופו השתמר כפי שהיה כשמת.

בשנת 2015 נתקלו שני חוקרים בתכשיטי ענבר בשוק במחוז טנגצ'ונג שבסין, שנמצאו על ידי כורים במיאנמר. באחת התכשיטים נמצא סרטן צעיר, שאורכו כ-5 מ"מ. השניים הבינו כי מדובר בייצור קדום ולא מוכר והשיגו את התכשיט.
בשש השנים האחרונות בדקו חוקרים בסין את המאובן הזעיר ורק השבוע פורסמו ממצאי המחקר בכתב העת Science Advances. המין החדש שהתגלה נקרא Cretapsara athanata, "רוח הקרטיקון האלמותית של העננים והמים", על שם רוחות מהמיתולוגיה של דרום מזרח אסיה. החוקרים כתבו במאמר כי מדובר בממצא חשוב להבנת האבולוציה של הסרטנים.
2 צפייה בגלריה
הסרטן בתוך הענבר
הסרטן בתוך הענבר
הסרטן בתוך הענבר
(צילום: מתוך המחקר)
חאווייר לוקה, עמית מחקר באוניברסיטת הרווארד ומחבר משותף של המחקר על הסרטן הזעיר, אמר: "במובן מסוים, זה כמו למצוא שרימפס בענבר".
במחקר השתמשו החוקרים ב-CT על מנת לראות את הסרטן לפרטי פרטים והם הבחינו גם בזימים שלו, שנשתמרו בצורה מושלמת בזכות הענבר. לוקה הוסיף: "הסרטן המרהיב הזה נראה מודרני, כמו משהו שאתה עשוי למצוא בחוף, אבל הוא בעצם די קדום ושונה מכל מה שנראה בעבר, מאובן או חי".
2 צפייה בגלריה
איור של הסרטנים הזעירים
איור של הסרטנים הזעירים
איור של הסרטנים הזעירים
(איור: ARTWORK BY FRANZ ANTHONY, COURTESY OF JAVIER LUQUE (HARVARD UNIVERSITY).)
מספר רב של בעלי חיים וצמחים מלפני עשרות מיליוני שנים נשתמרו יפה בתוך ענבר, שהוא שרף עץ מאובן. מדובר במעין ברכה עבור פליאונטולוגים זה זמן מה. כמה וכמה חיות ויצורים נמצאו קבורים וחנוטים בענבר, ובהם חרקים, לטאות, בעלי חיים אמפיביים, יונקים וציפורים, וכן צמחים ופרחים. ממצאי ענבר רבים נמצאו במיאנמר.