סכנה לקרח באזור הכי צפוני בעולם: כיום יורד יותר שלג מאשר גשם באזור הארקטי, אך המצב הזה צפוי להתהפך עד סוף המאה. מחקר חדש מראה שתדירות ימי הגשם באזור הארקטי עלולה להכפיל את עצמה עד שנת 2100.
2 צפייה בגלריה
קרחונים נמסים באזור הארקטי
קרחונים נמסים באזור הארקטי
קרחונים נמסים באזור הארקטי
(צילום: Shutterstock)
האזור הארקטי הוא האזור הצפוני ביותר של כדור הארץ, המקיף את האוקיינוס הארקטי וחלקים מקנדה, גרינלנד, רוסיה, ארצות הברית (אלסקה), איסלנד, נורבגיה, שבדיה ופינלנד. ככל שכדור הארץ מתחמם, אירועי גשמים ארקטיים תכופים ואינטנסיביים יותר צפויים להגיע רחוק יותר, לכיוון מרכז האוקיינוס הארקטי ופנים גרינלנד. "בעבר, גשמים היו מוגבלים בעיקר לקצוות של יריעת הקרח של גרינלנד. בעתיד, זה ישתנה באופן קיצוני מכיוון שכמות הגשמים תתרחב באופן משמעותי לאזורים יבשתיים ויהוו זרז להמסת שכבת הקרח היבשתית", אמר טינגפנג דו, מדען אקלים מאוניברסיטת האקדמיה הסינית למדעים והמחבר הראשי של המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת Earth's Future.
המעבר למצב שבו האזור הארקטי יהפוך גשום יותר, צפוי לא רק להגביר את הפשרת הקרח, אלא גם לשחרר כמויות אדירות של גזי חממה ולהאיץ את אובדן כיסוי קרח הים, מה שכנראה יגרור השלכות על האקולוגיה הארקטית ועל העמים הילידים, כמו גם על קהילות רבות ברחבי העולם (אנטארקטיקה צפויה לעבור הכפלה דומה של כמות הגשמים עד שנת 2100 בתרחיש של פליטות גבוהות). "אפילו גשם רגיל יכול להיחשב כאירוע קיצוני באזורי הקוטב", הסביר דו. "מספר מקרי המוות של איילי הצפון, שנגרמים על ידי אירוע בודד של גשם שיורד על שלג, יכול לנוע בין כמה מאות לאלפים. זאת, כיוון שהמזון שלהם נלכד מתחת לשכבה קפואה. למוות המוני של איילי הצפון עשויות להיות השפעות סוציו-אקונומיות מקומיות, במיוחד באזורים שבהם אנשים מסתמכים על איילים למזון, ביגוד ותחבורה", הוסיף החוקר הסיני.
2 צפייה בגלריה
אייל הצפון
אייל הצפון
אייל הצפון
(צילום: Shutterstock)
מחקרים מעטים בדקו עד כה את תדירות ועוצמת הגשם הארקטי, ולכן מעט היה ידוע על האופן שבו הגורמים הללו ישתנו בעתיד הקרוב. דו ושותפיו למחקר השתמשו במודלים של אקלים כדי לפרט שינויים עתידיים בתדירות ובעוצמת הגשמים תחת רמה גבוהה של פליטת גזי חממה מ-2015 עד 2100. התדירות, העוצמה וההיקף הגדלים של אירועי הגשמים נגרמות בעיקר על ידי קצבי התחממות מקומיים מהירים יותר, שבאזור הארקטי נחשבים למואצים פי שניים עד שלושה מהממוצע העולמי, כך לדבריו של קונדה שיאו, מדען כדור הארץ האוניברסיטה של בייג'ינג ושותף למחקר הנוכחי, אשר מביע גם כן את דאגתו הרבה מהתשקיף העגום.
"ברגע שהמעבר משלג לגשם יהפוך נפוץ, תהיה לו השפעה מרחיקת לכת על הקרח והשלג הארקטי ואף על האקולוגיה ההידרולוגית", אמר שיאו. "אירוע כזה רק יגביר משמעותית את ההתחממות של האזור הארקטי, ויהפוך אותו לנושא מרכזי הראוי לתשומת לב עולמית מכיוון שיכולות להיות לכך השלכות גלובליות".