לראשונה נמצאו עדויות לכך ששוניות האלמוגים יישרדו את עליית חומציות הים, הנגרמת כתוצאה משינויי האקלים וההתחממות הגלובאלית. כך עולה משני מחקרים משותפים שערכו חוקרים מאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת Charite בברלין ו-University of Rhode Island. המאמרים פורסמו בכתבי העת: Global Change Biology ו-Proceedings B.
3 צפייה בגלריה
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
(צילום: חגי נתיב, בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני אוניברסיטת חיפה)
אחת מעורכות המחקר, פרופ' טלי מס מבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה, אמרה: "לשוניות האלמוגים תפקידים רבים וחשובים למערכות האקולוגיות הימיות ולבני האדם. הן מספקות אזור מחיה ל 25% מהאורגניזמים הימיים ותורמות לשונות הביולוגית של מערכת החיים הימית. הממצא שלנו יכול להוות צפירת הרגעה בכל הקשור לפגיעה עתידית בשוניות האלמוגים עקב הירידה הצפויה בחומציות האוקיאנוסים הנובעת משינויי האקלים".
החשש מפגיעה בשוניות אינו תיאורטי. אחת התוצאות של משבר האקלים, הגורם לשינויים רבים בטבע, הוא העלייה ברמות הפחמן הדו חמצני (CO2) באטמוספירה וכתוצאה מכך גם בים, במה שמכונה "החמצת אוקיינוסים". הצפי של החוקרים הוא שעד לסוף המאה ה-21 תעמוד רמת החומציות של הים על רמה של 7.6 pH לעומת 8.2 pH שקיימת היום. "ככל שרמת ה-pH יורדת, רמת החומציות עולה, והחשש הוא שהמים החומציים יגרמו להתפוררות השלד של האלמוגים", הסבירו החוקרים.
3 צפייה בגלריה
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
(צילום: חגי נתיב, בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני אוניברסיטת חיפה)
בסדרת מחקרים ביקשו פרופ' מס, תלמידת המחקר פדריקה סקוסיה וד"ר אסף מליק מבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה יחד עם קבוצת חוקרים וחוקרות מאוניברסיטת Charite בברלין ו-University of Rhode Island לבדוק לראשונה את ההשפעה של העלייה בחומציות על האלמוגים. מכיוון שהאלמוגים הצעירים הם השלב הרגיש בשונית, המחקר התמקד ביכולת שלהם להתמודד עם שינויי ה-pH. בנוסף, מכיוון שיש הבדל בין יכולת ההסתגלות של אלמוגים החיים במים רדודים (עומק של כ-10 מטרים) ואלמוגים החיים במים עמוקים (עומק של כ-45 מטרים), לעיתים באותה השונית, בדקו החוקרים אלמוגים בוגרים משני העומקים.
מתוצאות המחקרים עולה כי ברמה של 7.6pH (הרמה הצפויה בשנת 2021) כ-40% מהאלמוגים הצעירים במים הרדודים שרדו את הירידה ברמת ה-pH. עם זאת, מצאו החוקרים כי האלמוגים ששרדו התפתחו למעשה בצורה שונה מזו שהם מתפתחים בה כיום. "בתנאי PH נמוכים האלמוגים הצעירים ששרדו שינו את היחס בין המינרל והחומר האורגני שלהם. למעשה, הביטוי הגנטי שלהם השתנה והותאם לרמות נמוכות יותר של pH", אמרה פרופ' מס.
3 צפייה בגלריה
חוקרים במפרץ אילת
חוקרים במפרץ אילת
פרופ' טלי מס במהלך המחקר
(צילום: חגי נתיב, בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני אוניברסיטת חיפה)
לעומת זאת, כל אלמוגי העומק הבוגרים שרדו את השינוי ברמת ה pH, אך גם הם עברו שינויים פיזיולוגים מעטים בהשוואה לשינויים שאותם עברו אלמוגי המים הרדודים. "אלמוגי המים העמוקים הם בעלי יכולות גבוהות יותר להתמודד עם השינויים הצפויים ברמת ה - pH. הסיבה לך היא העובדה כי האלמוגים במים העמוקים למדו לחיות במצב של עקה תמידית, הם גדלים בסביבת חיים קשה יותר, עם כמות אור מועטה ופחות מזון. המנגנונים הביולוגים שפיתחו האלמוגים במים הרדודים כדי לשרוד ברמות pH נמוכות כבר קיימות אצל האלמוגים במים העמוקים ולכן הם הושפעו פחות משינוי ברמת ה pH", הסבירו החוקרות. "הממצאים שלנו מעודדים, אבל בוודאי שאין להבין מהם שאנחנו לא צריכים להיות מודאגים מההשלכות האחרות של החמצת והתחממות מי הים".