שועל שראשו נתקע בקופסת טחינה, סמוך לבסיס צנחנים במרכז הארץ, חולץ הבוקר (יום ה') על ידי אנשי רשות הטבע והגנים ומיזם "צבא ההגנה לטבע".

ליעד כהן, פקח רשות הטבע והגנים במחוז מרכז יחד עם גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", נפגשו הבוקר עם מפקדי הבסיס על מנת לקדם את התוכנית הפועלת בהובלת מחלקת שוהם ותשתיות באטל, הכוללת היקפי הפסולת המיוצרת במחנות צהל ופוטנציאל המחזור, במטרה לייעל את המשק ולהתכתב עם המגמות הלאומיות של צמצום היקף הפסולת המוטמנת בדגש על ההפרדה במקור, במקרה של צה"ל, גם בשטחים הפתוחים.
תוך כדי הפגישה, קיבל סלעי שיחת טלפון מעמיחי אזולאי, פרויקטור של מיזם "צבא ההגנה לטבע" וקב"ט היישוב איתמר, שסייר במקרה באזור והופתע לראות שועל שראשו תקוע בקופסת טחינה. יחד, הם נסעו למקום, חיפשו את השועל ולבסוף איתרו אותו, לכדו אותו וחילצו אותו.
כהן סיפר: "במהלך סריקות ראינו את השועל חוצה את יער מורן ונס בבהלה ובלבול לכיוון הכביש המוביל לבסיס הצנחנים. השועל שנס על נפשו בצורה עיוורת חצה את הכביש ונעצר בסבך של סירה קוצנית. מיד כיסינו אותו בחולצה, אחזתי בו בחוזקה ושלפתי את הקופסה שהייתה הדוקה מאוד לראשו. מיותר לציין את החשיבות של שמירה על הניקיון, שמלבד הפן האסטטי עשרות חיות בר מוצאות את מותן מפסולת שמשאירים בני האדם".
2 צפייה בגלריה
השועל והקופסה על ראשו
השועל והקופסה על ראשו
השועל והקופסה על ראשו
(צילום: עמיחי אזולאי, קבט איתמר ושותף לפרויקט המיזם של פיקוד העורף)
סלעי, שעומד בראש המיזם מיום הקמתו, הוסיף כי פרויקט ניהול הפסולת בצה"ל וספציפית בסמוך לבא"ח צנחנים, יציל חיות בר רבות ויסייע בשמירה על ניקיון השטחים הפתוחים. "בחודשים הקרובים יותקנו פחים מיוחדים בשטחי האימונים, שימנעו את פיזור הפסולת במקור ויובילו להפרדה טובה יותר לאחר מכן. את השועל הזה הצלנו במקרה ואני שמח על כך, אך המטרה היא קביעת אמות מידה וסטנדרטים לטיפול בפסולת במחנות צה"ל, עדכון פקודות ונהלים, בסיס מידע לקבלת החלטות במשק, מפגעי בריאות הציבור וכמובן מיטוב היבטי טבע וסביבה בכלל מחנות צה״ל", הוא אמר.
28 בסיסים המשתתפים במיזם צפויים לקחת חלק בתוכנית למיפוי היקפי הפסולת המיוצרת במחנות צה"ל ופוטנציאל המחזור, ביניהם הקריה, בט"ר ניצנים, פיקוד צפון, בא"ח אליקים, בא"ח גולני, בא"ח צנחנים, צאלים, לכיש ופלמחים.
לפני כשמונה שנים הוקם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. המיזם הוקם במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו.
2 צפייה בגלריה
השועל שנתקע בצמח
השועל שנתקע בצמח
השועל שנתקע בצמח
(צילום: עמיחי אזולאי, קבט איתמר ושותף לפרויקט המיזם של פיקוד העורף)
לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-65 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון.
מפקדי וחיילי היחידות יוצאים לפעילות בשטח היחידות, תוך קבלת ייעוץ וליווי מקצועי משותפי המיזם, וגם מקבלים תכני חינוך והכשרה בנושאי סביבה, טבע ומורשת. המיזם ביסס עצמו כמוקד משמעותי בשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בתחומי הפעילות של היחידות הפעילות במיזם וכעת, פועל למנף את ההטמעה בשטח להטמעה רחבה וכלל צה"לית ולאורך זמן.