טלסקופ החלל IXPE של סוכנות החלל האמריקנית, ששוגר בסוף השנה שעברה על מנת לספק תיעוד רנטגן של תופעות קוסמיות, שלח את התמונה הראשונה שלו והיא עוצרת נשימה וגם מתעדת אירוע קוסמי.
בתמונה צולמו שרידי הכוכב קסיופיאה A, שאת האור מההתפוצצות שלו ראו בכדור הארץ לפני כ-400 שנה.
הפיצוץ הזה שלח גלים, שחיממו את הגזים הסובבים את הכוכב ויצרו מעין ענן, ענן שנראה כמו ברק סגול, בזכות הרנטגן.
3 צפייה בגלריה
שרידי הפיצוץ בחלל
שרידי הפיצוץ בחלל
שרידי הפיצוץ בחלל
(צילום: נאס"א)
הטלסקופ החדשני שוגר בדצמבר לחלל ובמשך כמה שבועות עבדו בנאס"א על מנת לבדוק את המערכות והשבוע, כאמור, הוא הציג את התמונה המדעית הראשונה שלו.
אגב, שרידי קסיופיאה A כבר תועדה בעבר, על ידי טלסקופ אחר, ב-1999.
ומכאן, ללווייתנים ואהבה: לווייתן גדול-סנפיר הוא אחד מבעלי החיים הגדולים על פני כדור הארץ, ולכן צפייה בו יכולה להיות מהפנטת כשלעצמה.
כעת, מחקר חדש מביא לתגלית מדהימה לא פחות - הלווייתנים גדולי הסנפיר יכולים לשחות אלפי קילומטרים - כמעט 6,000 קילומטרים ליתר דיוק, רק בשביל להזדווג.
3 צפייה בגלריה
כל הדרך לזיווג
כל הדרך לזיווג
כל הדרך לזיווג
(צילום: גוגל מפות)
כן, כן. מדענים ניתחו נתונים של מעל 450 אלף תמונות של לווייתנים בטבע כדי לעקוב אחריהם, והם גילו שחלקם יהיו מספיק חדורי מטרה כדי לשחות מרחקים עצומים בעונת ההזדווגות.
שניים מהזכרים בלטו מעל היתר, כשתועדו בשני אזורי הזדווגות פופולריים בהפרש של פחות מחודשיים. הראשון באזור מקסיקו, השני ליד הוואי, כשהם נוטים לבלות בכלל בקנדה ואלסקה.
מה עוד מעניין? שלא רק שהם ישחו עד הנצח כדי לפגוש בנקבה לטעמם, אלא שהתזמונים שלהם מצביעים על שחייה מהירה מהרגיל כדי להגיע אליה.
ולסיום, שימו לב לעצלן המתוק הזה מקולומביה, שלא התעצל והחליט לעלות לביקור על עמוד חשמל.
3 צפייה בגלריה
העצלן מתאושש לאחר החילוץ
העצלן מתאושש לאחר החילוץ
העצלן מתאושש לאחר החילוץ
(צילום: רויטרס)
בזמן שהוא מטייל לו על החוטים, תושבים מודאגים התקשרו למוקדי החירום, והתריעו מפני סכנת התחשמלות שעלולה להוביל כמובן למוות.
חיש מהר צוות הצלה הגיע למקום, וויקטור הוגו לופז טיפס עבורו על עמוד החשמל, הושיט לו יד ובעזרת מקל מטאטא הביא אותו למקום מבטחים. הרגעים הדרמטיים האלו ארכו 20 דקות, שלאחריהן שוחרר בחזרה אל הטבע, עצל ובריא.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי