לפני שלוש שנים התגלה העץ הגבוה ביותר באמזונס, ומאז מדענים ניסו להגיע אליו. לאחרונה זה סוף סוף קרה, אחרי שנים של תכנון, חמש משלחות וטיול של שבועיים בתוך הג'ונגל הסבוך – החוקרים הגיעו לעץ הגבוה ביותר שנמצא אי פעם ביערות הגשם של האמזונס.
גם אם תטו את ראשכם למעלה, לא בטוח שתוכלו לראות בבירור את הצמרת. מדובר בעץ בגובה של 88.5 מטרים, עם היקף של כמעט עשרה מטרים, והוא כאמור הגדול שזוהה אי פעם באזור.
3 צפייה בגלריה
העץ הגבוה באמזונס
העץ הגבוה באמזונס
העץ הגבוה באמזונס
(צילום: Imazon/Ideflor/AFP)
המסע אל העץ לא היה פשוט, אחרי שהבחינו בו לראשונה בתמונות לוויין ב-2019, החוקרים יצאו לעשרה ימים בשטח, אבל כשהאספקה נגמרה והדרך הפכה קשה – הם נאלצו לחזור. כך שלוש משלחות נוספות, עד שבמשלחת הנוכחית נאלצו לשלב גם הפלגה בסירה בנהרות ו-20 ק"מ הליכה בשטח הררי, כדי להגיע. אבל, העץ, שמעריכים כי הוא בן 400 עד 600 שנה "היה שווה את זה", הם מספרים.
ועכשיו, אם חשבתם שהעץ הזה עתיק, שימו לב ל-DNA מלפני מיליון שנה שהתגלה באנטארקטיקה.
שבריו נמצאו בקרקעית ים סקוטיה, שנמצא ברובו באוקיינוס האטלנטי הדרומי, והם יכולים להיות חשובים מאוד בהבנת ההיסטוריה של האזור – כמו מי חי שם ומתי?
3 צפייה בגלריה
האזור שבו נמצאו הממצאים הקדומים
האזור שבו נמצאו הממצאים הקדומים
האזור שבו נמצאו הממצאים הקדומים
(צילום: מתוך המחקר)
אבל לא רק זה, הדגימות המשוחזרות, שנשמרו בעקבות הטמפרטורות הקרות של המקום, יכולות להיות שימושיות למאמצים שלנו להבין כיצד שינויי האקלים יכולים להשפיע על אנטארקטיקה בעתיד. עובדת בונוס לסיום, בין שאר הממצאים התגלו גם אורגניזמים חד תאיים בני 540 אלף שנה.
ולסיום, הכירו את הארמדיל, ככל הנראה המפורסם בעולם, שברח מגן חיות בקליפורניה ונמצא כשהוא בריא ושלם, אחרי שהדאיג מדינה שלמה והפך לוויראלי.
3 צפייה בגלריה
חזרה הביתה. הארמדיל
חזרה הביתה. הארמדיל
חזרה הביתה. הארמדיל
(צילום: Sacramento Zoo)
יממה אחת, זה כל מה שנקבת הארמדיל הייתה צריכה, כדי להדאיג את עובדי גן החיות ואת שלל הגולשים ברשת. בגן החיות אומרים שהחיה הדרום האמריקנית, ושמה ג'וזפין, נמצאה ביום שישי ועברה בדיקה וטרינרית וכי אפשר לנשום לרווחה.