הוא גילה את העולם החדש, וכעת המדענים רוצים לגלות אחת ולתמיד היכן נולד: חוקרים ספרדים החלו בניסיון חדש שמטרתו לסיים את הוויכוח לגבי מקום הולדתו של כריסטופר קולומבוס. אמנם רוב החוקרים סבורים כי קולומבוס נולד באיטליה, אך יש גם תיאוריות מנוגדות שלפיהן מוצאו דווקא בפורטוגל, בספרד או בקרואטיה, ואחרים אף מרחיקים לכת וטוענים שנולד בפולין.
מרבית ההיסטוריונים סבורים כי קולומבוס נולד בגנואה שבאיטליה, ב-1451. "לדעתנו אין ספק שמוצאו איטלקי, אבל אנחנו מעוניינים להשיג נתונים אובייקטיביים שישימו סוף לתיאוריות המנוגדות", אמר חוסה אנטוניו לורנטה, מוביל מחקר ה-DNA מאוניברסיטת גרנדה שבספרד, שבמסגרתו תועדה הוצאת עצמות קולומבוס.
3 צפייה בגלריה
פסל כריסטופר קולומבוס מדריד
פסל כריסטופר קולומבוס מדריד
פסל כריסטופר קולומבוס במדריד
(צילום: רויטרס)
האוניברסיטה אירחה כנס של תומכי תיאוריות אלטרנטיביות לגבי מקום הולדתו של קולומבוס. בין היתר צוינו ולנסיה, אספינוסה דה הנארס, גליציה ומיורקה – כולן בספרד – וכן מחוז אלנטז'ו בפורטוגל.
"אני מקווה שהמחקר יוביל לתוצאה שתאחד אותו במטרה המרכזית והיא להראות שקולומבוס היה אציל ספרדי ולא יורד ים מגנואה", אמר אלפונסו סאנז, סופר והיסטוריון חובב ספרדי, שטוען שקולומבוס נולד באספינוסה דה הנארס שבמרכז ספרד.
מחקר ה-DNA מתבסס על דגימות זעירות שהמדענים סבורים שנלקחו משרידיהם של קולומבוס, בנו פרננדו ואחיו דייגו. השלב האחרון של מחקר זה ינותח על ידי מעבדות באירופה וביבשת אמריקה, ותוצאותיו אמורות להתפרסם באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
עצמות כריסטופר קולומבוס חיפוש DNA
עצמות כריסטופר קולומבוס חיפוש DNA
תוצאות מחקר ה-DNA צפויות להתפרסם באוקטובר
(צילום: AP)
"בנוגע לקולומבוס, יש לנו ארבעה שברי עצמות בגודל של שקד", אמר לורנטה. "בנוגע לבנו הרננדו קולון, יש לנו שבעה שברי עצמות בגדלים שונים, וכן שן. ובנוגע לאח דייגו קולומבוס, יש לנו יותר עצמות אבל מצבן פחות טוב".
פריצת דרך בניסיון להשיג פרופיל שלם יותר של האיש שמת לפני 515 שנה הושגה ב-2003, אז בדיקות DNA מעצמות בקתדרלה בסביליה הראו כי אלו שייכות לקולומבוס. אבל אחרי התגלית, צוות החוקרים נאלץ לעצור את המחקר ל-16 שנה. הסיבה: טכנולוגיית ה-DNA לא הייתה מפסיק מדויקת ואמינה באותה עת, והיה דרוש חומר גנטי רב מאוד. "המתנו להתפתחות טכנולוגית, שכעת התרחשה", אמר לורנטה.
ארבעת המסעות הטרנס-אטלנטיים של קולומבוס בין 1492 ל-1504 פתחו לאירופה את השער לעולם החדש, ולהתיישבות ביבשת אמריקה. קולומבוס מת בויאדוליד שבספרד ב-1506, אבל ביקש להיקבר שבאי היספניולה, כיום בשטח הרפובליקה הדומיניקנית והאיטי. עצמותיו נלקחו לשם ב-1542, הועברו משם לקובה ב-1795 ומשם לסביליה, ב-1898.