סין הפכה אמש (יום ד') למדינה השלישית ולראשונה מאז 1976 שמביאה לכדור הארץ דגימות מהירח. הדגימות, שמשקלן כ-2 ק"ג, הועברו לחוקרים בסוכנות החלל הסינית.

פרופ' עודד אהרונסון ממכון ויצמן למדע הסביר בריאיון לאולפן ynet על החשיבות שהבאת דגימות מהירח לכדור הארץ: "יש חשיבות פוליטית לסין. היא מצליחה להיכנס למשחק הזה בגודל של תגליות בחלל. הדגימות הספציפיות האלה מיוחדות, כי כל הדגימות שיש לנו מהירח, מאפולו, הן דגימות שהגיל שלהן הוא משהו כמו 3 מיליארד שנה. הדגימות שהסינים אספו הם מסוג אחר, מתקופה אחרת בהתפתחות הירח וזה יעזור לנו להבין יותר טוב את האבולוציה של הירח. הדגימות האלה הן בנות מיליארד שנה. זה בעצם יעזור לנו לתארך את כל סקלת זמן של הירח וגם של כוכבי לכת אחרים".
לדבריו, לא מדובר במשחקי אגו של הסינים שהפכו להיות מעצמה גם בתחום חקר החלל בשנים האחרונות. "אני חושב שזו הייתה חלק מהמוטיבציה המקורית גם של אפולו והסיבה שאולי שגם 44 שנה לא חזרו על זה - כי לא הייתה תחרות ומוטיבציה בינלאומית", אמר פרופ' אהרונסון. "אבל היום המשימות של הסינים מבחינה מדעית והנדסית הן נהדרות. מביאות לנו תגליות חדשות, מביאות את סין ליכולות הנדסיות שלא היו להם בעבר. אנו יודעים על בשרנו שזה קשה לנחות על הירח, והם מצליחים לעשות את זה שוב ושוב".
1 צפייה בגלריה
הקפסולה עם הדגימות מהירח
הקפסולה עם הדגימות מהירח
הקפסולה עם הדגימות מהירח
(צילום: רויטרס)


פרופ' אהרונסון דיבר על הקשיים בהבאת דגימות מהירח לכדור הארץ. "זה קשה. זה קשה לנחות על הירח ועוד יותר קשה להמריא בחזרה מן הירח ולהגיע לכדור הארץ בחתיכה אחת", הוא אמר. "וגם - מוטיבציה, כשעשו את זה פעם אחרונה, זה היה במלחמה הקרה שדרשה ממעצמות העולם להוכיח את העליונות שלהן. היום עושים את זה מסיבות יותר ענייניות, של ממש רוצים לגלות יותר טוב את היסטוריית הירח".
ומה עם חזרת בני האדם לירח, לראשונה מאז 1972? פרופ' אהרונסון התייחס למטרה של נאס"א לשלוח גבר ואישה לירח ב-2024: "אניח שזה אופטימי, לא יודע אם הייתי מהמר על זה, אבל צריך לכוון גבוה כדי להגיע למקומות. אני חושב שהם יעשו את זה, אני לא יודע אם זה יהיה ב2024. היום אנו עושים את זה עם טכנולוגיות הרבה יותר מתקדמות, אני חושב שאפשר לעשות את זה, זה לא משהו שאנחנו לא יודעים לעשות".
מבחינת המחקר, סבור פרופ' אהרונסון כי חשוב לשלוח בני אדם לירח: "בדיוק שמעתי ריאיון עם אחד ממובילי התכנית הסינית. שאלו אותו אם מתכננים לשלוח אנשים לירח, והוא אמר שכשישלחו אנשים לירח זה יהיה שילוב של אנשים ורובוטים ביחד. השילוב הזה מנצח גם מבחינה מדעית וגם מבחינת הרוח האנושית של לגלות מקומות חדשים".