ידידותיות ושיתוף פעולה הן תכונות מפתח להישרדות אבולוציונית, אף יותר מדומיננטיות. כך עולה מפרשנות חדשה לתיאוריית הברירה הטבעית של צ'רלס דרווין. בספר חדש בשם Survival of the Friendliest, שנכתב על ידי ונסה וודס ובריאן הר - חוקרים מאוניברסיטת דיוק שבארצות הברית - נבחנה המשמעות האמיתית מאחורי הביטוי: החזק שורד.
3 צפייה בגלריה
אוהבים, שורדים. הכלבים ואנחנו
אוהבים, שורדים. הכלבים ואנחנו
אוהבים, שורדים. הכלבים ואנחנו
(צילום: Shutterstock)
וודס והר טענו כי הברירה הטבעית לא קשורה לניצחון בתחרות במטרה לשרוד, אלא נוגעת לעבודה ביחד עם אחרים. הם אמרו כי האסטרטגיה המצליחה ביותר בחיים היא "ידידותיות ושיתוף פעולה", שאותה אנחנו רואים לדבריהם "פעם אחר פעם".
"רעיון 'החזק שורד' כמו שהוא מוכר לנו יכול להיות אסטרטגיית הישרדות איומה", כתב הר. "המחקר מראה שלהיות החיה הגדולה ביותר, החזקה ביותר והמרושעת ביותר עלולה להוביל אותך לחיים של לחץ. לחץ חברתי מחליש את התקציב האנרגטי של הגוף שלך ומשאיר את המערכת החיסונית שלך מוחלשת ועם פחות צאצאים".
3 צפייה בגלריה
זאבים טלואים באפריקה
זאבים טלואים באפריקה
זאבים טלואים. בחלק מהאזורים הזאבים בסכנת הכחדה
(צילום: shutterstock)
הר, החוקר את האנתרופולוגיה של האבולוציה, חוקר בני אדם, פרימטים וכלבים כדי להבין טוב יותר כיצד אנחנו חושבים. "כלבים מראים בדיוק את היתרונות של להיות חברותי ולהשתמש בכך על מנת לשרוד", הוא אמר ל"וושינגטון פוסט". "הם הצאצאים הידידותיים במיוחד של הזאבים. הם נמשכו לבני אדם והפכו לידידותיים לבני אדם, ושינו את התנהגותם והופעתם".
"למרבה הצער, קרוב המשפחה שלהם – הזאב – נמצא בסכנת הכחדה במקומות רבים שבהם הוא חי, בזמן שיש מאות מיליוני כלבים", הוסיף הר. ב"דיילי מייל" נכתב כי אמר שהעובדה שכלבים החליטו להסתמך על בני אדם ולהתמקד בשיתוף פעולה ובידידותיות, הובילה לכך שהאוכלוסייה שלהם "ניצחה בגדול" לעומת הזאבים.
3 צפייה בגלריה
צ'רלס דארווין
צ'רלס דארווין
צ'רלס דרווין
(צילום: shutterstock)


שני החוקרים טענו כי שיתופי פעולה בין מינים הבטיחו אבולוציה מוצלחת: "במשך חלק גדול מ-300 אלף השנים שבהם ההומו ספיינס קיימים, חלקנו את כדור הארץ עם לפחות ארבעה מינים שונים של בני אדם. כולם היו חכמים, חזקים וממציאנים. אבל לפני כ-50 אלף שנה, ההומו ספיינס ביצעו קפיצה קוגניטיבית שנתנה לנו יתרון על פני המינים האחרים".
לפי וודס והר, זה קרה בין היתר בגלל החברותיות של ההומו ספיינס, שכללה "יכולת וירטואוזית" - כדבריהם - לתאם ולשתף פעולה עם אחרים, מה שנתן לנו יתרון תרבותי וטכנולוגי. "דרווין התרשם מהחיבה ומשיתוף הפעולה שראה בטבע. הוא כתב שהקהילות שכוללות את המספר הרב ביותר של חברים סימפטיים ישגשגו ויביאו למספר הצאצאים הכי גדול", כתבו בספרם.
הר אמר ל"וושינגטון פוסט" כי "החזק שורד, שזה מה שיש לכל אחד בראש כשמדברים על אבולוציה והברירה הטבעית, עשה יותר נזק מכל תיאוריה עממית שחדרה לחברה. אנשים חושבים שלזכר האלפא החזק מגיע לנצח. זה לא מה שדרווין כתב, וזה לא מה שרואים בטבע. האסטרטגיה המוצלחת ביותר בחיים היא של ידידותיות ושיתוף פעולה".