עמרי עומסי, פקח רשות הטבע והגנים קיבל לפני כמה ימים דיווח מעובדת ביחידת הניטור במכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת, על מנטה שנצפתה בשמורת אלמוגים כאשר חוט דיג מחובר לגופה.
אלא שלאחר שבעל החיים צולם ותמונתו נשלחה למומחים, התברר כי מדובר בכנפתן, בעל חיים ממשפחת הבטאים שמעולם לא תועד במפרץ אילת.
2 צפייה בגלריה
כנפתן במפרץ אילת
כנפתן במפרץ אילת
כנפתן במפרץ אילת
(צילום: דרור גילת)
על חילוץ הכנפתן מחוט הדיג, סיפור עומסי: "העובדת טניה הצליחה ליצור מגע בזהירות, לחתוך את החוט באמצעות סכין ובכך הצילה את הבטאי. קפצתי למים בניסיון לבדוק את מצבו של בעל החיים לאחר השחרור. כאשר בטאי נתפס ואינו יכול לזוז במשך זמן רב, הוא יכול למות מטביעה".
עדי ברש, דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה ויו״ר עמותת כרישים בישראל, ציינה כי "הדג שראתה טניה הינו כנפתן (דומה למנטה, אך ללא התוספתנים בקדמת הראש). כנפתנים הם חיות גדולות, מרשימות, מסננות פלנקטון ולכן שוחות בגוף המים ללא קרבה לתחתית. בים סוף ידועים שלושה מינים לפחות, ושלושתם בסכנת הכחדה בעיקר בעקבות דיג מכוון ברחבי העולם. באילת, זאת הפעם הראשונה שמדווח לנו מפגש עם אחד המינים. חוט הדיג נאסף לאחר החיתוך, ואם נותר עליו דנ"א, הוא יוכל לגלות לנו מה המין שנצפה".
2 צפייה בגלריה
חוט דיג בו הסתבך כנפתן במפרץ אילת
חוט דיג בו הסתבך כנפתן במפרץ אילת
חוט דיג בו הסתבך כנפתן במפרץ אילת
(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
אוכלוסיות דגי הסחוס, בהן בטאים וכרישים, סובלות מדיג יתר ועדויות מכל העולם מצביעות על ירידות חדות בגדלי האוכלוסיות. רבע ממיני דגי הסחוס בעולם נמצאים בסכנת הכחדה ומתוכם הבטאים בסכנה גבוהה מהכרישים, כאשר חמש מתוך שבע המשפחות המאוימות ביותר הן של בטאים (בהם המסורניים, הכינוריתיים, הגיטרניים והטריגוניים). למעשה, קבוצת דגי הסחוס היא הקבוצה שבה איום ההכחדה גדול יותר מאשר במרבית קבוצות בעלי החיים האחרות.
אם צילמתם כנפתן, כריש או בטאי אתם מוזמנים לדווח למוקד רשות הטבע והגנים *3639 ולקבוצת הפייסבוק "כרישים בישראל" כדי למחקר שימור דגי הסחוס. יש לציין כי התיעוד של בעל החיים צריך להיעשות ללא מגע פיזי עמו.
פורסם לראשונה: 08:04, 16.05.21