חלק מחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים קרס אתמול (יום ב') לאחר שבולען נפער במקום. בתיעוד מהמקום נראה שחלק ניכר ממגרש החנייה שבו החנו מכוניות באזור שקע פנימה, כשהמכוניות נופלות אל תוך הקרקע. למרבה המזל, לא היו נפגעים באירוע.
הגיאולוג פרופ' עמוס פרומקין, ראש המרכז לחקר מערות של המכון למדעי כדור הארץ שבאוניברסיטה העברית, אמר בריאיון לאולפן ynet כי לא מדובר בהתמוטטות טבעית. "זה נראה בהחלט סוג של קטסטרופה, שאני נוטה לחשוד שהיא מעשה ידי אדם, זה לא משהו שאפשר להאשים בו את הטבע, למרות שדברים כאלה קורים גם בדרך הטבע לפעמים, אבל ירושלים זה מקום פחות רלוונטי.
2 צפייה בגלריה
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
הבולען בחניון בית החולים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרופ' פרומקין העלה שתי אפשרויות, שגרמו לבולען: "בהחלט יכול להיות שמישהו חפר מתחת, אם באמת חופרים את המנהרה של הכביש החדש תחת הנקודה הזו במגרש החנייה, הרי שזה חשוד מיידי לתופעה הזו. אני לא אומר את זה מתוך ידיעה, אלא מתוך חשד. מנהרה כזו שקרובה לפני השטח ולא נתמכת מיידית לאחר החציבה, יכולה פשוט להתמוטט. הסיכון גדול, אם לא מספיקים לחזק את הדפנות ואת התקרה של המנהרה בזמן. זה דבר שלא קל לעשות אותו. זה בהחלט מאתגר, גם את הקבלן וגם את מי שאחראי לביצוע המנהרה. זה לא מובן מאליו ומאוד פשוט, בדרך כלל קודם חוצבים ואחר כך מייצרים איזושהי תמיכה למנהרה. בזמן הקצר שעובר בין שני הדברים יכולה להתרחש התמוטטות על גבי מערכת החציבה. זה חשד אחד".
הוא העלה אפשרות נוספת ליצירת הבולען: "יכול להתרחש דבר יותר פשוט לכאורה - דליפה של צנרת מתחת לפני השטח, בעיקר במקום שמלא בחומר בלתי מלוכד. הרי שזרימת מים יכולה לסחוף איתה חומר דק, שמלכד בין גושי אבן. הזרימה יכולה לסחוף את זה לעומק. האזור מוכר לנו כאזור קרסטי, אזור שמכיל תופעות טבע של מערות, קמינים, אנחנו מכירים שלושה כאלה באזור גבעת בית הכרם, שנמצאת ממש ממול בית חולים שערי צדק, ושם יש את אותה תצורת סלע".
2 צפייה בגלריה
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
צילום אוויר של הבולען
(צילום: רויטרס)
לדבריו, בולענים בירושלים הם תופעה נדירה. "במקומות עם מפלס מי תהום גבוה, דוגמת מישור החוף, זה יכול לקרות בגלל פעילות אדם בדרך כלל, שמורידה את מפלס מי התהום", הסביר פרופ' פרומקין. "הורדת מפלס מי התהום זה מה שקרה גם באזור ים המלח, שגרם להופעת הבולענים, זה לא דבר טבעי לחלוטין. זה קורה בהופעת בולעני ענק בפלורידה, למשל, אפשר לראות אותם נפתחים ובולעים בתים, בריכות שחייה ומגרשי חנייה וכל מיני דברים כאלה. כך שאנחנו לא המצאנו כאן את תופעת הבולענים".