בשנת 2018 הפתיעו ב-MIT כשהכריזו על אולין קולג' כמוסד האקדמי המוביל בארצות הברית בחדשנות בתחום ההנדסה. השבוע נאם הנשיא המייסד של אולין, ד"ר ריצ'רד מילר, על נושא תחום ההנדסה בכנס השנתי לפיתוח ההון האנושי בהנדסה של מכללת אפקה בתל אביב – דרך זום – וגם התייחס בריאיון ל-ynet לתחום ההנדסה בישראל.


3 צפייה בגלריה
מכללת אולין
מכללת אולין
מכללת אולין
(צילום: יח"צ)
אבל קודם נחזור יותר מ-100 שנים אחרוה. פרנקלין אולין, שעל שמו נקרא הקולג' שהוקם ב-1997, היה שחקן בייסבול, שמימן את לימודיו מהמשכורת שהרוויח בליגה. הוא שיחק במשך כשנה בוושינגטון נשיונלאס ופרש אחרי כמה משחקים בדטרויט ב-1885. לאחר פרישתו ממשחק הוא הפך ליזם וב-1931 הקים את תאגיד אולין, ששרד עד 2005.
כאמור, לפני 23 שנה, ניתן לו הכבוד שהקולג' – שהוקם בעיר נידהם במסצ'וסטס - נקרא על שמו. מטרתו של הקולג' היא לייצר רפורמה בלימודי ההנדסה, באמצעות הכשרה בתחומים נוספים ומשלימים כמו יצירתיות, יזמות, וההבנה של הקשרים חברתיים ופוליטיים שרלוונטיים לעולם ההנדסה.
הלימודים באולין שונים לגמרי. בעוד שמרבית עולם ההנדסה נע סביב תארים והכשרות, באולין מדברים על חינוך מהנדסים, על שיטות למידה שונות, הסתכלות אחרת על מה שרלוונטי בתחום הלימודים. בקולג' שמים דגש על מיומנויות נוספות, פרט לידע ההנדסי.

3 צפייה בגלריה
ד"ר ריצ'רד מילר
ד"ר ריצ'רד מילר
ד"ר ריצ'רד מילר
(צילום: יח"צ)
בריאיון, שנערך בכתב, הסביר מילר על חשיבות הקולג': "מכללת אולין נוצרה מראשיתה כדי להיות תורמת חשובה ומתמדת לקידום החינוך ההנדסי באמריקה וברחבי העולם. אבל לא היה לנו שום מושג אז כיצד אנו יכולים להשיג זאת, ואנחנו נדהמים ומרוצים שבעשר השנים האחרונות ביקרו אצלנו נציגים מכמעט 900 אוניברסיטאות ויותר מ-2,000 חברי סגל, מיותר מ -65 מדינות בכדי להתבונן ולקבל השראה במה שאפשר בחינוך הנדסי חדשני".
מילר הצביע מהן התכונות והכישורים החשובים למהנדס. "מדענים בעצם שואלים 'מדוע?' כאשר הם מבקשים להבין את העולם, בעוד מהנדסים שואלים 'למה לא?' בזמן שהם מבקשים לשנות את זה", הוא השיב. "מהנדס הוא אדם שרואה את מה שמעולם לא היה, ועושה כל מה שצריך כדי להפוך את העולם לטוב יותר. זה מתחיל בחזון ולא במתמטיקה. רוב בתי הספר להנדסה כיום עושים עבודה טובה יותר בייצור מדענים יישומיים ולא מהנדסים. בוגרי ההנדסה היום מוכנים יתר על המידה במקצועות טכניים. התעשייה התלוננה זה מכבר כי בוגרי ההנדסה צריכים להשתפר ביכולתם לעבוד בצוותים, לתקשר, להוביל בעיצוב יצירתי ולנהל פרויקטים אמיתיים בזמן ובמועד התקציב".
הוא התייחס גם לנגיף הקורונה, ולעובדה שלמעלה מ-4 מיליון אמריקנים נדבקו. "הקורונה הבהירה לכולנו את הדחיפות של שיתוף פעולה עולמי בנושא 'אתגרים גדולים', שמאיימים על האנושות כולה, כמו מגיפות בריאות ובריאות גלובלית, קיימות סביבתית, ביטחון ברשת, ושיפור הבריאות בעידן של אוכלוסייה מתפוצצת", אמר ד"ר מילר. "בניית החוסן, מנהיגות באמצעות מדע, יעדים רציונליים ומעשיים ושיתוף פעולה צריכים להיות תפקידם של המהנדסים במשבר. הציבור מצפה זאת ובתי הספר להנדסה שלנו חייבים לאמץ מיומנויות אלה כמרכזיות ולא היקפיות, ולהפוך אותן למשימת האוניברסיטה".

הקשר הישראלי

מכללת אולין מקיימת קשרים רציפים עם מכללת אפקה להנדסה בתל אביב. משלחות מרצים מגיעות למכללה ללמוד מקרוב על שיטות הלימוד. ד"ר מילר התייחס למהנדסים הישראלים. הוא הודה שאינו מכיר באופן מקיף את התחום בישראל, אך השיב: "ישראל ידועה ברחבי העולם כמגדלור ליזמות טכנולוגית וקדמה טכנולוגית. ישראל מצליחה לייצר חברות טכנולוגיה חדשות, שנחשבות לתחרותיות בעולם. עם זאת, בהתחשב באתגרים הגאו-פוליטיים המיוחדים העומדים בפני ישראל, יש לראות במנהיגות טכנולוגית והנדסית מתקדמת, כחיונית לעתיד בטוח".
3 צפייה בגלריה
פרופ' עמי מויאל במהלך ביקור בארה"ב עם ד"ר ריצ'רד מילר
פרופ' עמי מויאל במהלך ביקור בארה"ב עם ד"ר ריצ'רד מילר
פרופ' עמי מויאל במהלך ביקור בארה"ב עם ד"ר ריצ'רד מילר
(צילום: יח"צ)
על הקשר עם מכללת אפקה, סיפר ד"ר מילר: "ישראל בולטת כמיוחדת בין המדינות עקב הצלחה יוצאת דופן בזימות טכנולוגית לנפש. זה דורש היצע חזק ואמין של מהנדסים ויזמים מוכנים היטב. הועידה, שבה נאמתי בזום, מבהירה כיצד הצליחה ישראל כל כך בתחום המפתח הזה", אמר ד"ר מילר. "ההתייחסות הרצינית לצורך בהון אנושי מצוין להנדסה באה לידי ביטוי בשורת המנהיגים הבינלאומיים בתחומי המדעים והתעשייה שהשתתפו על במה אחת. במדינה שלי, זה יוצא דופן, ואני מניח שזו אחת הסיבות החשובות להצלחתה של ישראל בתחום הזה. למדתי דברים רבים על שיתוף הפעולה בין הממשלה, התעשייה, ההשכלה הגבוהה, וכעת גם החינוך היסודי והעל יסודי בישראל, ואני מאמין שזה יכול להיות מודל עבור מדינות אחרות".
פרופסור עמי מויאל, נשיא אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, דיבר גם הוא על הקשר: "מכללת אולין נחשבת כיום למוסד המוביל בעולם לחינוך מהנדסים וזאת לאחר שגיבשו תוכנית לימודים פורצת דרך למהנדסים. תוכנית זו הגדירה מחדש את דמות המהנדס ותפקידו, ומבוססת באופן מלא על למידה מבוססת פרויקטים השמה דגש על הקניית כישורים. אפקה, כמוסד הדוגל בחינוך מהנדסים חדשני, איכותי המקנה להם כישורים חיוניים לפיתוח קריירה כמהנדסים, נמצא בקשר עם מכללת אולין, במסגרתו ההנהלה האקדמית ביקרה במכללה ואף שלחה מרצים להשתלמות וחילופי ידע בנושא הוראה ולמידה. אפקה עובדת באופן דומה תוך הגדרת מהנדס בוגר בעל ידע וכישורים ושינוי התהליך החינוכי. הקשר עם נשיא אולין וצוותו תורם לסגל ומקנה לסטודנטים של אפקה ערך מוסף חשוב".