מסיכום ספירת היעלים השנתית שביצעה רשות הטבע והגנים באזור צפון מדבר יהודה עולה כי נרשם שיא מרשים במספר היעלים שנספרו באזור, העומד השנה על 400 פרטים. מדובר בגידול מרשים של 43% לעומת השנה הקודמת, אז נספרו 280 פרטים.
הספירה באזור צפון מדבר יהודה, בגזרת מחוז יהודה ושומרון של רשות הטבע והגנים, מתבצעת בכל שנה במהלך החודשים אוגוסט או ספטמבר. סוקרי רט"ג מנטרים שבע נקודות שתייה מקומראן שבצפון ועד נחל סלבדורה בדרום. כאשר היעלים מגיעים לנקודות שתייה טבעיות ומלאכותיות שפרושות באזור. צוותי הספירה הפרושים בנקודות אלו משעות הבוקר ועד השעה 16:00 באותו יום מנהלים את רישום היעלים שהגיעו לאותה נקודה לרבות חלוקה בין זכרים, נקבות וגדיים. כל צוות מונה אחד או שני סופרים מיומנים מקרב עובדים, אקולוגים ופקחי רשות הטבע והגנים אליהם מצטרפים גם אנשי החברה להגנת הטבע וחוקר היעלים יונתן תיכון מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב. בין נקודות הספירה: עיינות צוקים, נחל קידרון, נחל תמרים, מצפה שלם, מצוקי דרגות ועין סלבדורה.השנה נספרו 109 זכרים, 189 נקבות ו-102 גדיים.
3 צפייה בגלריה
יעל וגדי
יעל וגדי
יעל וגדי
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים אמרו כי הספירה השנתית של היעלים היא חלק ממגוון פעולות הניטור והמחקר הנערך לאורך כל השנה, במטרה לאמוד את מצב האוכלוסייה של היעלים בטבע, את ההשפעות הסביבתיות והאנושיות השונות על אוכלוסייה זו ובהתאם לקדם וליישם תכניות ממשק מתאימות לשימור ואישוש אוכלוסיית היעלים בישראל. 
עמוס סבח, אקולוג מחוז יהודה ושומרון ברשות הטבע והגנים, אמר: "השנה מספר הפרטים שנספרו גדול משמעותית ובאופן מעורר התפעלות. נתון זה מצביע כנראה בין היתר על שנה פורייה עם ילודה גבוהה לעומת שנים קודמות וכן על השפעות ייבוש מי הביוב שזרמו לנחל קדרון. בדרך כלל היה קשה להבחין בנקודות אלו ביעלים של נחל קידרון". בשנה האחרונה יבשו מי הביוב שהיו למפגע סביבתי קשה. במשך שנים זרמו מי הביוב של ירושלים והרשות הפלסטינית לנחל וגרמו לפגיעה קשה במדבר יהודה. מי השופכין חלחלו למי התהום וגדות הנחל התמלאו בפסולת בנייה ואשפה.
3 צפייה בגלריה
יעלים בספירה האחרונה
יעלים בספירה האחרונה
יעלים בספירה האחרונה
(צילום: אסף שלומי מזרחי, רשות הטבע והגנים )
האוכלוסייה של מדבר יהודה מונה על פי הערכות כ-800 פרטים. 400-500 מצפון לעין גדי, 164 בשמורת עין גדי ו-100 מדרום לה. סבח ציין כי העלייה במספר היעלים לא נובעת מהסגר שגרם למיעוט פעילות בני האדם בטבע, שכן מדובר באזור שאין בו תנועה גדולה של מטיילים. "הייתה שנה עם שפע של גשמים". למרות הכל היעל הנובי עדיין בסכנה מציד לא חוקי, מחלות, דריסות צמצום בתי גידול, פסולת אדם שגורמת למקרי חנק וחסימת מעיים ועוד. 
היעל הנובי היה נפוץ בעיקר במזרח התיכון ובסעודיה. בישראל שרד עם קום המדינה מספר מצומצם של יעלים במדבר יהודה. בעקבות מאמצי שימור החלה אוכלוסיית היעלים להשתקם והתפשטה במדבר יהודה ובנגב. אחרי מלחמת ששת הימים התפשטה אוכלוסיית היעלים גם לחלקו הצפוני של מדבר יהודה.
3 צפייה בגלריה
109 זכרים נספרו
109 זכרים נספרו
109 זכרים נספרו
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)