כמיליארד וחצי שקלים יושקעו בהקמת מתקן התפלה גדול בגליל המערבי, אך בחברת החשמל מסרבים להשקיע כמה מיליונים בודדים ולהטמין באדמה את קווי הזנת החשמל למפעל שיוקם בקו החוף, למרות שמדובר במקטע בן 570 מטר בלבד.
המפעל יוקם בסמוך למושבים שבי ציון ובוסתן הגליל, ובמועצה האזורית מטה אשר הכריזו אמש כי בכוונתם לפעול בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותם למנוע את הקמת המפעל אם אכן תציב חברת החשמל תרני מתח עיליים בגובה של 50 מטר תוך פגיעה בריאותית, סביבתית ונופית חמורה.
1 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר
(צילום: נחום סגל)
"הבהרתי לבכירי רשות המים וחברת החשמל כי אם הם רוצים מלחמה, הם יקבלו מלחמה. לא נאפשר הקמת קו מתח עילי במרחק של 500 מטר מהים ובסביבה רגישה כזאת", אומר משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר.
בינואר 2020 אישרה הממשלה תוכנית תשתיות לאומית שבמסגרתה יוקם מתקן התפלה שביעי בישראל, שיגדיל בכ-13% את כושר ההתפלה במדינה. לאחר מאבקים רבים של ארגוני סביבה ותושבים על מיקומו, החליטה המדינה שיוקם בסמוך לנהריה, בשטחי המועצה האזורית מטה אשר. אל המפעל יגיע חשמל מקיבוץ לוחמי הגטאות, מצידו השני של כביש 4, באמצעות תעלות תת-קרקעיות, אך מקטע קטן, בן 570 מטרים, על פי היתרי הות"ל, יכול לעבור גם בקווי חשמל עיליים.
"איפה ההיגיון שלהם, שכבר חופרים תעלות תת-קרקעיות והכלים יהיו בשטח, ורגע לפני מתקן ההתפלה מתכננים להרים את קו מתח החשמל הגבוה אל פני הקרקע בסביבה חופית וחקלאית ובסיכון בריאותי לחיילים במחנה שרגא הסמוך, שישנים כ-70 מטר ממנו?", שואל דוידוביץ.
ארגוני הסביבה התגייסו אף הם למאבק נגד קווי המתח הגבוה. "מעבר לבעיה הנופית והפגיעה בסביבה, קווי החשמל האלו חוצים שטחים בעלי רגישות מאוד גבוהה שבהם עוברים עופות דורסים נודדים שעלולים להיפגע ולהתחשמל" מסביר לירון שפירא, רכז שמירת טבע של החברה להגנת הטבע במחוז צפון. "חברת החשמל נלחמת כדי שקווי המתח בישראל יהיו עיליים ולא מוטמנים. מדובר באזור צפוף מאוד עם תרני חשמל עצומים ומתקן התפלה גדול, כל האזור מתחיל להפוך לאזור תעשייה".
דוידוביץ מזהיר כי סירוב חברת החשמל להטמין את קו המתח למפעל ההתפלה תביא לעיכובים משמעותיים בהשגת כל ההיתרים הנדרשים להקמתו ורשות המים תיאלץ לשלם מיליוני שקלים פיצויים לחברה שזכתה במכרז להקמתו. במינהל התכנון הצטרפו השבוע לטענות, ומתכננת המחוז הביעה תמיכה בבקשת המועצה להטמין את קווי החשמל בשל הפגיעה שהם עלולים להוות.
מחברת החשמל נמסר כי "ההטמנה של קטע הקו הנדון, נבחנה בדיונים שהתקיימו בוועדה לתשתיות לאומיות בשלבי הכנת התוכנית הסטטוטורית ובסוף התקבלה החלטה להקים קו עילי במסגרת תוכנית תת״ל/90. מדובר בסמכות הנתונה לוועדה, בעוד שחברת החשמל מחוייבת לבצע".