הברחה של נחשים ארסיים מסוכנים: רשות הטבע והגנים ומג"ב איתרו נחשי פתן אלמוגי ארסיים ברשותו של תושב ירושלים. על פי הערכות, לישראל הוברחו גם נחשי קוברה ונחשי ביטיס, הגורמים למקרי ההכשה והמוות הרבים ביותר באפריקה. מדובר בנחשים שטרם נמצאו. הנחשים הוצעו למכירה בקבוצות וואטסאפ פרטיות.

הנחשים הארסיים הוברחו על פי החשד על ידי מגדל חיות אקזוטיות מירושלים, שהציע למכירה נחשים ארסיים. בחיפוש בביתו נמצאו שני נחשים ארסיים ממין פתן אלמוגי, יחד עם נחשי כרכן, טריטונים, צבגון אדום אוזן, צגבון אלבינו, נחש בויגה וחיות נוספות - שאסור לגדל בבתים. הפתן האלמוגי, אגב, הוא קרוב משפחה של הקוברה. החיפוש בוצע בעזרת לוחמי מג"ב חוף, לאחר שבחצי שנה האחרונה נאסף מודיעין על סוחרי חיות אקזוטיות ברחבי הארץ.
"הצלחנו להבין מהמודיעין שהחשוד מחזיק את הנחשים הארסיים. ידענו שהוא מחזיק חיות בר, אבל עניין אותנו יותר הקוברות בגלל שלום הציבור. הוא ביקש למכור את הנחשים דרך קבוצת ווטסאפ", סיפר רב פקד יצחק טוב, ראש דסק רשות הטבע והגנים במג"ב. לפי הערכות, חיות הבר הוברחו על ידי החשוד מתאילנד, גרמניה והולנד, שם נערכות תערוכות של זוחלים וחיות אקזוטיות אחרות. את החיות הוא הבריח דרך נמל התעופה בן גוריון. "יותר משתלם להבריח חיות בר מאשר סמים", אמר רפ"ק טוב.
4 צפייה בגלריה
פתן אלמוגים
פתן אלמוגים
פתן אלמוגים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בחיפוש בביתו של החשוד - המתגורר עם הוריו - פתחו הפקחים ושוטרי מג"ב את ארון הבגדים, שם גילו לתדהמתם קופסאות פלסטיק מלאות בנחשים. למרות שהאיש ידע שהוא מחזיק נחשים ארסיים, הוא לא הזהיר את הפקחים שביקשו לראות את הזוחלים. "הוא אפילו לא טרח לומר לנו שמדובר בנחשים ארסיים", אמר אורי לניאל, ראש תחום חיות בר בשביה ברשות הטבע והגנים. "רצינו לבדוק עד כמה רחוק הוא ייקח את זה. הצענו שיוציא את הנחשים כדי לצלם ולראות אותם בצורה ברורה. הוא אמר שהם מעט נשכנים והוא לא מרגיש בנוח לעשות את זה. בשום שלב הוא לא אמר לנו שמדובר בנחשים שעלולים להרוג אותנו. זה כבר עבר את הגבול ואנחנו רואים את ההתנהלות הזו במלוא החומרה. למען האמת, אנחנו לא יודעים איך לאכול את זה. להחזיק בעל חיים בצורה כזו - זה פשע. להחזיק אותם בקופסת פלסטיק בארון? מילא אם המגדל היה מקבל הכשה, אבל מה אשמים השכנים שלך או הטבע הישראלי, אם הנחשים האלה ישתחררו"?
לניאל הוסיף כי לא האמין שאדם יגדל או יבריח לארץ נחשים מסוכנים. "בעבר אמרתי שאני לא מאמין שגור אריות ייכנס לישראל - וזה קרה", הוא אמר. "גם לא האמנתי שיהיה מישהו מסוגל להחזיק נחשים ארסיים בארון הבגדים שלו, בקופסת פלסטיק לא משוריינית, וזה קרה". לדבריו, "מדובר בעבירות חמורות מאוד, הכוללות סיכון חיי אדם, שיבוש הליכי חקירה והחזקת בעלי חיים מסוכנים בתנאים שאינם מתאימים תוך גרימת צער בעלי חיים. רשות הטבע והגנים וגופי אכיפה נוספים מתכוונים להגיש כתב אישום חמור כנגד העבריין ומעורבים נוספים ולדרוש ענישה משמעותית".
4 צפייה בגלריה
קוברה
קוברה
קוברה. ייתכן שהוברחו קוברות לישראל
(צילום: shutterstock)
הפתן האלמוגי הוא נחש ביישן יחסית, ויש עשרות מינים שלו. באירופה מותר לגדל את הנחש הזה, אך מגדלים לא אחראים כבר הוכשו ומתו. "בטבע הוא לא ממש תוקף ואין הרבה מקרי הכשות. הנחש גם יודע לשלוט בכמות הארס שלו", הרגיע לניאל. "האדם הזה נהג בטיפשות. ובנוסף, לא הזהיר את הפקחים שהיו שם. הוא סיכן במודע חיים של אנשים רבים".
במג"ב מעריכים שהחשוד רכש את הנחשים בסכום של כ-500 אירו לכל נחש, ואת חלקם נהג למכור עבור 1,500 אירו. "המכירה של הנחשים התעכבה והתעכבה. אני מתאר לעצמי שהמרבה במחיר היה זוכה בנחשים", אמר רפ"ק טוב. "אנחנו רואים שההבחרות לא נפסקות. בסופו של דבר מי שנתפס משלם קנס, אחוז מזערי מהרווח שיכול היה להיות לו".
סוחרי חיות הבר בישראל בדרך כלל פועלים בקבוצות ווטסאפ סגורות, שם הם מציעים למכירה חיות אקזוטיות, חלקן בסכנת הכחדה. בכתבה שפורסמה במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet הבאנו תכתובות בלעדיות מתוך הקבוצות הסגורות, שם החברים מחלקים אחד לשני טיפים איך לא להיתפס ולא לחשוף את הזהות האמיתית שלהם. הלקוחות הוותיקים גם מפרגנים לאחד הסוחרים, שמוגדר על ידי אחד מחברי הקבוצה כ"אחראי", שכן הוא לא מייבא נחשים ארסיים כמו אחרים.
4 צפייה בגלריה
צבי אלבינו
צבי אלבינו
צבי אלבינו
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"למרות שאלת החוקיות לעתים, הוא עוזר לתחום להתפתח ומביא דברים בצורה אחראית ושקולה, בשבועיים האחרונים הוצעו למכירה בקבוצות שונות: שתי קוברות מונקול, שתי קוברות אלבינו, 1 פאף אדר, 10 צפעי עצים שונים וארבעה עכסני גב יהלום מערבים. למי שחושב שמדובר בתמונות מהרשת, זה לא. עכשיו שמשהו יתחיל לצקצק... אין דבר כזה גידול ללא טעויות, ומשהו יחטוף הכשה בסוף", אמר לניאל. "אני מכיר מספיק מטומטמים שחושבים שקוברה בסלון זה מגניב - ולא מבינים למה הם צריכים שוקר חשמלי צמוד לכלוב... ואני לא אומר שהם אלה שמוכרים ארסיים. יש כאלה שיחשבו ששווה להבריח קוברה בשביל לקבל עליה 60-50 אלף פה בארץ ומסתבר שבארץ קיימים אנשים מספיק 'מטומטמים' שייקנו קוברה".
התובע הראשי של רט"ג, עו"ד שי פרץ, אמר כי "מדובר בנחשים ארסיים והחשוד העמיד את הפקחים עצמם בסכנה. אם מישהו היה מת כתוצאה מהכשה, העבירות יכולות להגיע לגרימת מוות ברשלנות ועד להריגה. אין נסיוב לארס של הנחש, כך שאם אחד הפקחים היה נפגע הוא היה מת".
4 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
ברשות מתכוונים לערב גם את הפרקליטות, כך שיוכלו להגיש נגד החשוד כתב אישום בגין מעשה פזיזות ורשלנות, עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר. "זו סכנת חיים אמיתית. החשוד הזה סיכן את עצמו ואת המשפחה שלו. עבירות סחר בחיות בר וערכי טבע מוגנים הן עבירות מסוכנות למדינה. יש פה סכנה למינים פולשים ומתפרצים. ישראל משקיעה משאבים עצומים להתמודד בתופעות האלה ויכול להיות שאם המצב הזה יימשך, זה יהיה מאוחר מדי", אמרו ברט"ג.
סניגורו שלל החשוד, עו"ד חופן שטרייכר, מסר בתגובה: "החקירה נמצאת ממש בראשיתה. נמתין לסיומה, נלמד את חומר החקירה המלא ונגיב בהתאם".