איתן סטיבה, שייצא למשימה בת שמונה ימים בחלל בתחילת השנה הבאה, ייקח עמו מטבע בן כ-1,900 שנה, מימי מרד בר כוכבא. המטבע נושא את שמו הפרטי של מנהיג המרד ונשיא ישראל – שמעון בר כוכבא. המטבע, משנת שתיים למרד היהודי ברומאים, נחשף לאחרונה במערת האימה במבצע סקר מדבר יהודה האתגרי של רשות העתיקות, שבו השתתפו מתנדבים וחניכי מכינות קדם-צבאיות. במסגרת המבצע, נסקרו כמחצית ממערות המדבר בחיפוש אחר ממצאים קדומים.
4 צפייה בגלריה
איתן סטיבה ואלי אסקוזידו מנהל רשות העתיקות
איתן סטיבה ואלי אסקוזידו מנהל רשות העתיקות
איתן סטיבה ואלי אסקוזידו מנהל רשות העתיקות
(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
משימת רקיע, אותה מובילות בישראל עמותת קרן רמון, נועדה לעורר השראה בקרב הדור הצעיר, וגם לקדם ולהרחיב את תעשיית החלל הישראלית. המשימה - שבה יבוצעו עשרות ניסויים מדעיים של גופים ישראלים על ידי סטיבה בזמן שהותו בתחנת החלל הבינלאומית - תאפשר ליזמים, מדענים וחוקרים בארץ לקדם רעיונות חדשניים תספק הזדמנות נדירה בעבורם לבחון את היוזמות שלהם בסביבת מחקר ייחודית ובכך לתרום לטובת המחקר ותעשיית החלל הישראלית והבינלאומית. בנוסף, המשימה תנגיש פעילויות חינוכיות מגוונות לטובת כלל ילדי ישראל. ולמעשה זו תהיה הפעם הראשונה שבה יוכלו ילדים ובני נוער ישראליים לקבל גישה לתחנת החלל הבינלאומית – בעברית.
סטיבה ביקר השבוע במעבדות מגילות מדבר יהודה בירושלים, שם הוצגו לו קטעים ממגילת חנוך בת ה-2000 שנה, הכתובים בארמית, שבהם מתואר מפגש של אבי-סבו של נח, עם מלאכים. לפי הכתוב, אלה הראו לחנוך, שעלה השמיימה, את השמש, הירח, והכוכבים. בסיור אף הציגו חוקרי רשות העתיקות לסטיבה מצלמה יחידה מסוגה, שפותחה בטכנולוגיה מיוחדת של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א), והותאמה לתיעוד ושימור המגילות. מגילות מדבר יהודה כוללות, בין השאר, את העותקים הקדומים ביותר של ספרי התנ"ך, ונחשבות לממצא החשוב ביותר של המאה ה-20. מצלמה זו, מתעדת כל קטע מגילה ב-12 אורכי גל שונים, חלקם לא נראים לעין. היא מאפשרת צילום מדעי מדויק עם פרמטרים יציבים לחלוטין, וניטור של מצבן לאורך זמן, ברמת הפיקסל.
4 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בעת ביקור בענף המטבעות באוצרות המדינה
איתן סטיבה בעת ביקור בענף המטבעות באוצרות המדינה
איתן סטיבה בעת ביקור בענף המטבעות באוצרות המדינה
(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
בתום הסיור, העניק מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו לסטיבה את המטבע שייקח עמו בהשאלה לחלל. בשני צידיו של המטבע מופיעים סמלים המאפיינים את האמנות היהודית של תקופת בית המקדש שני: בצד הפנים של המטבע, מופיעים עץ התמר והכיתוב שמעון (ניתן לזהות את האותיות מען) ובצד האחורי שלו - עלה גפן, והכיתוב "ש ב לחר ישראל" -שנה ב' לחירות ישראל. "מטבעות מרד בר כוכבא נטבעו בארץ על ידי המורדים היהודים בין השנים 132-136 לספירה", אמרה ד"ר גבריאלה ביכובסקי, מומחית מטבעות ברשות העתיקות. "ככל הנראה, הסיבה למרד הייתה הכרזתו של הקיסר הדריאנוס על איליה קפיטולינה – לשעבר ירושלים, כקולוניה רומית. מעניין לדעת, שהמורדים השתמשו במטבעות הרומיים הקיימים במחזור והטביעו עליהם מחדש את המסרים שלהם. לפעולה הזו של המורדים משמעות ברורה של קריאת תיגר על השלטון הרומי. מדובר במטבעות בעלי משמעות סמלית, שלא שמשו למסחר אלא לתעמולה יהודית".
סטיבה אמר: "למשימת ׳רקיע׳ בתחנת החלל הבינלאומית אקח איתי תיק אישי עם חפצים בעלי משמעות מיוחדת. היה לי ברור שבין החפצים שאקח, יהיה סמל להיסטוריה היהודית. ראיתי את המטבע, שעליו מוטבעים עץ התמר ועלה הגפן שמסמלים עבורי את החיבור לאדמה, אהבת הארץ ושאיפתם של תושבי הארץ בשנים אלו לעצמאות. הדקל מיד הרגיש קרוב לליבי, כסמל של המכון לחקר החקלאות - מכון וולקני, שבו חקר אבי במשך כל חייו את אדמת הארץ. משימת רקיע, שמטרתה לקדם טכנולוגיה, חדשנות, מדע, חינוך, אומנות ותרבות, מגלמת בתוכה גם זכות עבורי להביא מטבע בן כ-1,900 שנה לתחנת החלל הבינלאומית, מטבע המייצג את ההיסטוריה של העם היהודי".
4 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בעת ביקור במעבדת מגילות מדבר יהודה
איתן סטיבה בעת ביקור במעבדת מגילות מדבר יהודה
איתן סטיבה בעת ביקור במעבדת מגילות מדבר יהודה
(צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)
4 צפייה בגלריה
עץ דקל באחד מצידי המטבע
עץ דקל באחד מצידי המטבע
עץ דקל באחד מצידי המטבע
(צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)
מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, אמר כי "העובדה שאיתן בחר לקחת עמו לחלל פריט עתיק בעל משמעות סמלית, היא מרגשת וערכית מאוד. זהו מפגש היסטורי בין העולם הקדום לשיא החדשנות האנושית. המורדים היהודים שטבעו את המטבע לפני כ-1,900 שנה תוך לחימה על חייהם ועל עצמאותם, ודאי לא דמיינו בחלומותיהם הפרועים ביותר כי כעבור מאות שנים, החפץ הזה יעשה את דרכו אל מחוץ לאטמוספירה בידי אסטרונאוט יהודי, שחי במדינת ישראל העצמאית! שמו המקורי של שמעון, נשיא ישראל ומנהיג המרד, הינו שמעון בר כוזיבא. עם השנים, התקבע שמו במסורת כבר-כוכבא. היום, הכינוי הזה מקבל משמעות סמלית נוספת".
מגילת חנוך המרתקת שהוצגה לאיתן סטיבה, היא כתב חוץ-מקראי, שמהווה חלק מאוסף מגילות מדבר יהודה, המטופלות במעבדת המגילות של רשות העתיקות בירושלים. ספרי חנוך הקדומים, שנכתבו במאה ה-4-3 לפני הספירה, הם חלק מהכתבים החיצוניים לתנ"ך, שמפרשים את סיפורי המקרא. הם מתארים בהרחבה את סיפורם של חנוך, אבי סבו של נח, ושל בני האלוהים, שהמקרא רק מרמז עליהם בקצרה. ספרי חנוך מספרים, כיצד עלה חנוך השמיימה וטייל שם בחברת מלאכים. המלאכים הראו לחנוך את השמש, הירח, הכוכבים, ואת אוצרות הגשם, השלג, והרוחות, והסבירו לו כיצד מתנהל הסדר הקוסמי.

המבצע הממלכתי במדבר יהודה, שבו התגלה המטבע שיילקח לחלל, התקיים בשיתוף עם קצין מטה ארכיאולוגיה יהודה ושומרון במנהל האזרחי, ובמימון משרד ירושלים ומורשת.