במהלך משימה של מצלמה רובוטית באוקיינוס השקט, גילו חוקרים בעל חיים ימי גדול ומשונה ששט לו במים. חוקרים עוד בוחנים את היצור המוזר ותוהים – האם מדובר במין חדש שלא התגלה קודם לכן?
בסרטון, שפורסם לאחרונה, רואים לפרטי פרטים את היצור מתחת למים - במעין ריגול מחקרי שעשו עליו החוקרים מרחוק, באמצעות מצלמה רובוטית. המחושים שלו מגיעים לאורך של 40 סנטימטרים, ורגלו הארוכה – לאורך של שני מטרים.
3 צפייה בגלריה
היצור המוזר
היצור המוזר
היצור המוזר
(צילום: Ocean Exploration Trust, NOAA & Oregon State University/Thurber)
הוא זוהה בתחילת החודש בעומק של כ-3,000 מטרים מתחת לפני הים באזור שלא נחקר בעבר. "מדי פעם אנחנו נתקלים במשהו שלא ציפינו לראות לעולם, ואלו לעיתים קרובות התצפיות החזקות ביותר", אומרים החוקרים.
מבדיקות עם חוקרים נוספים, משערים המדענים שזהו סוג של מין ממשפחת הנוצתאים – קרוב משפחה של האלמוגים.
ועכשיו, אל העבר הרחוק – פלסיוזאורים היו זוחלי ענק ימיים, שנכחדו לפני כ-66 מיליון שנה. אלא שמאובנים בני 100 מיליון שנה שנמצאו כעת במדבר סהרה במרוקו, מגלים שהיצורים הללו לא היו רק חיות ימיות.
המאובנים כוללים עצמות ושיניים, שרומזות שהיצורים הללו חיו במים מתוקים, לצד צפרדעים, תנינים, צבים ודגים - ולא רק במי הים כפי שסברו החוקרים עד כה.
3 צפייה בגלריה
כך נראו החיים בנהרות במרוקו לפני עשרות מיליוני שנים?
כך נראו החיים בנהרות במרוקו לפני עשרות מיליוני שנים?
כך נראו החיים בנהרות במרוקו לפני עשרות מיליוני שנים?
(איור: אוניברסיטת באת')
הממצאים נמצאו מפוזרים – והחוקרים טוענים שמדובר על חיות נפרדות. "יש לנו מעל ל-12 בעלי חיים שנמצאו באוסף הזה", הם אמרו. עוד מדובר בממצאים שמעלים תהיות בקרב מדענים, אבל ניתן לקבוע כי לא מדובר בהכרח בזוחלים ימיים, כי כנראה שמרכז חייהם לא היה בים. מה שהכי הדהים את החוקרים, הוא שהנהר "המרוקאי העתיק" הכיל כל כך הרבה טורפים - וכולם חיו שם זה לצד זה.
וקבלו משהו ביזארי לסיום. מדענים הופכים עכבישים מתים לרובוטים. הכל התחיל כשסטודנטית לתואר שני בהנדסת מכונות מאוניברסיטת רייס ראתה עכביש מת במסדרון. אז היא חשבה - האם הוא יכול לשמש כרכיב רובוטי? חוץ מזה שזה אולי קצת קריפי, אבל מדובר ברעיון שיכול להניב יתרונות למדע. רגלי העכביש יכולות לאחוז בחפצים עם מוטוריקה עדינה ומיוחדת.
3 צפייה בגלריה
העכביש העליון - לא חי
העכביש העליון - לא חי
העכביש העליון - לא חי
(צילום: מתוך המחקר)
באמצעות מחט שהוחדרה לעכביש, הם הצליחו להפעיל את רגליו ולהשיג תנועה מלאה תוך פחות משנייה אחת. "הייתה לנו הערכה, אבל כשעשינו את זה בפעם הראשונה - זה עבד מיד. לא יודעים איך לתאר את הרגע הזה", כתבו החוקרים בהתרגשות.
הצוות הצליח לגרום לעכביש מת לאחוז בכדור קטן, אבל לא רק – אלא גם הראו שעכביש יכול לשאת את משקלו של עכביש אחר. מלבד היתרונות המקובלים, יש יתרון נוסף – עכביש מתכלה – ולכן השימוש בו כחלקי רובוטיקה יפחית את כמות הפסולת.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי