השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הודיעה היום (חמישי), בכנס בראש העין שעסק בזיהום אוויר שנגרם משריפת פסולת פיראטית, כי תביא לאישור הממשלה הצעת מחליטים העוסקת בטיפול בשריפת בפסולת פיראטית ביהודה ושומרון. עם זאת, היא הודתה כי בשלב זה אי אפשר להיכנס לשטחי A, B ו-C כדי לטפל במפגעים. כאשר החלה השרה לדבר, דבריה נקטעו כמה פעמים בידי מתנגדי המהפכה המשפטית שצעקו לעברה והניפו דגלי ישראל. כמה מהם הוצאו מהאולם.
לפי ההצהרה, שתובא לממשלה ביום ראשון הבא, בהצהרה נכתב שיש להורות לשר במשרד הביטחון (במקרה הנוכחי, השר בצלאל סמוטריץ', נ"פ) להנחות את המינהל האזרחי להגביר את הטיפול בתחומי הסביבה באיו"ש, בדגש על הטיפול בתחום הפסולת, ואת פעילות האכיפה בתחום זה לרבות במעברים מישראל לאיו"ש, תוך שימוש בסמכויות הקיימות בתחיקת הביטחון. יתרה מזאת, סעיף נוסף שנכנס להצהרה עוסק בכך שהקרן לשמירת הניקיון תממן, בהעברה למינהל האזרחי ולתקופה של שלוש שנים, שינוע והטמנה של פסולת מ-33 אתרים, עבור 25 כפרים ועיריית יריחו, בהיקף של 17,106,210 מיליון שקלים מחשבון היטל ההטמנה.
3 צפייה בגלריה
עידית סילמן בכנס בראש העין
עידית סילמן בכנס בראש העין
עידית סילמן בכנס בראש העין
(צילום: באדיבות עיריית ראש העין )
"הגענו לכאן כדי לסייע בבעיה שלא נוצרה בחודש-חודשיים האחרונים. מאז כניסתי לתפקיד החלטתי לשים על סדר היום את המשילות הסביבתית, האתרים הפיראטיים שנשרפים לבסוף פוגעים כמעט בכל מדינת ישראל", אמרה השרה בכנס. "ישבתי על זה כבר כמה פעמים עם ראשי הרשויות ביושבים כאן. צריך להסדיר את זה ולקחת אחריות. בתור אחת שהייתה במערכת הבריאות, אני יכולה לספר כמה ילדים שמגיעים עם בעיות בריאותיות חריפות כתוצאה משאיפת העשן. אנחנו שמנו את זה במשרד כאחד הדברים שחייבים לטפל בהם".
לדבריה, "לא בהכל נוכל לטפל לבד. אין לנו אפשרות להיכנס להרבה מהאיזורים, וניאלץ להיעזר בגורמים כמו המינהל האזרחי ומשרד הביטחון. מיפינו יחד עם המנהל האזרחי 123 אתרי פסולת בלתי חוקיים ובנינו הצעות מחליטים שיטפלו בזה. באיו"ש הטיפול בפסולת כמעט ולא קיים ואין שם הסדרה. לכן, המשילות שלנו היא איך אנחנו מטפלים בנושאים האלה. ההצעה הראשונה תטפל באופן ראשוני בבעיה והשקענו 20 מיליון שקלים לטיפול באתרים צמודי גדר בידיעה שהפסולת באתרים האלו תפונה לאיזורים מוסדרים".
3 צפייה בגלריה
שריפת פסולת ליד רינתיה
שריפת פסולת ליד רינתיה
שריפת פסולת ליד רינתיה
(צילום: אזרחים למען אוויר נקי)
3 צפייה בגלריה
שריפת פסולת ליד ג'לג'וליה
שריפת פסולת ליד ג'לג'וליה
שריפת פסולת ליד ג'לג'וליה
(צילום: אזרחים למען אוויר נקי)
בסוף דבריה, השרה פרסמה גם את המספר הטלפון האישי שלה עבור התושבים.
גם שר האוצר ושר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', שאחראי מתוקף תפקידו על המנהל האזרחי שפועל ביהודה ושומרון, היה אמור להגיע לכנס ולנאום, אך הוא לא נכח.