אל תפספסו: במשך 15 שנים עקב פקח רשות הטבע והגנים עזרא חדד אחר חיי הצבוע המפוספס, אחת מחיות הבר המיסתוריות בישראל, לצורך מחקר מדעי. במהלך המחקר הוא צילם את צבועים, והתמונות הנבחרות יוצגו החל מיום חמישי הקרוב בתערוכה בגלריה לטבע באמנות ע"ש גייל רובין בתחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע.

בתערוכה יוצגו תיעודים נדירים של הצבוע המפוספס,מאזור יהודה ובמערב הנגב, והיא כוללת תמונות מחיי היום יום של הצבועים בישראל - רבייה, אכילה ובמיוחד גילוי של תופעה שלא הייתה ידועה עד כה - השמרטפות.
ברשות הטבע והגנים אמרו כי זו הפעם הראשונה שתערוכה שלמה מוקדשת ליצור הלילי, שסובל מדעות קדומות משחר ההיסטוריה. במהלך התערוכה וחודשי האביב יערכו הרצאות מגוון והפעלות לילדים, בני נוער והרצאות מרתקות על מחקר הצבועים והגילויים החדשים בתחנה לחקר ציפורים.
חדד סיפר על המחקר שלו: "באמצעות מעקב ממושך ואיסוף מידע רב, הצלחתי לתעד רגעים מיוחדים בחיי הצבועים ויחד עם שותפיי, חשפנו שהמבנה המשפחתי שמנוהל על ידי נקבה בוגרת כולל שילוב של 'בייביסיטר', מצד גורה מתבגרת שנבחרת על ידי האם ומסייעת בכל משימות גידול הגורים ומטלות המאורה, אבל בעיקר בשמירה ומשחק עם הגורים".
פקח רשות הטבע והגנים הוסיף: "גיליתי שהרכב המזון של הצבוע ככל הנראה משתנה בהתאם לקרבה ליישובי האדם השונים. עם השנים מרכיבי פסולת שמקורם ביישובי אדם הופכים למשמעותיים יותר בתפריט, מה שמסביר תכיפות הולכת וגוברת של מפגשי אדם-צבוע".
4 צפייה בגלריה
גורי צבועים מביטים למצלמה
גורי צבועים מביטים למצלמה
גורי צבועים מביטים למצלמה
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
אמא וגורים
אמא וגורים
אמא וגורים
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
הצבוע הוא למעשה הסניטר הראשי במארג והודות לו שטחים פתוחים נקיים מפגרים. התערוכה נועדה לתקן ולהאירו באור חיובי, ולהדגיש את חשיבותו הרבה למארג המזון בטבע הישראלי. "השנים הקרובות תהיינה מכריעות לגבי עתידו של הצבוע בישראל. אני רואה חשיבות להציג את התערוכה לציבור עם ציון 60 שנים לרשות הטבע והגנים והפעילות לשמירת חיות הבר", אמר חדד.
הצבוע המפוספס, שבשנים האחרונות עושה כותרות במספר הולך וגדל של ערים בישראל, כמו רותי הצבועה ממודיעין שריתקה רבים ובסופו של דבר נדרסה למוות, הופך לחלק בלתי נפרד מהמציאות בעיר ובישובים הכפריים.
התערוכה החדשה, שכולל צילומים מרהיבים ומידע חדש על אורחות חייו של הטורף הגדול בישראל, מנסה לענות על השאלה כיצד טורף חשאי שבעבר כמעט ולא נצפה, הופך לאחרונה לכוכב טיקטוק ומושא לכתבות. לאור התגברות החיכוך הצפוי בינו לבין האדם, ארגוני שמירת הטבע - רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, העוסקים בהגנה על חיות הבר וחינוך לשמירת הטבע - רואים חשיבות רבה בהפקת התערוכה החדשה.
4 צפייה בגלריה
משפחת צבועים בדרום
משפחת צבועים בדרום
משפחת צבועים בדרום
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
צבוע בטבע
צבוע בטבע
צבוע בטבע
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
"החיכוך ההולך וגובר בין בני אדם לצבועים מייצר אתגרי שמירת טבע מורכבים, ונדרש משומרי הטבע למצוא דרכים לצמצום הפגיעה בבעל חיים מיוחד זה, לצד שמירה על תחושת הביטחון של תושבי הערים והישובים החקלאיים. התמקדות במחקר, תכנון מקיים, ניהול סביבה נקיה וחינוך יסייעו לשמור על הצבוע בטבע הישראלי. יש לקוות שתערוכה זו תתרום לשינוי שלל הדעות הקדומות השליליות המלוות את הצבוע המפוספס, ותביא להכרה בחשיבותו למערכת הטבעית", סיכם עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע ואוצר התערוכה.
התערוכה תוצג גם באתרי רשות הטבע והגנים.