בפברואר 2019 נתן משרד האנרגיה לחברות "שפיר הנדסה" ו"ארבל חיפושי נפט בע"מ" זיכיון לחיפושי נפט בערבה הדרומית. כעת עורכים באיזור סקר סיסמי בתקווה לאתר באזור גז. אבל ביצוע הסקר מייצר רעש חזק במיוחד, שעלול להזיק בין השאר לחיות הבר בחי בר יוטבתה, ביניהן גם צבי השיטים, הנמצא בסכנת הכחדה חמורה. בנוסף לזאת, תושבי האיזור גם הביעו דאגה מכך שאם הסקר יהיה מוצלח - ייתכן כי יתבצעו קידוחים במקום.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד סקר סייסמי בדרום
הפגנה נגד סקר סייסמי בדרום
הפגנה נגד הסקר הסייסמי בדרום
(צילום: ליאת לרנר)
מה עושים בסקר ואיך הוא עלול לפגוע בחיות הבר? "תחשבו על אולטראסאונד לאישה בהיריון", מסביר רמי קרמין מחברת "ארבל חיפושי נפט בע"מ". "בפועל, אנחנו מניחים על האדמה כבלים עם סנסורים רגישים, תוקעים אותם באדמה, ולאורך המסלול שנקבע באים עם מרעידים, משאיות גדולות שיוצרות הרעדה של האדמה. זה נקלט על ידי הסנסורים ואת המידע מעבירים למעבדים ומתרגמים את הגל לתמונה, ורואים מה יש למטה".
משאיות הסקר, אותן מרעידים, מייצרות רעש חזק של למעלה מ- 100 דציבל. ברשות הטבע והגנים, שאישרו את קיומו של הסקר, הסבירו במסמכי האישור כי חשיפה למפלסי רעש גבוהים, גם אם באופן זמני, עלולה לייצר פגיעה פזית, פזיולוגית והתנהגותית בלתי הפיכות ובעלת השלכות שליליות לחיות הבר. בחי בר גדלים בשבייה מינים בסכנת הכחדה מקומית ועולמית.
4 צפייה בגלריה
בקעת תמנע
בקעת תמנע
בקעת תמנע
(צילום: טל הולצמן)
לפי המסמכים של רשות הטבע והגנים חל איסור על ביצוע הסקר במרחק של פחות מ- 500 מטר ממקום שבו מוחזקים בעלי חיים בסכנת הכחדה בשבי. פקח הרשות אמור להיות בקשר רציף במהלך הסקר עם המטפל הראשי בחי-בר על מנת לוודא שלא נצפית התנהגות חריגה אצל בעלי החיים. כמו כן, נכתב כי "לא תהיה פגיעה בערכי טבע מוגנים במהלך הסקר ללא קבלת היתר", רמז לכך שעלול להיגרם פגיעה באותם ערכים מוגנים.
"הסקר מתבצע באישור מלא של רשות הטבע והגנים", הוסיף קרמקין. "הכל נעשה על פי דין ועל פי חוק. באשר למטעי התמרים של התושבים, שם מתבצע הגדיד, את הקווים הסיסמיים הקרובים למטעים, נבצע את הסקר רק אחרי סיום הגדיד, מטה לחמם המרכזי של התושבים".
4 צפייה בגלריה
בקעת תמנע
בקעת תמנע
בקעת תמנע
(צילום: טל הולצמן)
תושבי האזור מתנגדים לעבודות במקום, וכן גם חרדים מהאפשרות שבעתיד יבצעו קידוחי גז באחד משטחי הטבע המדבריים היפים בישראל. עמותת סבב"ע (סביבה בריאה בערבה) מסרו כי נדהמו לגלות, "באיזה קלות דעת, מפקיר משרד האנרגיה, את עתיד הטבע של מדינת ישראל, בריאות תושבי הערבה ופרנסתם, לטובת חיפושי גז ונפט, בידי חברות שבעברן היסטוריה של כישלונות וזיהומים, בניסיונות הפקת נפט, במדבר יהודה". לדבריהם, "בעולם של התחממות גלובלית, במציאות שבה עתודות הגז של מדינת ישראל מובטחות, ושפיתוח אנרגיות מתחדשות הוא צו השעה, ממשיך משרד האנרגיה, לקדם חיפושי גז, בשמורות הטבע הנפלאות שבערבה הדרומית. סבב"ע מתנגדת נחרצות להפקר השטחים הפתוחים ותעשה כל מאמץ, לעצור את המהלך".
תגובת רשות הטבע והגנים: “הסקר יבוצע רק בדרכים קיימות ובפרק זמן קצוב. הפעילות תהיה תחת פיקוח צמוד לאורך כל שלבי הבדיקות בשטח המוגדר בשמורות. כמו כן הוגדרו תנאים להפסקת הבדיקות במידה וימצאו בעלי חיים בסמוך לפעולות הסקר המתוכננות, זמן הבדיקה קצוב ושעות הבדיקה תחומות. הרשות הגדירה מפורשות כי אין בהיתר לבדיקה אישור לקידוח עתידי בשטח. הרשות תפקח על העבודות באופן צמוד כדי לשמור ולהגן על ערכי הטבע בשמורה ועל מנת לוודא שלא תהיה הפרעה למטיילים. מתן ההיתר התארך בשל הצורך לבחון את כלל ההשפעות האפשריות על בעלי חיים כתוצאה מביצוע פעולות הסקר בהתאם לממצאי הבדיקות הוגדרו התנאים נוקשים לביצוע הסקר בשטחי השמורה”.
4 צפייה בגלריה
מפגינים מנסים לעצור כלי המבצע סקר סיסמי
מפגינים מנסים לעצור כלי המבצע סקר סיסמי
מפגינים מנסים לעצור כלי המבצע סקר סיסמי ליד חי בר יטבתה
(צילום: טל הולצמן)
במשרד האנרגיה מסרו שהפעילות מתבצעת בהתאם לתנאי הרישיון, הנחיות הממונה על הנפט והתנאים שנקעו ברשות הטבע והגנים.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מצער מאוד, שבמקום לקדם שימוש באנרגיות מתחדשות, שהשפעתן על הטבע והסביבה, קטנות הרבה יותר, אם בכלל, משרד האנרגיה ממשיך לתת רישיונות לחיפושי נפט - מקור מזהם, שעלול לגרום להרס הטבע, הסביבה ואיכות החיים, של תושבי הערבה הדרומית".
יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית" אומר: "כשסוכנות האנרגיה הבינלאומית גורסת ששיא הביקוש לדלקי מאובנים יגיע עוד בעשור הנוכחי וכשמשרד האנרגיה בישראל מפרסם תחזית של 90% חדירת כלי רכב פרטיים עד סוף העשור הנוכחי, לא ברורה הבהלה לקדוח עוד ועוד, במטרה להוציא מהאדמה דלק מזוהם, מסוכן ומיותר, שעלול להחריב את חלקת אלוהים היפהפיה באזור החיפושים, להביא לחולי, ולמנוע מישראל עמידה ביעדי האקלים הצנועים שלה".