איגוד רופאי בריאות הציבור פנו בדרישה לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, לפעול נגד ההסכם של קצא"א עם האמירויות להעברת נפט. "כניסת עשרות מכליות נפט נוספות בשנה למסופי קצא"א באילת ואשקלון והגברת הפעילות בחוות המיכלים לידן, יגבירו את זיהום האוויר והתחלואה בערים אלה", הזהירו הרופאים בפנייה.
2 צפייה בגלריה
אזור חוף קצא"א באילת
אזור חוף קצא"א באילת
אזור חוף קצא"א באילת
(צילום: יאיר שגיא)
במסגרת הסכם RED-MED, צפויות להגיע עשרות מכליות בשנה למפרץ אילת והנפט יועבר בצינור לאשקלון. הרופאים כתבו עוד לשר הבריאות: "מספיקה תקלה או חבלה אחת 'קטנה' באחת המכליות הללו כדי לגרום לאסון סביבתי גדול. אם רק 1% מתכולתה של מכלית תישפך לים, זו כמות של אלפי חביות נפט שתתפשט במפרץ הקטן, ונפט יכסה את החופים, את אחד מפלאי הטבע הייחודיים ביותר בישראל - שמורת האלמוגים באילת, את עקבה ואת חופי סיני".
הרופאים מזהירים כי העלייה הניכרת בכמות המכליות מהווה סכנה לבריאות הציבור: "כניסת עשרות מכליות נפט נוספות בשנה למסופי קצא"א באילת ואשקלון והגברת הפעילות בחוות המכלים לידן יגבירו את זיהום האוויר והתחלואה בערים אלה".
לדברי הרופאים, "בישראל אין תקנות למניעת זיהום אוויר מאניות וחוות מכלי דלק אינן נדרשות להיתר פליטה". הם הוסיפו כי "מזהמי אוויר ממקורות אלו הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי וארגוני רופאים בינלאומיים כגורם סיבתי לתוצאי בריאות כגון: מוות ממחלות לב ונשימה, החמרה של אסתמה בילדים, תחלואה במחלות לב, לידת תינוקות במשקל נמוך וסרטן ריאה".
2 צפייה בגלריה
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
(צילום: נעה פישר)
על המכתב חתומים יושבי ראש האיגוד בהווה פרופ' נדב דוידוביץ' ולשעבר פרופ' חגי לוין, וד"ר ערן קופל מזכיר האיגוד, והם מזהירים גם מסכנה למקורות מים. "הכפלת כמות מכליות הנפט תגדיל מאוד את הסיכון להשבתת מתקני ההתפלה המספקים כ- 75% ממי השתייה בישראל". הרופאים המליצו על עריכת תסקיר השפעה על הבריאות, בנוסף לתסקיר השפעה על הסביבה.
"אנו פונים אליך על מנת שתפעל להחלטת ממשלה לביטול ההסכם", כתבו לשר הורוביץ. "או לכל הפחות לדחיית מימושו עד שיתקבלו הערכות סיכון סביבתיות, בריאותיות, תיירותיות וכלכליות, שיבחנו את השפעות ההסכם הנוכחי על ישראל בכלל, בריאות הציבור, ועל מפרץ אילת ואשקלון בפרט".
בסיום המכתב כתבו הרופאים להורוביץ, יו"ר המפלגה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שמתנגדת להסכם: "אנו מברכים מאוד על הצהרת כוונות של הממשלה לעסוק בהתמודדות עם שינוי האקלים, אך יחד עם זאת אי אפשר במקביל שהמדינה תקדם שינוע נפט כפי שקורה בהסכם קצא"א. אנו קוראים לך לפעול למניעת אסון שעשוי להיות בלתי הפיך".