כלי תקשורת בשבדיה דיווחו הבוקר (יום ד') כי ייתכן שהאקדמיה המלכותית השבדית למדעים הכריזה על הזוכים בפרס נובל בכימיה כמה שעות לפני ההכרזה הרשמית - ב-12:45 בצהריים (שעון ישראל).
2 צפייה בגלריה
פרס נובל
פרס נובל
פרס נובל
(צילום: shutterstock)
תאגיד השידור השבדי SVT דיווח שהאקדמיה שלחה בטעות הודעה לעיתונות הבוקר, שבה שמות שלושת הזוכים. בהודעה נכתב כי הפרס הוא הוענק על"הגילוי והסינתזה של נקודות קוונטיות".
על פי הודעת הדואר האלקטרוני הזוכים הם: פרופ' מונגי באוונדי מצרפת, פרופ' לואי ברוס מארה"ב ופרופ' אלכסיי יקימוב מרוסיה.
יוהאן אקוויס, יו"ר ועדת נובל לכימיה של האקדמיה השבדית, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "זו טעות של האקדמיה המלכותית השבדית למדעים. הפגישה שלנו התחילה ב-10:30 (שעון ישראל), כך שעדיין לא התקבלה החלטה. הזוכים לא נבחרו".

ימים של הכרזות

ביום שני נפתח שבוע הנובל בהכרזה על זוכי פרס נובל ברפואה, שיוענק השנה לקטלין קריקו (Karikó) ולדרו וייסמן (Weissman) על המחקרים שהובילו לפיתוח של חיסוני mRNA, שהיו הבסיס לחיסוני הקורונה. קריקו היא גם האישה הראשונה שזוכה בפרס ברפואה מאז 2015.
2 צפייה בגלריה
זוכי פרס נובל בפיזיקה
זוכי פרס נובל בפיזיקה
זוכי פרס נובל בפיזיקה
(צילום: ועדת פרס נובל)
אתמול הכריזו בשבדיה על הזוכים בפרס נובל בפיזיקה. הפרס יחולק בחלקים שווים בין פרופ' פייר אגוסטיני (Agostini) חוקר אמריקני-צרפתי מאוניברסיטת אוהיו בארצות הברית, פרופ' פרנץ קראוס (Krausz) יליד הונגריה החוקר במכון מקס פלנק לפיזיקה במינכן, גרמניה, ופרופ' אן ל'הוליייר (L’Huillier) ילידת צרפת החוקרת באוניברסיטת לונד בשבדיה. קראוס ול'הוליייר קיבלו בשנה שעברה את פרס וולף על עבודתם בתחום הזה.
ביום חמישי תהיה ההכרזה על פרס נובל בספרות, ובשישי - ההכרזה על פרס נובל לשלום. שבוע הנובל יסתיים ביום שני, בהכרזה על זוכי הפרס בכלכלה על שם אלפרד נובל, פרס שלא נכלל בצוואתו המקורית של נובל, ומוענק למעשה על ידי הבנק של שבדיה מאז 1969.