רוסיה הודיעה הערב (יום ו') כי כשל בתוכנה גרם להפעלת מנועים שלא לצורך במעבדת החלל החדשה, נאוקה, שהתחברה לתחנת החלל הבינלאומית אתמול. הדבר גרם לסטייה של תחנת החלל הבינלאומית ממסלולה. בנאס"א ובסוכנות החלל הרוסית הדגישו כי באף שלב של התקלה האסטרונאוטים והקוסמונאוטים שבתחנה לא היו בסכנה.

המקרה אירע אמש, כאשר המנועים שהביאו את המעבדה החדשה, שהתחברה לתחנת החלל אחרי תמרון מורכב, הופעלו שלא לצורך כשלוש שעות לאחר ההתחברות. במשך 47 דקות תחנת החלל סטתה ממסלולה המתוכנן, בשל הכוח שהופעל עליה.
מיקום התחנה חשוב, כיוון שיש צורך להפעיל את הפאנלים הסולארים ואת מתקני התקשורת שבתחנה, שבה נמצאים כיום שלושה אסטרונאוטים אמריקנים, שני קוסמונאוטים רוסים, אסטרונאוט יפני ואסטרונאוט צרפתי. לפי הדיווחים, בזמן התקלה התקשורת עם תחנת החלל הופסקה לכמה דקות.
3 צפייה בגלריה
המעבדה מחוברת לתחנת החלל
המעבדה מחוברת לתחנת החלל
המעבדה מחוברת לתחנת החלל
(צילום: רויטרס)
בעקבות התקלה פעלו אנשי בקרה, הנמצאים בכדור הארץ לייצב את התחנה, ולהחזיר אותה למסלולה המקורי על ידי הפעלת מנועים נוספים - שתפקידם בין היתר להעלות מדי פעם את תחנת החלל הבינלאומית למיקום גבוה יותר. בסוכנויות החלל האמריקנית אמרו כי לא נגרם נזק לתחנה. דובר נאס"א אמר כי האסטרונאוטים בתחנה לא הרגישו אפילו ברעידות.
"עקב כשל תוכנה לזמן קצר, יושמה בטעות פקודה ישירה להפעלת מנועי המודול לנסיגה, מה שהוביל לשינוי כלשהו של הכיוון של המתחם בכללותו", אמר ולדימיר סולוביוב מסוכנות החלל הרוסית.
סולוביוב הוסיף כי כעת עסוקים המדענים באיזון הלחץ. לדבריו, שני הקוסמונאוטים הרוסים ייכנסו למודול ויפעילו את האמצעים הדרושים בו ויתחילו בעבודה סדירה במקום.
הקוסמונאוט הרוסי, אולג נוביצקי, הנמצא בתחנת החלל הבינלאומית הרגיע את עוקביו בטוויטר וכתב להם שהם לא צריכים לדאוג. "חברים יקרים, אני קורא את הדברים הרבים שכתבתם. אל דאגה! עבודתנו בתחנת החלל הבינלאומית לשילוב מודול המדע החדש, שהגיע לאחרונה, נמשכת. הלילה אנחנו הולכים לפתוח את הפתחים. נעדכן אתכם", הוא כתב.
3 צפייה בגלריה
מעבדת החלל נאוקה לפני ההתחברות
מעבדת החלל נאוקה לפני ההתחברות
מעבדת החלל נאוקה לפני ההתחברות
(צילום: רויטרס)
במקביל, אמרו בסוכנות החלל הרוסית כי מומחים בדקו מרחוק את המנועים של מעבדת החלל החדשה, כדי לוודא שתקלה כזו לא תתרחש שוב.
מעבדת החלל נאוקה, ששיגורה לחלל התעכב במשך זמן רב, שוקלת כ-22 טונות ואורכה כ-20 מטרים. היא הגיעה לתחנת החלל הבינלאומית לאחר ששוגרה ממתקן השיגור הרוסי בייקונור שבקזחסטן.
3 צפייה בגלריה
הסבר של נאס"א על המרכיבים שבתחנה, כולל נאוקה
הסבר של נאס"א על המרכיבים שבתחנה, כולל נאוקה
הסבר של נאס"א על המרכיבים שבתחנה, כולל נאוקה
(צילום: נאס"א)
בעקבות התקלה בחלק החדש בתחנה, הודיעה נאס"א כי היא דוחה את טיסת הניסוי בחללית של חברת בואינג, שבעתיד אמורה להביא אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. על פי התכנון, החללית של בואינג, שהייתה אמורה להיות משוגרת היום מבסיס החלל בקייפ קנוורל שפלורידה, הייתה אמורה לעגון בתחנת החלל. מדובר בניסוי הלא מאויש האחרון, לפני שאסטרונאוטים יטוסו בחללית הזו לתחנת החלל הבינלאומית. השיגור נדחה כעת ליום שלישי הקרוב.